درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
به عنوان یک حکم کلی میگویم که اصالت در برنامهریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژهای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در
آیا معماران باید عناصر و نمادهای شکلگرفته در تاریخ معماری بناهای مذهبی را به همان شکل یا با تغییراتی بدون توجه به نیازهای روز در آثار خود تکرار کنند؟
صدمات ناشی از بارشهای اخیر نشان داد که سیستم، بازیچۀ دست مدیران اقتدارگر شده و برای تبدیل جنگل به بیابان و رودخانه به خیابان مانعی در مقابل خود نمیبینند.
تنها راه موثر مقابله با بارش های با دوره بازگشت طولانی، مدیریت منابع آبی و مهار روان آبهای سطحی، نخست حفظ پوشش گیاهی حوضه آبریز و در صورت لزوم تقویت آن است.
قدمت اثر تاریخی بند میزان مربوط به دوره ساسانیان است و تا امروز پابرجاست و به دلیل استحکام سازهها و نوع ملات به کار رفته خطر تخریب آن وجود ندارد.
در خیابان ۳۰ تیر فرهنگ، ادیان، تاریخ و موزه، از پیشترها با آن عجین بود. اما مدتی است که خوراکی ها هم به ته ۳۰ تیر وصله خوردهاند.
خداکرمی در اظهارنظری جدید درباره مجوز ساخت ۶۲ برج باغ در تهران، خواهان این شد که مجلس به مقوله فریز باغها در همه کلانشهرها ورود کند و جلوی ضرر را بگیرد.
به عنوان یک حکم کلی میگویم که اصالت در برنامهریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژهای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و میگویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و بهعنوان یکی از ویژگیهای منظر شهری و ویژگیهای عمومی شهر نقشآفرینی میکند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه میدهد: چیزی که من میتوانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاهها در نقاط
مشکلات و کاستیهای موجود در محیط شهری و ساختمانهای عمومی، افراد دارای معلولیت را با محدودیتهایی مواجه کرده که موجب اختلال در رابطۀ آنها با محیط میشود. براساس برآورد سازمان ملل متحد، بیش از ده درصد جمعیت جهان با گونهای کمتوانی مواجهند. بنا به دلایل متفاوتی مانند جنگ، زلزله، تصادف، بیماری و شیوه تحرک غیراصولی، با سیر فزاینده آمار کمتوانان جسمی_حرکتی در جامعه مواجه هستیم. علاوهبراین، گروههای دیگری نظیر سالمندان، کودکان، مادران همراه با کالسکۀ کودک، خانمهای باردار و سایر افرادی که دچار محدودیت حرکتی موقتی میشوند نیز در جامعه زندگی میکنند که به دلیل موانع دسترسی، امکان تردد ایمن و دستیابی راحت به فضاهای شهری را ندارند. از میان انواع ساختمانهای عمومی، ساختمانهای اداری اهمیتی خاص دارند زیرا عدم امکان مراجعۀ معلولین برای انجام امور مختلف اداری ممکن است موجب بروز اختلال و خسارات جبرانناپذیر در زندگی آنان و خانوادههایشان شود. نگاهی اجمالی به وضعیت موجود ساختمانهای اداری نشان میدهد که اغلب این ساختمانها پاسخگوی نیازها و محدودیتهای معلولین نیست. بررسی موانع موجود در دسترسی به ساختمانهای اداری به طراحان، برنامهريزان و مديران شهري کمک میکند تا از بروز چنين مشكلاتي در طرحهاي آتي جلوگيري کنند و با ارائۀ راهحلها و مناسبسازی ساختمانها، امكان برطرفکردن موانع و اصلاح وضع
بافت فرسوده یکی از انواع مختلف بافتهای آسیبپذیر شهر هستند که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری از دسترسی مناسب سواره، تاسیسات خدماتی و زیرساختهای شهری ارزش محیطی و اقتصادی پایینی دارند. یکی از معضلات مهم در این زمینه برقراری ارتباط منطقی میان دو حوزه علمی و عملی است؛ زهرا نژاد بهرام اجرایی ساختن مبانی نظری مربوط به تشخیص بافت فرسوده را از طریق تعیین معیارها و شاخصهها صحیح میسر دانسته و پرداختن به مولفههای صرفاً کمی و کالبدی را راه حل افزایش کیفیت زندگی در بافت فرسوده مردود میداند. سید امیر منصوری معضل اصلی را تعریف نادرست از هدف اصلی سازمان عمران و بهسازی در مناطق فرسوده عنوان کرد؛ در نیاز حیاتی مقاوم سازی در برابر زلزله به حاشیه کشیده شده و نیازهای ثانویه نظیر افزایش کیفیت حیات اجتماعی پررنگتر شده که سپردن آن به سازمان های دیگر نظیر شهرداری منطقی تر به نظر میرسد. شناخت همهجانبه معضل در پیش رو اولین گام برای رفع آن محسوب میشود. در مساله بافت فرسوده عمکرد سازمان عمران و بهسازی با مبهم بودن تعریف فرسودگی از طریق تعیین مولفهها و هدف اصلی از رفع فرسودگی در بافت مورد نظر مواجه است. زهرا نژاد بهرام با اشاره به کالبدی و فیزیکی بودن شاخصهایی
