
درباره ما

نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
سید امیر منصوری در گفت و گو با شرق بر لزوم بازنگری سیاست های ترافیکی به نفع زندگی شهروندان تاکید کرد.
توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان به دورۀ اصلاحات بازمیگردد. در سال ۱۳۷۶ معاونت فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقل در وزارت علوم
فضاهای شهری قلب تپندۀ شهرها هستند که تعاملات اجتماعی شهروندان عامل سرزندگی آنها به حساب میآیند. راحتی و آسایش یکی از عوامل کلیدی مؤثر در میزان و نوع حضور افراد در یک فضای عمومی شهری هستند؛ اما یکی از تفاوتهای بارز ادراک آسایش در فضاهای درونی با بیرونی به میزان سازگاری افراد در فضای بیرونی نسبت به فضاهای داخل ساختمان باز میگردد که یک عامل ذهنی و روانی متأثر از عوامل عینی است. از مهمترین عوامل مؤثر بر سازگاری روانی نیز عامل کنترل ادراکی بر محیط است که شهرسازان با دانستن این عامل میتوانند میزان سازگاری روانی و بالتبع حضور شهروندان در محیط را در شرایط عدم آسایش ارتقا بخشند و متأسفانه این عامل تاکنون تقریباً در پژوهشها و فعالیتهای حرفهای مرتبط مغفول مانده است و یکی از اهداف اصلی این نقد متمرکزکردن اقدامات مربوط به ارتقای آسایش محیط بر این جنبه عینی و ذهنی است. کنترل ادراکی چیست و چگونه بدست می آید؟ اصولاً کنترل درکشده و اینکه افراد بفهمند که راهکارهای معینی برای تغییر در محیط و بهبود شرایط آسایش محیطی در دسترسشان هست و دانش استفاده از این راهکارها را نیز داشته باشند، بهطور ویژه¬ای بر رضایت آنان تأثیر میگذارد. این محیط شامل محیط داخلی ساختمان و
بعد از دو سال مشاوره و رأی شورای شهر پاریس، آن ایدالگو (شهردار پاریس) در سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفت اتوبان شهری که در حاشیۀ شمالی رودخانۀ سن قرار دارد را به پارکی به مساحت ۸ هکتار تبدیل کند تا بتواند برای پاریسیها، فرانسویها و تمام عاشقان پاریس، مفید باشد. دادگاه تجدید نظر اداری در روز ۲۱ ژوئن به قانونی بودن پیادهراهسازی لبۀ شمالی رودخانۀ سن (بخش شمالی رودخانۀ سن منطقه بورژوازی پاریس محسوب می شود) رأی مثبت داد. جلسات قضایی پیاپی بالاخره در روز جمعه پایان یافت. دادگاه تجدید نظر اداری پاریس با قانونیبودن این تصمیم که توسط شهردار پاریس اتخاذ شده بود و نیز به گفته او تضمینی برای پایداری و دوام بلندمدت پارک حاشیهای رودخانۀ سن است، موافقت کرد. بعد از دو سال مشاوره و رأی شورای شهر پاریس، آن ایدالگو (شهردار پاریس) در سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفت اتوبان شهری که در حاشیۀ شمالی رودخانۀ سن قرار دارد را به پارکی به مساحت ۸ هکتار تبدیل کند تا بتواند برای پاریسی ها، فرانسویها و تمام عاشقان پاریس، مفید باشد. این ،یک تصمیم مهم انتقال و تبدیل اکولوژیکی و بهبود محیط زیستی است که با حمایتی قوی روبرو شده است. بر اساس بررسی و نظرسنجی های “انجمن مطالعات و
نگارخانهای به وسعت یک شهر، طرحی بود که توسط سازمان زیباسازی شهر تهرن در دو دوره اجرا شد و منتقدین و مشوقینی داشت. اخیراً بحث اجرای دوبارۀ نگارخانهای به وسعت یک شهر مطرح شد. در همین باره نظرآنلاین با حجت امانی ، نقاش و پژوهشگر هنر در این باره گفتگو کرده است: نظرآنلاین: در مورد پروژۀ «نگارخانهای به وسعت یک شهر» که در دو دوره اجرا شد، به نظر شما آیا این اقدام از نظر زیباییشناسی و تأثیرات ذهنی روی ساکنان شهر، کار مطلوبی بود؟ اجرای این پروژه در دو دوره، چه بازخوردهایی از طرف مردم و مسئولین داشته است؟ حجت امانی: بله قطعاً اجرای این پروژه، بر زیباییشناسی و فرهنگ تصویری و دیداری مردم تأثیر مثبت داشته است، اما به نظر من کافی نیست. این اقدام شهرداری باعث شد که چهرۀ شهر کمابیش متفاوت شود و چشم عموم مردم با دیدن آثار فاخر هنرمندان ایرانی و گنجینههای ارزشمند هنر ایرانی آشنا شود. اما کارهایی از این دست به صورت دورهای و کوتاهمدت اثرگذار نیستند و برای اثرگذاری باید به صورت یک فرهنگ درآیند. چنین اقداماتی لازم است که به صورت یک برنامۀ مدون درآیند، مرتب انجام شوند و در شاخههای مختلف دستهبندی شوند. ما در ایران هنرهای متفاوتی
