درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
مجله مکتب احیا پس از مجلات باغ نظر، منظر، هنروتمدن شرق و گردشگریفرهنگ موفق به کسب رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید.
گزارش نشست «تکمیل دموکراسی، کدام روش برای تقویت نظارت بر قدرت ؟» مسأله صلاح هر قدرتی در این است که بتواند مشارکت هرچه بیشتر مردم
مبانی نظری طرح بازآفرینی شهری بر مبنای اهدافی متعالی و قابلتوجیه شکل گرفته است اما شیوۀ اجرائیشدن آن بر مبنای تفاوت آشکار میان اهداف اجتماعی و اقدامات کالبدی و رویکرد اقتصادی به طرح تنها به نیات اقتصادی توسعهگران و در بهترین حالت ایمنسازی به نفع ساکنان احتمالی پاسخ خواهد داد
در سالهای اخیر طرح شعایری مانند «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی» و «حمایت از کالای ایرانی»، توجه مردم و مسئولین را به این مسأله جلب کرده است. شعارهای تبلیغاتی کالای ایرانی به موازات کاهش تبلیغ کالاهای خارجی، افزایش یافتهاند. اما این شعارها به چه میزان تأثیرگذار هستند؟ به نظر میرسد به دلیل، وجودنداشتن برنامه و سیاستی دقیق در این باره، این مهم در سطح شعار باقی مانده است و تبلیغات کالا، خدمات و فرهنگ گاهی چنان غیرتخصصی طراحی میشوند که نتیجۀ عکس میدهند.
وقت آن رسیده که تولیدات تبلیغی یا به آژانسهای تخصصی سپرده شوند و یا سازمان تبلیغات اسلامی و زیباسازی شهر تهران به عنوان متولیان تبلیغات فرهنگی، به تکنولوژی و نیروهای کارآمد مجهز شوند و بازخورد این قبیل تبلیغات را در فضای شهری و در واقعیت اجتماع بسنجند.
مسکن روستایی در عین سادگی از پیچیدگیهای زیادی تحت مؤلفههای اقتصادی_معیشتی، اجتماعی- فرهنگی و جغرافیایی- اقلیمی شکل میگیرد، لذا میطلبد که در نوسازی و یا بهسازی آنها به این مؤلفهها توجه شود.
چندسالی است که در ایام نوروز و تحت عنوان «رویداد بهارستان» فعالیتهای هنری از طرف هنرمندان و به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح این شهر مشاهده میشود.در نوروز ۹۷ جهت رفع این نقیصه کارگاهی جهت تولید آثاری خوشنویسی در غالب نهایی اثر گرافیکی راهاندازی شد. به این ترتیب در بخشی از رویداد بهارستان متنها و اشعار ادبی دربارۀ نوروز و بهار با هنر خوشنویسی مزین، طراحی و در معرض دید شهروندان قرار گرفت. در نخستین سال توجه خاص به خوشنویسی در رویداد بهارستان، با خط و خوشنویسی همچنان به صورت سنتی و به عنوان فونتی برای انتقال معنا برخورد شد و رویکرد صرفاً زیباییشناسانه کمتر مورد توجه بود. این درحالی است که در هنر معاصر امروز کشور شاهد رویکردهای حروفمحور خلاقانه و مبدعانۀ فراوانی در هنرهای تجسمی هستیم که هم ارتباط با فرهنگ ایرانی در آنها حفظ میشود و هم با رویکردهای هنری معاصر هماهنگی بیشتری دارد. در حقیقت روش برگزاری کارگاه و رویکرد آن بود که امکان آزادی عمل را از هنرمندان گرافیست صلب کرد و لازم است در سالهای آینده بر همکاری همزمان هنرمندان خوشنویسی و گرافیست تأکید شود.
افشین خضرلو، مشاور TOD شورای شهر تهران در تأثیر جهتگیری بودجه سال ۹۸ به اختصاص ۵۰ درصد از بودجه شهر لندن به حمل و نقل عمومی اشاره داشته (نشست دوم TOD شورای شهر تهران، ۱۱ اسفند ۱۳۹۷) و از آن به مثابه ستون فقرات شهر در برنامهریزی یاد کرده است. این در حالی است که تهران با ۱۴۰۰۰ هکتار بافت ناپایدار در برابر زلزله، با مطالبه خاموشی مواجه است که ایمنی شهروندان را در بر میگیرد در حالی که شهر لندن با این مسأله مواجه نیست!
مجله مکتب احیا پس از مجلات باغ نظر، منظر، هنروتمدن شرق و گردشگریفرهنگ موفق به کسب رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید.
