درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
بهرام کلهرنیا با تاکید بر لزوم توجه به نمای کلی شهر اعتقاد دارد که این مسئله یکی از گمشدههای بزرگ است و مالکیت شهروندان بر بدنه و نمای شهری تعریف نشده است.
طیف وسیعی از فعالیتها و عملکردها، ملاحظات ترافیکی، پیادهمدار بودن و توسعه قلمرو فضایی شهری در طرح ایستگاه مترو شهید حقانی موردتوجه قرار خواهد گرفت.
با توجه به تاثیر مستقیم رسانه در آموزش و تغییر رفتار شهروندان، ضرورت دارد همکاری صدا و سیما با دستگاههای تاثیرگذار در مدیریت شهری وارد مرحله جدیدی شود.
یکی از ابزارهای موثر در تغییر رفتار ترافیکی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، دریافت عوارض در قالب طرح های محدوده ترافیک است.
دلیل قطع و نوسان آب چشمه علی پمپاژ آب از داخل چشمه است و به محض اینکه عملیات متوقف شود آب به چشمه بر می گردد.
دانشگاه شیکاگو در حال تکمیلِ بستهبندی حدود ۳۰ هزار عدد از الواح هخامنشی است. امیدواریم تا یکی دو ماه آینده این تعداد لوح ارزشمند تاریخی به ایران استرداد شود.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
آیا در نوسازی بافتهای فرسوده میتوان به مقولۀ کیفیت معماری پرداخت وقتی محدودیتهای اقتصادی در این بافتها امکان نوسازی را به حداقل میرساند؟ آیا اساساً میتوان از ساکنان این بافتها که داشتن یک سرپناه نهایت خواستهشان است توقع رعایت کیفیتهای معماری را داشت؟ آنچنان که ویترویوس برای معماری سه جنبۀ ایستایی، کارایی و زیبایی قائل بود میتوان کیفیتهای اولیۀ معماری را در سه مؤلفه خلاصه کرد: کیفیت ساخت، کیفیت عملکردی و کیفیت زیباییشناختی. بیشک مؤلفههای کیفی گستردهتر و مفصلتر از این سه مورد است اما در شرایط پیچیدۀ بافتهای فرسوده، تأمین همین موارد نیز با دشواری همراه است. به نظر میرسد که در وضعیت فعلی بافتهای فرسودۀ تهران، ناپایداری سازهای و فقدان زیبایی و تناسبات بصری بیشتر مشهود است. جنبههای عملکردی معماری با مداخلات پیوستۀ ساکنان در بناهای موجود و الحاقات متعدد پاسخ گفته شده است. در واقع ساکنان صرفاً در جهت تأمین نیازهای عملکردی، انواع مداخلات را در کالبد بنا انجام میدهند که غالباً فاقد سازۀ مناسب و بیتوجه به زیبایی بصری است. عمدۀ دلیل این اتفاق به محدودیت اقتصادی ساکنان باز میگردد که با هزینۀ حداقلی، سعی در تأمین بیشترین کارایی دارند. بنابراین در بافتهای فرسوده زیبایی بصری و کیفیت ساخت، برای ساکنان موضوعیت ندارد و یا حداقل
اردیبهشت ۱۳۹۸، نهاد راهبری و پایش طرحهای توسعۀ شهری، با تفاهم شهردار، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، احیا شد. این نهاد سال ۸۹ به دنبال خروج وزارت مسکن از تفاهم سهگانه منحل شده و به کار خود پایان داده بود. نظرآنلاین دربارۀ نهاد جدید، بایدها و نبایدهای آن با محمدصالح شکوهی بیدهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفتگو کرده است: نظرآنلاین : نهاد جدید راهبری و پایش طرح های توسعۀ شهری که سال ۸۹ منحل شده بود، به چه دلیل دوباره احیا شد؟ محمدصالح شکوهی بیدهندی : در ابتدا باید به دلایل شکلگیری و سپس انحلال نهاد اول اشاره کرد. با کنارگذاشتهشدن غیرقانونی طرح ساماندهی آتک از سوی شهردار وقت تهران، در طول دهۀ هفتاد ضرورت همگرایی دولت و شهرداری تهران برای تهیۀ طرح جامع جدید تهران احساس شد. در اواخر دهۀ هفتاد، ضلع سومی هم به این مجموعه اضافه شد. شکلگیری شورای اسلامی شهر باعث شد مفهوم مشارکت شهروندی جدیتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد. در نهایت، در سال ۱۳۸۲ تفاهمنامهای میان سه مجموعۀ «وزارت مسکن و شهرسازی»، «شهرداری تهران» و «شورای اسلامی شهر» منعقد شد. بر اساس این تفاهمنامه، نهاد مشترکی تشکیل شد که مسئولیت تهیۀ طرح جامع جدید
در نوسازی بافت فرسوده اگر مسئلۀ اولویتدار، نجاتبخشی در برابر زلزله باشد، این سؤال مطرح است که چرا تنها سیاست «تخریب و نوسازی» از سوی دولت و مدیران شهری مورد حمایت قرار گرفته؛ در حالی که سیاست «مقاومسازی» به عنوان سیاست موازی «تخریب و نوسازی» به ظاهر مغفول مانده است. مقاومسازی سیاستی است که به واسطۀ آن میتوان بخش قابل توجهی از بافت فرسوده را در برابر زلزله ایمن ساخت. این سیاست بدون بالارفتن جمعیت و افزایش تراکم در بافت و با صرف هزینۀ کمتر از سوی مالکان، بخشی از مسئلۀ ایمنی در برابر زلزله را پاسخگوست. ولی حمایتنشدن این سیاست شاید در پی این پاسخ باشد که: مقاومسازی سیاستی است که فرصت سرمایهگذاری را با سیستم پیمانکاری به همراه نداشته و همچنین تعهد حمایتی برای دولت ایجاد میکند، از این رو مورد قبول سیاستگذاران نخواهد بود. همچنین جدای از ایمنسازی بنا که بیشتر بر عهدۀ مالک و سرمایهگذار است، ایمنی بافت در برابر زلزله که بر عهدۀ دولت بوده و برای او تعهدآور است نیز جایی در تصمیمات اجرایی نوسازی ندارد. سیاستی که نیازمند اختصاص بیشتر بودجۀ شهرداری به بخش نوسازی و متعهدشدن دولت در حمایت از بافت فرسوده خواهد شد.
