پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

گرافیتی

گرافیتی در ایران، تجربه‌ای محدود

گرافيتی یکی از شاخه‌هاي نقاشی دیواري است که عبارت است از به تصویر کشيدن نقش­‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها روي دیوارها یا

دانشگاه

دانشگاه و کالبد آن، عنصری نادیده در توسعۀ مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان

توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان به دورۀ اصلاحات بازمی‌گردد. در سال ۱۳۷۶ معاونت فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقل در وزارت علوم ایران شکل گرفت. اهداف و وظایف این معاونت نشان از تأکید بر مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دارد، ولی مسأله قابل تأمل، عدم توجه به فضاهای کالبدی است که قرار بوده بسیاری از این اهداف در آن‌ها محقق شوند. این در حالی است که اهمیت این مسأله در«سند دانشگاه اسلامی» به عنوان یک طرح فرادست ملی و سند فرهنگی کشور دیده شده است. دانشجویان با ورود به محیط دانشگاه با تجارب جدیدی روبرو می‌شوند. شکل‌گیری هویت اجتماعی سیاسی و تغییرات در هویت فردی، این مقطع تحصیلی را به مرحلۀ گذار ویژه‌ای بدل نموده که نیازمند توجه خاص است. محیط دانشگاه تجارب گوناگونی را فراهم می‌کند که توجه دانشجویان را به موضوع هویت جلب کرده و موجب می‌شود که آن‌ها به راه حلهای جایگزین مربوط به هویت بیاندیشند. از آنجایی که در این شرایط فرد، دانش جدیدی را جذب دانش موجود خود می‌نماید، پدیده «درون‌سازی» روی می‌دهد. درون سازی عبارت است از «تلاش فرد در جهت سازگار‌شدن با ساختارهای محیطی از طریق همسان‌سازی آن با ساخت‌های خود». ویژگی‌های خاص شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و هویتی قشر دانشجو

کنترل ادراکی

توجه به کنترل ادراکی شهروندان بر محیط

فضاهای شهری قلب تپندۀ شهرها هستند که تعاملات اجتماعی شهروندان عامل سرزندگی آن‌ها به حساب می‌آیند. راحتی و آسایش یکی از عوامل کلیدی مؤثر در میزان و نوع حضور افراد در یک فضای عمومی شهری هستند؛ اما یکی از تفاوت‌های بارز ادراک آسایش در فضاهای درونی با بیرونی به میزان سازگاری افراد در فضای بیرونی نسبت به فضاهای داخل ساختمان باز می‌گردد که یک عامل ذهنی و روانی متأثر از عوامل عینی است. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سازگاری روانی نیز عامل کنترل ادراکی بر محیط است که شهرسازان با دانستن این عامل می‌توانند میزان سازگاری روانی و بالتبع حضور شهروندان در محیط را در شرایط عدم آسایش ارتقا بخشند و متأسفانه این عامل تاکنون تقریباً در پژوهش‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای مرتبط مغفول مانده است و یکی از اهداف اصلی این نقد متمرکزکردن اقدامات مربوط به ارتقای آسایش محیط بر این جنبه عینی و ذهنی است.  کنترل ادراکی چیست و چگونه بدست می آید؟ اصولاً کنترل درک‌شده و اینکه افراد بفهمند که راهکارهای معینی برای تغییر در محیط و بهبود شرایط آسایش محیطی در دسترس‌شان هست و دانش استفاده از این راهکارها را نیز داشته باشند، به‌طور ویژه¬ای بر رضایت آنان تأثیر می‌گذارد. این محیط شامل محیط داخلی ساختمان و

رودخانۀ سن

دادگستری با پیاده‌راه‌سازی حاشیۀ رودخانۀ سن موافقت کرد

بعد از دو سال مشاوره و رأی شورای شهر پاریس، آن ایدالگو (شهردار پاریس) در سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفت اتوبان شهری که در حاشیۀ شمالی رودخانۀ سن قرار دارد را به پارکی به مساحت ۸ هکتار تبدیل کند تا بتواند برای پاریسی‌ها، فرانسوی‌ها و تمام عاشقان پاریس، مفید باشد. دادگاه تجدید نظر اداری در روز ۲۱ ژوئن به قانونی بودن پیاده‌راه‌سازی لبۀ شمالی رودخانۀ سن (بخش شمالی رودخانۀ سن منطقه بورژوازی پاریس محسوب می شود) رأی مثبت داد. جلسات قضایی پیاپی بالاخره در روز جمعه پایان یافت. دادگاه تجدید نظر اداری پاریس با قانونی‌بودن این تصمیم که توسط شهردار پاریس اتخاذ شده بود و نیز به گفته او تضمینی برای پایداری و دوام بلندمدت پارک حاشیه‌ای رودخانۀ سن است،  موافقت کرد. بعد از دو سال مشاوره و رأی شورای شهر پاریس، آن ایدالگو (شهردار پاریس) در سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفت اتوبان شهری که در حاشیۀ شمالی رودخانۀ سن قرار دارد را به پارکی به مساحت ۸ هکتار تبدیل کند تا بتواند برای پاریسی ها، فرانسوی‌ها و تمام عاشقان پاریس، مفید باشد. این ،یک تصمیم مهم انتقال و تبدیل اکولوژیکی و بهبود محیط زیستی است که با حمایتی قوی روبرو شده است. بر اساس بررسی و نظرسنجی های “انجمن مطالعات و