ژوئیه 1968در 31 ژوئیه 1968، این تصویر کمیک استریپ، انقلابی در آمریکا برپا کرد. اولین حضور فرانکلین آرمسترانگ، کودک سیاه پوست که با شخصیت اصلی داستان دست میدهد. اتفاقی که در دنیای واقع به هیچ وجه تصور نمیشد. فرانکلین امسال ۵۱ ساله شد. خلق این شخصیت به واسطه درخواست یک معلم مدرسه از آقای چارلز م. شولتس حاصل شد. در آن دوران دکتر مارتین لوتر کینگ، در خارج از اتاق هتل ممفیس به ضرب گلوله کشته شده بود و گیلمن میدانست بچههای سیاه پوست و سفید پوست هرگز با یکدیگر ارتباطی دوستانه نداشتند. این معلم مدرسته (گلیکمن) از شولز پرسید که آیا می تواند شخصیت سیاه را به طنز محبوب خود اضافه کند. این درخواست از دیگر هنرمندان عرصه داستان های مصور نیز شده بود اما ایشان از ترس پر هزینه بودن این کار برای زندگی حرفهای ایشان از این عمل سر باز زدند. چارلز شولز میتوانست این درخواست را نادیده بگیرد اما او شیفته این ایده شده بود و ریسک این کار را پذیرفت. گلیکمن ارتباط خود را با شولتز حفظ کرد، و از کودکان سیاهپوست خواست برای شولتس بنویسند و برای او توضیح دهند كه این کار برای آنها چه معنایی دارد. در داستان چارلی براون با شخصیت
دانش طاهرآبادی به عنوان دبیر این جلسه با اشاره به طرح توسعۀ دانشگاه تهران گفت: «این طرح که با فرض کمبود فضای آموزشی شکل گرفته ، حدود 20 سال است که مرکز شهر تهران را درگیر کرده است. بعد از تصویب محدودۀ مطالعه و ساماندهی این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری، مسئولین دانشگاه، طرح را به خواستۀ خود تفسیر کردند. به این ترتیب فریز املاک مردم و تخریب این محله به عنوان مهمترین مرکز اجتماعی و سیاسی شهر آغاز شد». وی ادامه داد: «خوشبختانه اخیراً به مدد فضای مجازی و مطالبات مردمی و همچنین پیگیریهای کارشناسان، شورای عالی شهرسازی و معماری در یک اقدام نادر، یک مصوبه از بالا به پایین را به خواستۀ مردم لغو کرد و املاک از فریز خارج شد. اما در این مدت دانشگاه تهران، نیمی از املاک را خریداری کرده و اکنون در مصوبۀ جدید شورای عالی شهرسازی و معماری، 6 ماه به دانشگاه تهران مهلت داده شده تا طرح را بازنگری کند. ما در این جلسه میخواهیم به این موضوع بپردازیم که اکنون در مرکز تهران چه باید کرد؟ ارزشهای میراثی و فرهنگی مرکز تهران و طرح توسعه چیست؟ و طرح جدید به چه مسائلی باید توجه کند؟». احمد محیط طباطبایی، عضو
رنگ یکی از مهمترین عناصر بهکار رفته در منظر شهری است که ادراک آن به عوامل متعدد عینی و ذهنی بستگی دارد. رنگها بسته به شرایط میتوانند اثرات مختلف روانی در افراد ایجاد کنند و بر کیفیت زندگی آنان اثر بگذارند. این نقد با رویکردی حساس به جنسیت به این مسأله مینگرد. منظر رنگی شهر بخشهای مختلفی از نماهای ساختمانی، کفسازی، مبلمان به عنوان عناصر ثابت و نیمه ثابت تا رنگ لباس و خودروی شهروندان به عنوان عناصر متحرک در فضا را دربرمیگیرد. توجه به منظر رنگي شهر، از آنجایی اهمیت پیدا میکند که علاوه بر خنثیبودن رنگهای بهکاررفته در بدنههای شهری در ایران، زنان عموماً برای لباس یا خودرو از رنگهای تیره استفاده میکنند. بنابراین چهره شهر خنثی و با رنگهای تیره و مرده آکنده شده است و اینگونه پالت رنگی در یک شهر میتواند به حس افسردگی شهروندان منجر شود. سؤال اصلی در اینجاست که چرا زنان آغشته به این منظر متحرک رنگی مرده و خنثی شدهاند و آیا این رخداد ترجیح خود زنان است؟ در جوامع محلی کشور ما و پیشینه پوشش زنان در اقوام مختلف کشور، تنوع رنگی لباسهای بسیار شاد و سرزنده بهخوبی مشهود است؛ برای مثال میتوان از پوشش رنگارنگ زنان لر، کرد، شمالی
از خروجی مترو، چشمها و حتی بویایی، سهم 6000 متر مربع فضای سبز را احساس میکنند. نگاه عمیقی به دست آمده و به نظر میرسد اتومبیلها کمتر از قبل حکومت میکنند. نزدیک به ایستگاه مترو، چمن، یک کمربند سبز را ایجاد میکند که میدان را در بر میگیرد. در یک مربع از چمن در نزدیکی کیوسک موسیقی، ماری، بازنشسته با موهای باز، بر روی چمن لم داده، او همچنین به میدان Nation، عادت کرده است : «ما تعداد زیادی هستیم که سگهایمان را اینجا میآوریم. با دیگر اساتید محل، ما در حال تشکیل یک انجمن هستیم. ما میخواهیم یک مربع برای حیوانات ذخیره شود و ما آماده هستیم آن را حفظ کنیم». از سال 1996 هنگامی که او به منطقه نقل مکان کرد، او «به وضوح» از این تجدید سبز «که موجب کاهش آلودگی» شده است، قدردانی کرد. همیشه کمی ترافیک خودرو از قبل مشخص شده است، بازدید کننده باید آماده عبور از جاده برای کشف باغ مرکزی جدید باشد، علاوه بر این، برای سگها ممنوع است. عبور از خطوط گردشی برای رسیدن به مرکز زمین سایت، دیگر یک چالش نیست! با ظرافت کوچههای پشتی، شما میتوانید خیلی آرام عبور کنید و همه ناگهان خود را در وسط باغ، در نزدیکی مجسمه
چندگانگی مدیریتی در نوسازی، ارزیابی را پیش شرط بهبود عملکرد عمومی قرار میدهد.
معیارهای اتخاذ شده برای بافتهای فرسوده باید کل نهادهای شهری را مخاطب قرار دهد.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.