پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

پهنۀ فرهنگی رودکی

تهیۀ سند یکپارچۀ مدیریت، هدایت و کنترل، لازمۀ موفقیت طرح پهنۀ فرهنگی رودکی

نشست «پهنۀ رودکی، ارزیابی ظرفیت فرهنگی پهنه» با سخنرانی یاسر جعفری، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سید علی‌اکبر موسوی مشاور طرح پهنۀ فرهنگی رودکی و محمد آتشین‌بار عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ نظر، ۱۹ تیر ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. در ابتدای این نشست محمد آتشین‌بار با اشاره به اینکه پروژۀ پهنۀ رودکی برای اولین‌بار، اواسط دهۀ ۷۰ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شد، گفت: «در این محدوده دو قطب فرهنگی شهر تهران، یعنی تئاتر شهر و تالار وحدت قرار دارد. در آن زمان از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد شد که می‌توان از پتانسیلی که در این محدوده وجود دارد، بهره برد تا اینکه در سال گذشته مدیریت شهری تهران طرح تبدیل این محدوده به پهنۀ فرهنگی را ارائه داد که البته یکی از طرح‌های موضعی و موضوعی طرح جامع نیز است».  وی ادامه داد:  «وقتی از دور به این طرح نگاه می‌کنیم، با توجه به اینکه دو قطب فرهنگی بسیار مهم در آنجا قرار دارند و همچنین کافه‌هایی نیز در اطراف آن‌ها شکل گرفته، اجرای این طرح خیلی خوب به نظر می‌آید، اما سؤال اصلی که در این پروژه مطرح است این است که آنجا واقعا چقدر قابلیت تبدیل‌شدن به پهنۀ فرهنگی

کیفیت معماری

کیفیت معماری در نوسازی بافت‌های فرسودۀ تهران

آیا در نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان به مقولۀ کیفیت معماری پرداخت وقتی محدودیت‌های اقتصادی در این بافت‌ها امکان نوسازی را به حداقل می‌رساند‌‌؟ آیا اساساً می‌توان از ساکنان این بافت‌ها که داشتن یک سرپناه نهایت خواسته‌شان است توقع رعایت کیفیت‌های معماری را داشت؟ آنچنان که ویترویوس برای معماری سه جنبۀ ایستایی، کارایی و زیبایی قائل بود می‌توان کیفیت‌های اولیۀ معماری را در سه مؤلفه خلاصه کرد: کیفیت ساخت، کیفیت عملکردی و کیفیت زیبایی‌شناختی. بی‌شک مؤلفه‌های کیفی گسترده‌تر و مفصل‌تر از این سه مورد است اما در شرایط پیچیدۀ بافت‌های فرسوده، تأمین همین موارد نیز با دشواری همراه است. به نظر می‌رسد که در وضعیت فعلی بافت‌های فرسودۀ تهران، ناپایداری سازه‌ای و فقدان زیبایی و تناسبات بصری بیشتر مشهود است. جنبه‌های عملکردی معماری با مداخلات پیوستۀ ساکنان در بناهای موجود و الحاقات متعدد پاسخ گفته شده است. در واقع ساکنان صرفاً در جهت تأمین نیازهای عملکردی، انواع مداخلات را در کالبد بنا انجام می‌دهند که غالباً فاقد سازۀ مناسب و بی‌توجه به زیبایی بصری است. عمدۀ دلیل این اتفاق به محدودیت اقتصادی ساکنان باز می‌گردد که با هزینۀ حداقلی، سعی در تأمین بیشترین کارایی دارند. بنابراین در بافت‌های فرسوده زیبایی بصری و کیفیت ساخت، برای ساکنان موضوعیت ندارد و یا حداقل