حجت امانی

نقد یک پروژه شهری، مصاحبه با حجت امانی در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، طرحی بود که توسط سازمان زیباسازی شهر تهرن در دو دوره اجرا شد و منتقدین و مشوقینی داشت. اخیراً بحث اجرای دوبارۀ نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر مطرح شد. در همین باره نظرآنلاین با حجت امانی ، نقاش و پژوهشگر هنر در این باره گفتگو کرده است:   نظرآنلاین: در مورد پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» که در دو دوره اجرا شد، به نظر شما آیا این اقدام از نظر زیبایی‌شناسی و تأثیرات ذهنی روی ساکنان شهر، کار مطلوبی بود؟ اجرای این پروژه در دو دوره، چه بازخوردهایی از طرف مردم و مسئولین داشته است؟ حجت امانی: بله قطعاً اجرای این پروژه، بر زیبایی‌شناسی و فرهنگ تصویری و دیداری مردم تأثیر مثبت داشته است، اما به نظر من کافی نیست. این اقدام شهرداری باعث شد که چهرۀ شهر کمابیش متفاوت شود و چشم عموم مردم با دیدن آثار فاخر هنرمندان ایرانی و گنجینه‌های ارزشمند هنر ایرانی آشنا شود. اما کارهایی از این دست به صورت دوره‌ای و کوتاه‌مدت اثرگذار نیستند و برای اثرگذاری باید به صورت یک فرهنگ درآیند. چنین اقداماتی لازم است که به صورت یک برنامۀ مدون درآیند، مرتب انجام شوند و در شاخه‌های مختلف دسته‌بندی شوند. ما در ایران هنرهای متفاوتی

صفحه اصلی

تعطیلات عید درد بی‌درمان گردشگری ایران

نوروز، ریشه در هر کجای تاریخ ایران باستان داشته باشد، برای همۀ ما خاطرۀ تعطیلی، دورهمی، سفر و اضافه‌وزن دارد. دامنۀ نفوذ این اوقات فراغت به احساسات ما به حدی زیاد است که برخی برای آن تداعی‌های حسی مثل بوی عید، هوای عید، مزۀ عید و … ساخته‌اند. بوی اسکناس تانخوردۀ لای کتاب، خیلی بی‌حساب و کتاب، کنار سفرۀ هفت‌سین و مهمانی‌های تمام‌نشدنی، چرخیدن و چرخیدن، چیزهایی است که نوروز ما ایرانیان را پر کرده است. اما انباشتگی روزهای تعطیل در روز‌های اول سال نه صرفاً سبک زندگی، خواب‌و‌بیداری، خوردوخوراک و رفت‌وآمد ما را تحت تأثیر قرار داده، بلکه تقاضا برای گردشگری را هم افزایش داده است. حداقل دو موج سفرهای نوروزی از دل این زمان آزاد شکل می‌گیرد. موج‌هایی که غیرقابل پیش‌بینی‌ به جای برنامه‌پذیر، تند و عجولانه به جای آرام و آهسته، ناپایدار به جای پایدار و قابل اتکا هستند. مسافران نوروزی در ایران، می‌روند که رفته باشند و گشته باشند. گشتن مانند تیک‌زدن مقاصد بیشتر، در مدت زمان کوتاه‌تر است؛ بیشترین شهر دیده‌شده، بیشترین کیلومتر طی‌شده و بیشترین دید و بازدید، نشانۀ عید پربار بسیاری از ما ایرانیان است. بیشترین‌ها، سریع‌ترین‌ها، بزرگترین‌ها ما را به سمت سطحی‌دیدن و عمیق‌نشدن سوق داده است. فلسفۀ طراحی و تعریف مفهوم

شهرداری معترف به مازاد نیرو، قصد تعدیل ندارد
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

شهرداری معترف به مازاد نیرو، قصد تعدیل ندارد

تبعات سیاسی جراحی ساختار ناکارآمد نیروی انسانی شهرداری تهران، مانع پرداختن به این موضوع است. تا زمانی که بیماری جدی گرفته نشود، اقدام به درمان محال است.

هزینۀ عارضه‌های ترافیکی را مالکان ساختمان‌های تجاری تمام‌شده می‌پردازند.
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

هزینۀ عارضه‌های ترافیکی را مالکان ساختمان‌های تجاری تمام‌شده می‌پردازند.

شورای شهر در جریان بررسی لایحۀ عوارض پارک حاشیه‌ای تصویب کرد که مراکز تجاری پرتردد موظف به پرداخت هزینه برای عارضه‌های ترافیکی‌شان هستند.