پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مترو

متروی تهران، فضای بالقوه هنری و تمدن شهری

فضاهای مترو در اقصی نقاط دنیا نمونه‌ای از بازنمود فرهنگ جامعه به حساب می‌آیند. اشکال متفاوت فرهنگی و هنری نمایی از فرهنگ شهری توسط اشیا و مکان‌ها عرضه کرده و میراثی زنده و زیسته را تشکیل می‌دهند. مدیران فرهنگی به این مکان‌ها معنی داده و ارزش‌های شهر را منعکس می‌کنند: ارزش‌های هنری، معماری و حسی فضا و یا ارزش‌گذاری بر آثار هنری، عکاسی، صنعتی، کتابخوانی،… در این برهه، نکته‌ای که در متروی تهران قابل بحث است، فضای داخلی و کمبود امکانات آن است. به نظر می‌رسد که انسجام فضا و واگن‌های قطار رکن اصلی دکوراتورها در ساخت فضای متروی تهران بوده است، تا جایی که راهروها توسط روند همانندسازی به واگن‌ها شباهت پیدا کرده‌اند: خطوط موازی هرچند تشابه رنگی ندارند، اما تداوم بصری ترن‌ها و میله‌ها هستند. مبحثی که جای تأمل دارد این است که چه چیزهایی به شکل ملموس و ناملموس برای مردم قابل درک هستند. هویت‌سازی این ایستگاه‌ها مسئله‌ای است که کمتر به آن توجه شده است. به عنوان مثال، طراحی داخلی ایستگاه مصلی با مکان انسجام دارد و یا آثار هنری دیوارکوب متروی انقلاب اخیراً تخریب و با «میدان انقلاب» هماهنگی بیشتری یافته‌اند. سیطرۀ قدرت و اهمیت یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران نیز نتوانسته است

کوچه مروی

کوچه مروی در مقایسه با گذرهای پیاده مدار موفق

کوچه مروی یکی از کوچه‌های تاریخی تهران با قدمتی ۲۰۰ساله در نزدیکی بازار تهران است که در دهه ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است. هدف اجرای برنامه‌های اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بود که بازدید‌کننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیاده‌مداری ، سرزندگی به کوچه مروی هدیه شود. اینکه تا چه حد این برنامه موفقیت‌آمیز بوده است موضوعی قابل تأمل است. پروژۀ کوچه مروی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد، پیامدهای مختلفی داشت. به طور مثال با ممنوع‌کردن ترافیک سواره، نفوذپذیری بافت کاسته شده و بسیاری از کسبه از نبود امکان حمل‌ونقل اجناسشان در سختی هستند و گاهی با استفاده از موتورسیکلت و چرخ‌های‌دستی به حمل بار اقدام می‌کنند که این موضوع نه تنها زیبندۀ یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این برخی از مردم برای جابه‌جاکردن اجناس خریداری‌شده با مشکل مواجه هستند. در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذپذیری و در نتیجه کاهش پاسخ‌دهی این فضای شهری شده است. استفاده از گاری برای حمل‌ونقل در کوچه مروی از طرف دیگر در بسیاری از خیابان‌های پیاده‌مدار

دوچرخه

اولوو (Olvo)، دوچرخه های بار برای خدمات تحویل

ترجمه : فرنوش مخلص   متخصص تحویل در  مکان‌های نزدیک، در قلب منطقه 10 پاریس، قرار دارد. در سال 2016، این تعاونی  با 18 کارمند راه‌اندازی شد. مرکز لجستیک آن را با اعطای جوایز اقتصادی، اجتماعی و همبستگی شهر پاریس تأسیس کرده که مرکز تخصصی تحویل «آخرین کیلومتر» (تا مشتری آخر)، به ویژه برای حرفه‌ای‌ها در پاریس و همچنین در پتیت کرون است. این شرکت بلافاصله بر ۱۰۰ درصد ترابری با دوچرخه متمرکز شد که نیمی از آنها الکتریکی هستند. گل‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، بشکه‌های آبجو، تشک‌ها … که نیاز مشتریان را برآورده می‌کنند. یک روش تحویل، بدون آلودگی این یک روش تحویل بدون آلودگی و آرام است که از رفت و برگشت چندین کامیون بار، جلوگیری می‌کند، اما همچنین نشان‌دهنده نگرانی برای کارایی در بخش حرفه‌ای نیز هست: «مشتریان به ویژه برای سرعت و توانایی ما در ارائه بار‌های کوچک و بزرگ در یک زمان بسیار کوتاه ما را انتخاب می‌کنند»: (اصرار Leeroyd Levi ۲۷ ساله بنیانگذار Olvo به همراه Lucili Mercier) . «تحویل توسط دوچرخه ایده آل است : سریع و زیست محیطی» (جاستین که تازه در نزدیکی کانال سنت مارتین یک دسته گل برای تزئین فروشگاه خود دریافت کرده، شادی می‌کند).     مدل تعاونی یکی دیگر از

