پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

پیاده‌ راه در بیراهه

پیاده‌ راه در بیراهه

برآورده‌نشدن انتظارات مدافعان زندگی پیاده از طرح‌های شهرداری تهران حتی در حد متوسط، در نشست « پیاده‌ راه در بیراهه » که ۲۷ آذر در گالری نظرگاه مورد بحث قرار گرفت.

محله، آخرین پشتیبان

محله، آخرین پشتیبان

مایانی قدرت محله در رویارویی اهالی ده‌ونک با دانشگاه الزهرا به عنوان تصرف‌کنندۀ محله، موضوع نشستی بود که ۲۰ آذر ۱۳۹۷ با موضوع «محله، آخرین پشتیبان» در گالری نظرگاه برگزار شد

تخصص مدیر شهری؛ موهبت یا معضل

تخصص مدیر شهری؛ موهبت یا معضل

چندی است که شورای شهر تهران، بارها در آزمون انتخاب شهردار تهران قرار گرفته و سه گزینه و تخصص متفاوت را بر کرسی شهرداری نشانده است

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

صفحه اصلی
نقد
نظر آنلاین

نقدی بر روش‌های پرداختن به ویژگی‌های معماری اسلامی

نظریه پردازان عرصه هنر و معماری غالباً سعی در دسته‌بندی، سبک‌شناسی، تفکیک و آنالیز آثار مورد بررسی دارند تا از این طریق شناخت صحیح تری از آنها ارائه دهند. در این راستا «نسبت»هایی به شاخه یا روشهایی از هنر، معماری و شهرسازی داده میشود که معمولا در قالب عبارتی ترکیبی به صورت «مضاف و مضاف الیه»  به کار گرفته می‌شوند. دادن نسبت به یک شاخه هنری و یا پدیده‌ای اجتماعی-فرهنگی همچون «معماری»  و یا «شهرسازی»  نیازمند تعریفی مشخص از آن «نسبت»  در جهت‌دهی به پدیده یا هنر مورد نظر است به نحوی که آن تعریفِ ارائه‌شده قابلیت تمییز و تشخیص آن پدیده یا هنر را به بیننده یا مخاطب ارائه دهد. عبارت «معماری اسلامی»  که ریشه در نوشتارهای محققین غربی دارد به نوعی از معماری گفته میشود که در «ممالک اسلامی»  و توسط «معماران مسلمان»  برای استفاده «مسلمانان»  ارائه شده است. شاید مهمترین دلیل برای شکل گیری این عبارت قابل تشخیص بودن آنها بوده است به نحوی که آثار شناخته شده معماری در محدوده کشورهای اسلامی در غالب موارد حتی برای غیر متخصصین به راحتی قابل تشخیص هستند. محققین معماری اسلامی به ویژه در کشورهای اسلامی به دنبال ارائه تعاریف علمی و مشخص برای این نوع معماری بوده اند و

مجسمه در محیط یا بر محیط؟
هنر معاصر
نظر آنلاین

مجسمه در محیط یا بر محیط؟

آنچه مجسمه را قابل تبدیل به یک مصداق هنر شهری می‌کند، توجه به شاخص‌ها و وجوه بسترساز اثر، مقیاس و ابعاد آن، موضوع، سبک و ارزش‌های ایدئولوژیک اثر است.

چهارباغ یا چارباغ
باغ سازی و باغ ایرانی
نظر آنلاین

چهارباغ یا چارباغ

واژۀ «چهارباغ» از دورۀ صفویه بیشتر شده است. به عبارت دیگر تا پیش از این دوره به‌کارگیری واژۀ «چارباغ» معمول بوده که به معنی «بخشی از جهان» بوده است.

در آشفته بازار شهرداری و شهرسازی در ایران چرا باید منتظر توسعۀ واقعی شهر باشیم؟
مصاحبه
نظر آنلاین

در آشفته بازار شهرداری و شهرسازی در ایران چرا باید منتظر توسعۀ واقعی شهر باشیم؟

ما در شهرسازی بر یک مدار غلط قرار گرفته‌ایم که اصالت ندارد و در ذات خود انحرافی و مخرب است. طرح‌های جامع رویکردی تک‌بعدی و ساده‌انگارانه داشته است.