صفحه اصلی

مصاحبه با محمدصالح شکوهی بیدهندی دربارۀ نهاد طرح جامع تهران

اردیبهشت ۱۳۹۸، نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعۀ شهری، با تفاهم شهردار، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، احیا شد. این نهاد سال ۸۹ به دنبال خروج وزارت مسکن از تفاهم سه‌گانه منحل شده و به کار خود پایان داده بود. نظرآنلاین دربارۀ نهاد جدید، بایدها و نبایدهای آن با محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفتگو کرده است: نظرآنلاین : نهاد جدید راهبری و پایش طرح های توسعۀ شهری که سال ۸۹ منحل شده بود، به چه دلیل دوباره احیا شد؟ محمدصالح شکوهی بیدهندی : در ابتدا باید به دلایل شکل‌گیری و سپس انحلال نهاد اول اشاره کرد. با کنارگذاشته‌شدن غیرقانونی طرح سامان‌دهی آتک از سوی شهردار وقت تهران، در طول دهۀ هفتاد ضرورت همگرایی دولت و شهرداری تهران برای تهیۀ طرح جامع جدید تهران احساس شد. در اواخر دهۀ هفتاد، ضلع سومی هم به این مجموعه اضافه شد. شکل‌گیری شورای اسلامی شهر باعث شد مفهوم مشارکت شهروندی جدی‌تر از گذشته در دستور کار قرار گیرد. در نهایت، در سال ۱۳۸۲ تفاهم‌نامه‌ای میان سه مجموعۀ «وزارت مسکن و شهرسازی»، «شهرداری تهران» و «شورای اسلامی شهر» منعقد شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، نهاد مشترکی تشکیل شد که مسئولیت تهیۀ طرح جامع جدید

نوسازی

تخریب و نوسازی یا مقاوم‌سازی؟

در نوسازی بافت فرسوده اگر مسئلۀ اولویت‌دار، نجات‌بخشی در برابر زلزله باشد، این سؤال مطرح است که چرا تنها سیاست «تخریب و نوسازی» از سوی دولت و مدیران شهری مورد حمایت قرار گرفته؛ در حالی که سیاست «مقاوم‌سازی» به عنوان سیاست موازی «تخریب و نوسازی» به ظاهر مغفول مانده است. مقاوم‌سازی سیاستی است که به واسطۀ آن می‌توان بخش قابل توجهی از بافت فرسوده را در برابر زلزله ایمن ساخت. این سیاست بدون بالارفتن جمعیت و افزایش تراکم در بافت و با صرف هزینۀ کمتر از سوی مالکان، بخشی از مسئلۀ ایمنی در برابر زلزله را پاسخگوست. ولی حمایت‌نشدن این سیاست شاید در پی این پاسخ باشد که: مقاوم‌سازی سیاستی است که فرصت سرمایه‌گذاری را با سیستم پیمانکاری به همراه نداشته و همچنین ‌تعهد حمایتی‌ برای دولت ایجاد می‌کند، از این رو مورد قبول سیاست‌گذاران نخواهد بود. همچنین جدای از ایمن‌سازی بنا که بیشتر بر عهدۀ مالک و سرمایه‌گذار است، ایمنی بافت در برابر زلزله که بر عهدۀ دولت بوده و برای او تعهدآور است نیز جایی در تصمیمات اجرایی نوسازی ندارد. سیاستی که نیازمند اختصاص بیشتر بودجۀ شهرداری به بخش نوسازی و متعهدشدن دولت در حمایت از بافت فرسوده خواهد شد.