شورایاری

تهران از کوچه‌هایش شروع می‌شود؛ نقدی بر روند پذیرش ثبت‌نام‌کنندگان شورایاری

انتخابات شورایاری تهران با چه هدفی انجام می‌شود؟ عملکرد ۲۰ سالۀ آن تا چه حد موفق بوده است؟ آیا برنامۀ کوتاه‌مدت و بلند‌مدت محلات تهران براساس پتانسیل هرکدام تدوین شده است؟ آیا قرار است با حضور شورایارها سازندگی اتفاق بیفتد یا تنها به مادۀ ۷ قانون اساسی عمل شده باشد؟ سیاست تمرکززدایی و استفاده از مشارکت شهروندان محله به مرحلۀ عمل رسیده یا همچنان شعار است؟ و هزاران سؤال دیگر در ارتباط با شورایاری محلات کلان‌شهر تهران می‌توان طرح کرد که بدون پاسخ است. پاسخ این سؤالات منوط به تصمیم‌گیری‌هایی است که به نظر می‌رسد در بخش سیاست‌گذاری، خیلی مورد توجه نبوده است؛ در این یادداشت تنها به شرایط لازم کاندیداها اشاره می‌شود. طبق مادۀ ۱۱ قانون شورایاری ها، شناسایی مشکلات مربوط به حمل‌و‌نقل، مسائل زیست‌محیطی، معابر و میادین، امکانات فرهنگی، امنیت شهری، بهینه‌سازی فضای زیست شهری، مسائل مربوط به زندگی شهری و… و ارائۀ طرح و پیشنهادات جهت حل مشکلات، از وظایف اصلی آنهاست. به نظر می‌رسد این حدود از وظایف، موضوع سهل‌الوصولی نیست که با جمع تعدادی از هم‌محله‌ای ها بتوان به آن دست یافت. هم‌محله‌ای‌هایی که بدون گذر از مراحل به اصطلاح تأیید صلاحیت توسط مراجع بالاتر نیز می‌توانند کنار هم در جمع‌های خودمانی‌شان راجع به این

اقتدارگرایی مدیریت شهری در برگزاری مسابقات طراحی
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

اقتدارگرایی مدیریت شهری در برگزاری مسابقات طراحی

مدیریت شهری در مسابقات حوزه معماری منظر، در حالیکه تعریف آنها محصول اقتدارگرایی و مسابقه‌شان محصول رابطه‌سالاری بود، اجازه ورود ظرفیت فنی جامعه را نداد.

درخت کریسمس اثر Viggo Johansen؛ نقاش دانمارکی
هنر
نظر آنلاین

درخت کریسمس اثر Viggo Johansen؛ نقاش دانمارکی

تردیدی نیست که مراسم درخت شب کریسمس سنتی است که باید ریشه‌هایش را در مشرق‌زمین جستجو کرد. در سفر پیدایش اولین روز جهان از اول شب با شروع بامداد آغاز شده است

پیوست‌های فرهنگی و زیست محیطی طرح‌های مناطق نمونه گردشگری را علنی کنید!
جاذبه های گردشگری
نظر آنلاین

پیوست‌های فرهنگی و زیست محیطی طرح‌های مناطق نمونه گردشگری را علنی کنید!

این خطر حس می شود که دریاچه اوان در الموت در شرایط فعلی با واگذاری به بخش خصوصی، در نبود پیوست‌های فرهنگی ملاک عمل برای حفظ محیط زیست، مسیر تخریب را طی کند.