درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
گردشگری منظر به دنبال ارائۀ نگاهی کلنگر و جامع در کنار درک صحیح اجزا است. تفسیر، روایت و چیدمان صحیح مفاهیم در کنار هم، این نگاه را ممکن خواهد ساخت.
نشست «ذینفعان طرح توسعۀ دانشگاه تهران»، ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، با هدف شناخت ذینفعان این طرح، در گالری نظرگاه پژوهشکدۀ نظر برگزار شد.
نشست «نسبت منظر طبیعی با زندگی پیاده» اولین نشست از سلسله نشستهای زندگی پیاده در شیراز، به پیشنهاد پژوهشکدۀ نظر، به بهانۀ سیل اخیر شهر شیراز برگزار شد.
شهر کامو در استان اصفهان در پای قلۀ کرکس و فلات مرکزی ایران از شرایط ویژهای برخوردار است که دقت در آن صفات ممتازی را برای این شهر رقم میزند.
روزی که تهران پایتخت شد، باغشهری وسیع بود اما امروز کمتر اثری از باغهای افسانهای تهران باقی مانده است و برجباغها به جای چنارها از زمین روییدهاند.
ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎم معابر که در ﺳﺎلهای اﺧﯿﺮ اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎد، در ﻣﻮارد ﺑﺴﯿﺎري ﻧﻤﺎد ﻧﻔﯽ ارزﺷﻬﺎ و اﺷﺨﺎﺻﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ دﯾﮕﺮ آنها را ﻣﻘﺒﻮل نمیداند.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
شاید به جرأت بتوان گفت در وادی هنر این مرزوبوم هیچ واژهای به اندازۀ « هنر معاصر » دچار بدفهمی و سوءتفاهم نشده است. هرچند پیش از این مفاهیمی چون «تجدد» و «روشنفکری» هم به چنین سرنوشتی گرفتار شده بودند و به جای اینکه ضرورتشان در نتیجه تأمل در بنیادهای اندیشه سنتی درک شود، ازمیان بیاعتنایی و پشت کردن به گذشته و لزوم عقب نماندن از تحولات غرب سر برآوردند. دراین خصوص و در حوزه هنرهای تجسمی میتوان جریان «سقاخانه» را در نظرآورد. اما «هنرمعاصر» به خاطرویژگی های ذاتیاش و نسبتی که با پست مدرنیسم دارد، دامنه سوءتفاهمها را بزرگتر میکند. مسئله قابل توجه در این امر محتوای به ظاهر معین و از پیش مشخص هنر معاصر ایران و نسبت قابلتوجه آن با «هنر پستمدرن» و گرایشهایی چون «کیچآرت» است که بعضاً چون الگویی برای پذیرش و قرارگیری هر اثر زیر عنوان «هنرمعاصر» درنظر گرفته میشود. در مواجهه با «هنر معاصر» باید گفت آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار میگیرد مفاهیمی است متنوع، متکثر وحتی بعضاً متناقض. در این بین به سختی میتوان وضعیت مشترکی یافت تا به اتکاء آن بتوانیم هنرمعاصر را به طور مشخص تعریف کنیم. در حقیقت میان هنر معاصر و هنر مدرن مرزآن
دورۀ پهلوی اول حکومت پهلوی توانست با عنوان به انگارههای موردنظر خود، به کمک اقتدار دولتی، با دخالت مستقیم در بافت قدیم شهرها جامعۀ عمل پوشاند. این اقدامها به جهت تأثیر عمیقی که در تخریب و گسست بافت سنتی شهرها داشت، به جراحی بافت مشهور شده است. در این دوره مشهد نیز مانند سایر شهرهای ایران از شیوۀ ادارۀ سنتی خودگردان پا به دورۀ نوین قانونمداری و نظارت حکومت بر امور گذاشت. شالودۀ مدنی و تشکیلات بافت قدیمی و مرکزی شهر متحول شد و تغییر شکل در نقش ظاهری و درونی آن در قالب مظاهر مدرنیته نمود یافت و به تبع آن، رو به گسترش و نوسازی نهاد (مشهدیزاده دهاقانی، 55:1378). ساخت معبر مدوری در پیرامون حرم مطهر در دوره رضا شاه (مأخد: سازمان نقشه برداری کشور) مهمترین تحول کالبدی در عصر رضا شاه، طرح توسعۀ حرم رضوی با ساخت معبر مدوری در پیرامون حرم مطهر بود تا قدرت ناشی از انسجام بازاریان و مقامات مذهبی را تحت کنترل خود در آورد، چراکه تجربۀ سال 1285 نشان میداد این دو نهاد با اتحاد خود قادر به فلجکردن دولت هستند. با ساخت این خیابان مدور (فلکۀ شمالی و فلکۀ جنوبی)، ارتباط مستقیم میان دو بخش خیابان در دو جهت مخالف که
۱۲ شهریور ۱۳۹۸، علیاصغر مونسان در مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان مجلس برای وزارتخانۀ نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رأی اعتماد گرفت.
در راستای احیای مرکز شهر تهران، با تناقضهای مکانیابی و مطالعاتی در خصوص اقدامات صورتگرفته روبهرو هستیم.
طرد اقتصادی کولیها با طرد اجتماعی و فرهنگی این گروه در هم آمیخته و کولیها را به اجتماعی غیرمتمایز از سایرین تبدیل کرده که در گداییکردن با هم برابر هستند.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.