زیرساخت سبز_آبی

نقدی بر عملکرد زیرساخت سبز_آبی تهران در برابر سیلاب‌های احتمالی

موقعیت جغرافیایی کلان‌شهر تهران در دامنۀ جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و به طبع آن وجود رودهای متعدد در ساختار شهر، آن را در معرض خطر سیل قرار می‌دهد. بنابراین توجه به این پدیدۀ طبیعی در طراحی شهر از جمله ضروریات است. چگونگی مواجهه با سیل در کلان‌شهری همچون تهران از منظرهای گوناگون قابل نقد و بررسی است. در ادامه، طراحی منظر و محیط زیست شهری تهران برای مهار سیلاب مورد نقد قرار گرفته است. امروزه، رویکرد زیرساخت سبز در بسیاری از شهرهای دنیا برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی مورد توجه قرار گرفته و تاب‌آوری شهرها را در برابر این پدیده افزایش می‌دهد. در رویکرد طراحی زیرساخت سبز توجه به پتانسیل چند‌عملکردی محیط زیست شهری و ترکیب نیاز ذخیره سیلاب‌های موقت با دیگر نیازهای اکولوژیک، تفریحی و عملکردی مداوم؛ آن را به راهکاری بهینه در طراحی ساختار و منظر شهری بدل کرده است. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که نقش زیرساخت سبز_آبی تهران در مهار سیلاب‌های احتمالی تا چه حد تأثیرگذار است؟ ساخت و سازهای بی‌رویه چنان به بستر طبیعی شهر حمله برده و آن را نابود کرده که فراموش می‌کنیم؛ پیش از این طبیعت و عملکردهای طبیعی آن در همین بستر وجود داشته و انسان، خود باعث بروز فجایع حاصل از

درخت آسوریگ و اولین پویانمایی جهان
هنر باستان
نظر آنلاین

درخت آسوریگ و اولین پویانمایی جهان

در میان یافته‌های شهر سوخته، سفالینه‌ای هست که در آن بزی در پنج حرکت به سمت درختی می‌جهد. این سفالینه به‌عنوان نخستین پویانمایی در دنیا مطرح شده ‌است.

روایتی از مجسمه پطر اول در سن پترزبورگ
برگی از تاریخ
نظر آنلاین

روایتی از مجسمه پطر اول در سن پترزبورگ

و از جمله چیزهاییکه عجیبه است در این شهر این است که صورت پطر اول را در بالای اسبی گذارده‌اند. اسب و صورت مزبور را از برنج و مس ساخته‌اند.

۲۷ منشا بو در جنوب تهران وجود دارد اما منشا بو کانون‌هایی در سطح شهر است.
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

۲۷ منشا بو در جنوب تهران وجود دارد اما منشا بو کانون‌هایی در سطح شهر است.

اولین بار بوی نامطبوع در تهران، دی ماه ۱۳۹۷ استشمام شد. پیش از آغاز زمستان ۹۸، بوی زباله‌مانند تهران در روزهای آلوده، دوباره حس می‌شد. زباله‌های آرادکوه و کارخانۀ سیمان مازوت‌سوز متهمان ردیف اول بوی بد تهران بودند که پس از چندین هفته شناسایی و اعلام شدند. اخیرا شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران، مازوت را تنها شریک جرم دانست و منابع را در سطح شهر تشخیص داد. هدف این نقد، تشویق مسئولان به اصرار بر گفته‌های قبلی‌شان نیست. هدف نشان‌دادن این نکته است که مدیران شهری تا چه حد در تشخیص بدیهیات، لَخت و کرخت عمل می‌کنند تا حدی بعد از گذشت بیش از یکسال از انتشار بوی نامطبوع ناشناخته، محیط زیست شهرداری تهران، به تازگی با ردیابی مراجعات تلفنی به سامانۀ ۱۳۷، فرضیۀ انتشار بو از اطراف تهران را رد کرده است. سال گذشته، تهران چند روز بدبو در تقویم خود داشت، امسال اخبار تهران چند خبر تکراری در روزهای متفاوت تقویم خود داشت. اخبار تکراری‌ای که ملکۀ ذهن شهروندان شد: تهران ۲۷ کانون بوی نامطبوع در جنوب دارد که همه همین دوسال به جنوب تهران اضافه شده‌اند. ۱۲ آذر ۹۸| محسن بندپی: ۲۷ کانون بوی نامطبوع در جنوب تهران وجود دارد که برای آنها اقداماتی