«در این سالها هواداران حفاظت از محیطزیست و میراث فرهنگی توانستهاند ضرورت مرمت به جای تخریب را بهعنوان یک مطالبۀ اصلی در سکونتگاهها و نواحی با ارزش پیگیری کرده و در کانون توجه سیاستگذاران و طراحان شهری قرار دهند. اگرچه از سال١٩٦٠ به بعد و بهویژه در ١٩٨٠ میلادی از اهمیت توجه به ارزشهای تاریخی و نگهداشت ابنیه تا اندازهای کاسته شد. اما از دهه ٩٠میلادی طراحان و برنامهریزان شهری در کشورهای توسعهیافته، بهویژه در اروپا و آمریکای شمالی بازگشت دوبارهای به سیاستی مبتنی بر بازآفرینی مرکز شهرها را از طریق ارتقای کیفی فضاها و بافت شهری داشتهاند و مشارکت گروههای ذینفع و ذینفوذ در پروژه بهسازی و نوسازی مرکز شهر ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این همان راهی است که به گفته کارشناسان شهری، در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور آغاز شده، اما پراکندگی اختیارات و برنامهریزی در میان سازمانهای مختلف، سرعت پیشرفت آن را کند کرده است». نوشتۀ بالا بخشی از متنی است که روزنامۀ شهروند در راستای تأکید بر اهمیت مرکز شهر تهران منتشر کرده است. در سایت بازتاب نیز خبری دیگر با تیتر «آشتی کافهها با شهر تهران»، خبر از آغاز رونق گرفتن مرکز شهر تهران را میدهد : «در در دو دهه گذشته،
اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران، دولت را موظف به تأمین زمینه های خانهدارشدن افراد با اولویت گروههای کارگری و اقشار کم درآمد کرده است. این اصل را اضافه کنید به مصوبۀ ۱۰ شهریور ۹۵، هیأت وزیران که هر فرد سرپرست خانوار کمدرآمد، برای بهرهمندی از امکانات دولتی، نبايد از ۲۲ بهمن ۵۷ از هیچیک از امکانات نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده کرده باشد. دربارۀ این دو اصل، نظرآنلاین با علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است: نظرآنلاین: بر مبنای مصوبۀ مذکور هیأت وزیران، امکانات دولتی و غیردولتی که هر فرد یک بار فرصت استفاده از آنها را دارد، چه چیزهایی را در بر میگیرند؟ علیرضا محجوب: این امکانات شامل این میشود که فرد از دولت زمین نگرفته باشد و یا بابت خرید ساختمان، وام نگرفتهباشد. چون طبق این قانون تنها یکبار میتوان از این تسهیلات استفاده کرد. نظرآنلاین: دولت فعلی چه برنامههایی برای رعایت این اصل قانونی و تأمین مسکن اقشار کمدرآمد دارد؟ تاکنون بیش از ۱۲ بار در مجلس به دولت، هم به رئیس جمهور هم به وزیر دستگاه مربوطه تذکر دادهایم. مطالبی که در جواب ارائه دادهاند هیچیک گویای خدمت خاصی به روستائیان و کارگران که اولویت اصلی قانون هستند، نبوده است.
در سراسر فرانسه سوال ارتفاع مورد بحث است. رن به هیچ وجه به این روند نرسیده است و علیرغم مشورتهای فراوان در مورد طرح جامع شهری PLU، در چندین پروژه با برخی از ساکنان مشکل دارند. پروژه بلند پروازانه گروه Samsic و Bâti Armor به EuroRennes، از آن خواهد بود؟ از یک طرف، این محله جدید که در اطراف ایستگاه رن در حال توسعه است، به نظر میرسد به عنوان یک استثنا در نظر گرفته میشود، ناحیهای جدا از رن، حتی اگر نه تنها یک منطقه تجاری و آنرا یک ترکیب واقعی نشان دهد. از زمان ایجاد ZAC، جزیره Féval در میان سایتهایی که میتواند یک ساختمان بلند داشته باشد، شناسایی شده است. از سوی دیگر، پروژه انتخاب شده، بخشی از یک سنت معماری است، تفسیر مجددی از برج مسکونی اسپور، اثر معمارLouis Arretche، و همچنین کار وGeorges Maillols در هندسه، الگوهای آن و کار ظریف با بتن. پس از همه اینها، در رن است که اولین IGH (ساختمان بلند) برای استفاده مسکونی در فرانسه ساخته شده است. تقریبا 50 سال از زمان ساخت برج Horizons (1970) توسط Georges Maillols و celle de l’Éperon (1975) گذشته است. همچنین، روز سه شنبه، 9 ژوئیه [2019]، در تاریخ معماری رن، با اعلام
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.