نوروز، ریشه در هر کجای تاریخ ایران باستان داشته باشد، برای همۀ ما خاطرۀ تعطیلی، دورهمی، سفر و اضافهوزن دارد. دامنۀ نفوذ این اوقات فراغت به احساسات ما به حدی زیاد است که برخی برای آن تداعیهای حسی مثل بوی عید، هوای عید، مزۀ عید و … ساختهاند. بوی اسکناس تانخوردۀ لای کتاب، خیلی بیحساب و کتاب، کنار سفرۀ هفتسین و مهمانیهای تمامنشدنی، چرخیدن و چرخیدن، چیزهایی است که نوروز ما ایرانیان را پر کرده است. اما انباشتگی روزهای تعطیل در روزهای اول سال نه صرفاً سبک زندگی، خوابوبیداری، خوردوخوراک و رفتوآمد ما را تحت تأثیر قرار داده، بلکه تقاضا برای گردشگری را هم افزایش داده است. حداقل دو موج سفرهای نوروزی از دل این زمان آزاد شکل میگیرد. موجهایی که غیرقابل پیشبینی به جای برنامهپذیر، تند و عجولانه به جای آرام و آهسته، ناپایدار به جای پایدار و قابل اتکا هستند. مسافران نوروزی در ایران، میروند که رفته باشند و گشته باشند. گشتن مانند تیکزدن مقاصد بیشتر، در مدت زمان کوتاهتر است؛ بیشترین شهر دیدهشده، بیشترین کیلومتر طیشده و بیشترین دید و بازدید، نشانۀ عید پربار بسیاری از ما ایرانیان است. بیشترینها، سریعترینها، بزرگترینها ما را به سمت سطحیدیدن و عمیقنشدن سوق داده است. فلسفۀ طراحی و تعریف مفهوم
گفتگوی نظرآنلاین را میخوانید با بابک نوروززاده ، راهنمای طبیعت و فرهنگی: نظرآنلاین: آیا دورههای آموزشی راهنمای تورلیدر توانسته نیاز بخش گردشگری را در این زمینه تأمین کند؟ بابک نوروززاده : قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید در ابتدا ببینیم که تورلیدر چه کسی است. تورلیدر نمایندۀ مجموعۀ تورگردان عمدهفروش است که ناظر بر صحت اجرای تعهدات فروختهشده به تورگردان خردهفروش است. یکی از وظایف تورلیدر، انتخاب Tour Guide است. اما Tour Guide کیست؟ Tour Guide در واقع سرپرست مسافران است. شخصی است که آژانس به عنوان نمایندۀ خود انتخاب کرده تا آن تعهداتی را که نسبت به مسافران دارد، انجام دهند. Tour Guide زبان گروه است و قرار است که مسافران را با توجه به برنامه سفری که آژانس در اختیار آن قرار داده، به مقصد ببرد و تور را اجرا کند و برگرداند. منتها ما امروزه به جای آنکه از واژۀ صحیح Tour Guide استفاده کنیم، از Tour Leader استفاده میکنیم. و ما هم سعی میکنیم در ادامه از همین واژۀ Tour Leader استفاده کنیم چون بیشتر جا افتاده است. نظرآنلاین: پس آیا مؤسسات آموزشی توانستهاند Tour Guideهای خوبی تربیت کنند؟ بابک نوروززاده: باید به این نکته اشاره کرد که مؤسسات سعی میکنند که مهارتهای
سید امیر منصوری در گفت و گو با شرق بر لزوم بازنگری سیاست های ترافیکی به نفع زندگی شهروندان تاکید کرد.
و از جمله چیزهاییکه عجیبه است در این شهر این است که صورت پطر اول را در بالای اسبی گذاردهاند. اسب و صورت مزبور را از برنج و مس ساختهاند.
اولین بار بوی نامطبوع در تهران، دی ماه ۱۳۹۷ استشمام شد. پیش از آغاز زمستان ۹۸، بوی زبالهمانند تهران در روزهای آلوده، دوباره حس میشد. زبالههای آرادکوه و کارخانۀ سیمان مازوتسوز متهمان ردیف اول بوی بد تهران بودند که پس از چندین هفته شناسایی و اعلام شدند. اخیرا شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران، مازوت را تنها شریک جرم دانست و منابع را در سطح شهر تشخیص داد. هدف این نقد، تشویق مسئولان به اصرار بر گفتههای قبلیشان نیست. هدف نشاندادن این نکته است که مدیران شهری تا چه حد در تشخیص بدیهیات، لَخت و کرخت عمل میکنند تا حدی بعد از گذشت بیش از یکسال از انتشار بوی نامطبوع ناشناخته، محیط زیست شهرداری تهران، به تازگی با ردیابی مراجعات تلفنی به سامانۀ ۱۳۷، فرضیۀ انتشار بو از اطراف تهران را رد کرده است. سال گذشته، تهران چند روز بدبو در تقویم خود داشت، امسال اخبار تهران چند خبر تکراری در روزهای متفاوت تقویم خود داشت. اخبار تکراریای که ملکۀ ذهن شهروندان شد: تهران ۲۷ کانون بوی نامطبوع در جنوب دارد که همه همین دوسال به جنوب تهران اضافه شدهاند. ۱۲ آذر ۹۸| محسن بندپی: ۲۷ کانون بوی نامطبوع در جنوب تهران وجود دارد که برای آنها اقداماتی
تبعات سیاسی جراحی ساختار ناکارآمد نیروی انسانی شهرداری تهران، مانع پرداختن به این موضوع است. تا زمانی که بیماری جدی گرفته نشود، اقدام به درمان محال است.
بینظمی رویههای قانونی در سالهای پس از انقلاب اسلامی از یک سو و پرهیز حاکمیت از وضع قوانین شکلدهنده، موجب بروز دو صفت مهم در معماری امروز ایران گردید.
تبلیغات دولت، سرمایهگذاران مسکن را از کشور میراند. به علاوه هزینه صاحبخانه شدن در ایران به قدری بالا است که سرعت خروج سرمایه را بیشتر میکند.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.