درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
«اورموند جیلی»(Ormond Gigli)، عکاسی بود که در سال 1960، تصویر معروف «دختران در پنجرهها» (Girls in the Windows) را با ابتکار خود خلق کرد. عکسی که به تقریب جزو پر فروشترین عکسهای جهان شد
«اورموند جیلی»(Ormond Gigli)، عکاسی بود که در سال 1960، تصویر معروف «دختران در پنجرهها» (Girls in the Windows) را با ابتکار خود خلق کرد. عکسی که به تقریب جزو پر فروشترین عکسهای جهان شد
این مقاله قصد دارد تا با بررسی تطبیقی گرایش های معماری آر-نوو در غرب و در ایران، به یک سبک شناسی جدید از این جنبش معماری غربی در ایران معاصر نزدیک شود. همچنین در این راستا به بررسی امکان طبقه بندی مجموعه این سبک ها در معماری معاصر ایران، در یک دوره زمانی مشخص، خواهد پرداخت.
كمبود كتابهاي مفيد و خوب در اين زمينه جهتگيري اساساً ادبي و انتزاعي فرهنگ ما حاكي از اين است كه فرانسويان كمي وجود دارند كه از معماری سر در ميآورند و ميتوانند نكات جالب توجهی را در آنها بيايند.
بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعهای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی بهعنوان نمونه آورده شده است. در این تصویر كه موضوع آن حملۀ ضحاك به قصر فریدون است و به دست سلطان محمد تصویر شده، مشاهده میشود كه بههیچ صورتی نمیتوان هم صحنۀ كارزار را مشاهده كرد
نقوش اين جام عبارت است از تصوير بهرام دوم، فرمانرواي ساساني(275-292 ميلادي) و فرزند جوان او بهرام سوم، در حاليكه حلقه وليعهدي را در دست گرفته؛ نقش اين پادشاه همراه وليعهد در سكهها و نقش برجستههاي آن دوران نيز ديده ميشود. به طور كلي يك تقسيم بندي نسبي از سير تحول نقوش آوندهاي سيمين را با مطالعات عيني و ظروف موجود ميتوان به شرح زير پيشنهاد كرد: 1. از اوايل قرن سوم تا اوايل قرن چهارم ميلادي كه در اين دوره نقش شاهان و بزرگان ساساني به عنوان تجليل فرمانروا و دودمان او بر بدنه جام و مركز بشقابها نقش شدهاست. اينها را ظروف اوليه ساساني بايد به شمار آورد، يعني دوراني كه فقط تصاوير شاهان و بزرگان به صورت رسمي تصوير شده و هنوز از صحنههاي بزم و شكار در اين دوره خبري نيست. 2. دروه دوم كه از دهههاي نخستين قرن چهارم تا اواسط قرن پنجم ميلادي يعني به تقريب از اوايل حكمراني شاهپور اول تا دوران سلطنت بهرام پنجم (بهرام گور) ادامه مييابد. در اين دوره صحنههاي شكار به اشكال مختلف در روي ظروف مجسم شده، گاهي براي نشاندادن قدرت فرمانرروا، او را پياده در حال مبارزه با حيوانات درنده ترسيم نمودهاند. بايد توجه داشت كه قبل
اولويت دولت براي سبكسازي جمعيت تهران، ميتواند از ساكنان فعلي بافتهاي فرسوده شروع شود و میتوان با ارائۀ تسهيلات ويژه، مالكان را تشويق به مهاجرت كند
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.