
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
تصویر گروهی از رزمندگان با یونیفرمهای سپاه و بسیج را نمایش میدهد. تعداد رزمندگان حدود پانزده تا بیست نفر است و در جادهای خاکی پر
پروژههای شهری برنامههای عمرانی زمانمندی هستند که در جهت تأمین منافع عمومی شهروندان، با محور شهرداری و همکاری سایر نهادهای دخیل در مدیریت شهری انجام میگیرند. این پروژهها در چهار گام بررسی میشوند. گام اول تعریف پروژه است که مواردی چون امکانسنجی و نیازسنجی باید در آن انجام شود؛ در برخی موارد پس از آنکه ایدۀ اولیۀ یک پروژه طرح میشود، مطالعاتی تحت عنوان امکانسنجی صورت میگیرد که شامل برآورد هزینههای اجرای طرح و بررسی مغایرت یا عدم مغایرت با طرحهای جامع و تفصیلی است. اما جای خالی مطالعاتی تحت عنوان نیازسنجی به شدت در رویههای جاری در تهران محسوس است. در این قسمت است که مشخص میشود آیا اصلاٌ انجام این پروژه جزو اولویتهای کنونی شهر تهران است یا خیر. مشکل اساسیای که در این قسمت بیشتر دیده میشود این است که در شرایط کنونی فرایند تعریف پروژهها بیش از آنکه برنامه-محور باشد، رئیس-محور است. گام دوم برنامهریزی و طراحی است. در این مرحله در مواردی با برگزاری مسابقه و در مواردی، با تهیۀ فهرستی از مشاوران پیشنهادی، مشاوری برای انجام مطالعات انتخاب میشود. که در هر دو مورد فرد یا افرادی به عنوان داور یا ناظر عملی انتخاب میشوند. در این مرحله مشاهده شده که دایرۀ داوران و
زندگی پیاده در پایان دهۀ ۸۰ میلادی و با ظهور نظریه نوشهرسازی در مسائل شهری شروع به ظهور کرد. براساس این نظریه، مقیاس انسانی و زندگی او اساس کار شهرسازان قرار گرفت که متناسب با آن، (TOD (Transport Oriented Development یا توسعۀ حملونقل محور، به عنوان راهبرد نظریۀ نوشهرسازی در پاسخ به روابط حملونقل و پیاده ارائه شد. هدف نهایی TOD و اصلاحاتش، پسگرفتن خیابان از خودرو و تحویل آن به عابران پیاده و دوچرخه سوارهاست. به زبان آنچه که امروز مصطلح است، شهر را «انسانمحور» میکند. براساس ۸ راهبرد، TOD روشی برای برنامهریزی حمل و نقل با محوریت زندگی پیاده بیان شده: ۱.ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی شامل مترو، تراموا و شبکههای اتوبوسرانی ۲. تراکم بالا در هستههای مرکزی ۳. اختلاط کاربری یا Mixed use ۴. نفوذپذیری و اتصال شبکهها به هم ۵. یکپارچگی و اتصال فضایی ۶. تغییر کارکرد معابر و تبدیل به خیابانهای کامل (حمل و نقل عمومی، پیاده، دوچرخه، سواره) ۷. توجه به مد پیاده به عنوان مد اصلی در نظام حمل و نقل ۸. توجه به مد دوچرخه اما آنچه در نقد راهبرد TOD مطرح است، این است که اصول 8 گانه برآمده از نگاه مهندسی و برنامهریزی شهری، زمینهساز بستری برای حضور
نظریه پردازان عرصه هنر و معماری غالباً سعی در دستهبندی، سبکشناسی، تفکیک و آنالیز آثار مورد بررسی دارند تا از این طریق شناخت صحیح تری از آنها ارائه دهند. در این راستا «نسبت»هایی به شاخه یا روشهایی از هنر، معماری و شهرسازی داده میشود که معمولا در قالب عبارتی ترکیبی به صورت «مضاف و مضاف الیه» به کار گرفته میشوند. دادن نسبت به یک شاخه هنری و یا پدیدهای اجتماعی-فرهنگی همچون «معماری» و یا «شهرسازی» نیازمند تعریفی مشخص از آن «نسبت» در جهتدهی به پدیده یا هنر مورد نظر است به نحوی که آن تعریفِ ارائهشده قابلیت تمییز و تشخیص آن پدیده یا هنر را به بیننده یا مخاطب ارائه دهد. عبارت «معماری اسلامی» که ریشه در نوشتارهای محققین غربی دارد به نوعی از معماری گفته میشود که در «ممالک اسلامی» و توسط «معماران مسلمان» برای استفاده «مسلمانان» ارائه شده است. شاید مهمترین دلیل برای شکل گیری این عبارت قابل تشخیص بودن آنها بوده است به نحوی که آثار شناخته شده معماری در محدوده کشورهای اسلامی در غالب موارد حتی برای غیر متخصصین به راحتی قابل تشخیص هستند. محققین معماری اسلامی به ویژه در کشورهای اسلامی به دنبال ارائه تعاریف علمی و مشخص برای این نوع معماری بوده اند و
آنچه مجسمه را قابل تبدیل به یک مصداق هنر شهری میکند، توجه به شاخصها و وجوه بسترساز اثر، مقیاس و ابعاد آن، موضوع، سبک و ارزشهای ایدئولوژیک اثر است.
واژۀ «چهارباغ» از دورۀ صفویه بیشتر شده است. به عبارت دیگر تا پیش از این دوره بهکارگیری واژۀ «چارباغ» معمول بوده که به معنی «بخشی از جهان» بوده است.
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
ترس از آینده، شوک های اجتماعی، بمباران [نا]شهروندان با احکامِ انتزاعی شهروندی و شلیک مداوم فردگرایی مبتذل، ماشینِ روانشناختیِ تهران ۱۳۹۸ را شکل میدهد.
بر اساس آخرین سیاهۀ انتشار سال ۹۶، که مبنای تصمیمات شهرداری تهران است، سهم آلایندههای گازی موتورسیکلتها در میان منابع متحرک ۲۱.۳ درصد از ۸۲.۹ درصد است.
رساله دکتری الهام ضابطیان طرقی، دانشجوی لابراتوار دکتری پژوهشکدۀ نظر در جشنواره برترین پژوهشهای مدیریت شهری برگزیده و در حضور مسئولین شورای شهر ارائه شد.
در ناحیۀ بلوچستان، شهر نیمروز بر نصفالنهاری واقعشده که در باور ایرانیان، مرکز خشکیهای حدفاصل چین تا غرب اروپا بوده است.
بعد از گذشت 20 سال از تجربۀ آکادمیک رشته گردشگری و با مرور چندین باره تجربیات کشورهای موفق در حوزه گردشگری، همچنان اندر خم یک کوچهایم.