موقعیت جغرافیایی کلانشهر تهران در دامنۀ جنوبی رشتهکوههای البرز و به طبع آن وجود رودهای متعدد در ساختار شهر، آن را در معرض خطر سیل قرار میدهد. بنابراین توجه به این پدیدۀ طبیعی در طراحی شهر از جمله ضروریات است. چگونگی مواجهه با سیل در کلانشهری همچون تهران از منظرهای گوناگون قابل نقد و بررسی است. در ادامه، طراحی منظر و محیط زیست شهری تهران برای مهار سیلاب مورد نقد قرار گرفته است. امروزه، رویکرد زیرساخت سبز در بسیاری از شهرهای دنیا برای مقابله با سیلابهای احتمالی مورد توجه قرار گرفته و تابآوری شهرها را در برابر این پدیده افزایش میدهد. در رویکرد طراحی زیرساخت سبز توجه به پتانسیل چندعملکردی محیط زیست شهری و ترکیب نیاز ذخیره سیلابهای موقت با دیگر نیازهای اکولوژیک، تفریحی و عملکردی مداوم؛ آن را به راهکاری بهینه در طراحی ساختار و منظر شهری بدل کرده است. بنابراین این سوال مطرح میشود که نقش زیرساخت سبز_آبی تهران در مهار سیلابهای احتمالی تا چه حد تأثیرگذار است؟ ساخت و سازهای بیرویه چنان به بستر طبیعی شهر حمله برده و آن را نابود کرده که فراموش میکنیم؛ پیش از این طبیعت و عملکردهای طبیعی آن در همین بستر وجود داشته و انسان، خود باعث بروز فجایع حاصل از
گرافيتی یکی از شاخههاي نقاشی دیواري است که عبارت است از به تصویر کشيدن نقشها، اشکال، حرفها، نشانهها، نمادها، الگوها و کلمهها روي دیوارها یا هر مکان عمومیاي که بتوان از آن بهعنوان مکانی براي نوشتن، نقاشی، کندهکاري و خطکشی کردن استفاده کرد. دیوار نگاشتهها، به هرگونه علامتگذاري گفته میشوند که میتوانند در شکلهاي نوشتن ساده حروفها تا نقاشیهاي استادانه ظاهر شوند (کوثري، ۱۳۸۹). گرافیتی ، که مفرد آن گرافيتو است، واژهاي برگرفته از زبان ایتاليایی است. نقاشی دیواري به تصاویر یا حروف به کار برده شده در اماکن عمومی بر روي سطوحی نظير دیوارها یا پلها که براي عموم قابل رؤیت باشند، گفته میشود. درواقع، گرافیتی در گذر زمان تغييرات زیادي یافته و به خراب کردن و از ریخت انداختن شناخته میشود. به مفهوم پوشاندن سطح یا دیوار با اسپري، ماژیکهاي رنگی غير قابل پاك کردن،» دیوارنگاري نوین «و یا با سایر مواد است. وقتی نقاشی دیوارنگاري بدون رضایت مالک صورت میگيرد، نوعی ونداليسم (خرابکاري/ خرابکردن اموال عمومی) تلقی میشود که در بسياري از کشورهاي جهان جرم تلقی میشود و تنبيهاتی قانونی براي آن وجود دارد (کوثري، ۱۳۸۹). از نقاشی دیواري به منزله شيوهاي براي ارسال پيامهاي اجتماعی، سياسی و شکلی از تبليغات استفاده میشود. این دیدگاههاي متفاوت و
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.