
درباره ما

نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
جدیدترین سفر پژوهشی تیم تحقیقاتی پژوهشکده نظر به شهرستان ماهشهر در استان خوزستان صورت گرفت.
پردۀ اول: در یکی از شمارههای مجلۀ علمی_ترویجی منظر (شمارۀ ۴۴/ پاییز ۱۳۹۷) مقالهای تحت عنوان «فضاهای جمعی: ضرورتها و موانع» به قلم «ناصر براتی»
افزایش روزافزون زائرین حرم رضوی نشان از پررنگشدن نقش فرهنگی و هویتی شهر مشهد و حرم مطهر دارد. با توجه به تعداد زائرین و نیاز به توسعۀ حرم مطهر، طی دهههای گذشته این حرم بارها گسترش یافته است و تبعا بافت پیرامون حرم نیز از این گسترش بیبهره نمانده است. یکی از بزرگترین ضعفهای طرح که سهم بسیار مهمی دارد، عدم توجه کافی به بعد اجتماعی طرح است. در ابتدای دهۀ هفتاد شمسی، طرح نوسازی بهسازی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) در محدودهای به وسعت تقریبی ۳۱۰ هکتار به عنوان یک پروژۀ ملی تهیه و در تاریخ ۷۴.۳.۹ در جلسۀ کمیسیون مادۀ ۵ به تصویب رسید. نگاه صرفاً اقتصادی و کارکردگرایانه به طرح باعث بهوجودآوردن فضای شهریای میشود که در آن احساس تعلق به مکان از میان رفته و نه تنها مشکلی از بافتهای اطراف حل نخواهد کرد، بلکه آسیبهای اجتماعی فراوانی را نیز ایجاد خواهد کرد. به نظر میرسد که طرح مذکور باید با رویکردی اجتماعی- فضایی بازنگری شود تا هم از نظر فیزیکی و هم از نظر اجتماعی بتواند کارایی لازم را به دست آورد.
از دهه 1340 برخی از خوشنویسان بر آن شدند تا خوشنویسی را با نقاشی ترکیب کنند. در نقاشی خط این افراد تفاوتهای مشخصی را در رویکرد به خوشنویسی وجود دارد.
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، آییننامۀ جدیدی تحت عنوان «آییننامۀ نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس » صادر کرده که دی ماه ۱۳۹۷ در روزنامۀ رسمی کشور چاپ شده است. خلاصۀ آییننامه به شرح ذیل است:
«از این به بعد انتشار هیچ کتاب (و نیز محصولات چندرسانهای) دربارۀ جنگ ایران و عراق بدون مجوز یک شورای ۱۷نفره تحت نظارت ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ایران ممکن نخواهد بود». با فاصلۀ کمی از این خبر، آیتالله خامنهای در بازدید از گلزار شهدای تهران، یکسانسازی قبور شهدای دفاع مقدس را ناپسند خواند. به نظر نویسنده، با تحلیلی مشابه آنچه آیتالله خامنهای در این مورد داشتهاند، مشابهسازی و عبوردادن کلیۀ محتواهای تولیدی در باب دفاع مقدس از یک فیلتر محدود، زیباییِ همنشینی قلمها و ایدهها را از میام میبرد.
بودجۀ ۹۸ شهرداری بنا به درخواست مردم برحملونقل عمومی متمرکز شده است مسأله از ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجۀ شهرداری در سال ۹۸ حدود ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت ضروریاتی خواهد شد که شهرداری برای خود و شهر فراهم کرده و تنها ۲۸ درصد (۵۰۰۰ میلیار تومان) آن میتواند برای کارهای توسعهای اختصاص یابد که طبق برنامۀ ارائه شده صرف حملونقل عمومی خواهد شد که برای تهران مترو در نظر گرفته شده است. با توجه به هزینهبر بودن ساخت مترو، میتوان گفت عملاً بودجه قابل توجهی برای توسعه دیگر مؤلفههای حملونقل از جمله توسعۀ زندگی پیاده و ایجاد شبکۀ حمل و نقلمحور باقی نخواهد ماند؛ بهتر بود با توجه به شرایط اقتصادی ایران این هزینه در نظام نقلیۀ ارزان و زودبازدهتر مانند اتوبوسرانی یا تراموا سرمایهگذاری شود. در نهایت این سؤال مطرح میشود که اولویتهای دیگر شهر تهران با چه منابعی تامین میشود؟ نتیجۀ راهبردی نظام بودجۀ ۹۸ شهرداری شهر تهران باید بر مبنای نزدیکشدن به عدالت اجتماعی، به سمت صرف هزینۀ کمتر و بازده بیشتر حرکت کند. همچنین اولویتهای اساسی که مطالبۀ خاموشی دارند در اولویت قرار گیرد تا در بخش ضروریات اجباری نظام بودجه در نظر گرفته شود. با توجه به اولویتهای اصلی شهر تهران که مقابله با
در این مجال تشدید تجاریشدن فضاهای خیابانهای اصلی محلات از سه محور چرایی این تغییر کاربریها آن هم با این وسعت، نحوۀ عملکرد مدیریت شهری در کنترل و مدیریت تغییر کاربری این فضاها و ضعف مقررات استفاده از فضاهای مسکونی به عنوان محل اشتغال حرفهای برخی ساکنین، موضوعاتی بودند که اجمالاً مطرح شدند.
جدیدترین سفر پژوهشی تیم تحقیقاتی پژوهشکده نظر به شهرستان ماهشهر در استان خوزستان صورت گرفت.
رنگ یکی از مهمترین عناصر بهکار رفته در منظر شهری است که ادراک آن به عوامل متعدد عینی و ذهنی بستگی دارد. رنگها بسته به شرایط میتوانند اثرات مختلف روانی در افراد ایجاد کنند و بر کیفیت زندگی آنان اثر بگذارند. این نقد با رویکردی حساس به جنسیت به این مسأله مینگرد. منظر رنگی شهر بخشهای مختلفی از نماهای ساختمانی، کفسازی، مبلمان به عنوان عناصر ثابت و نیمه ثابت تا رنگ لباس و خودروی شهروندان به عنوان عناصر متحرک در فضا را دربرمیگیرد. توجه به منظر رنگي شهر، از آنجایی اهمیت پیدا میکند که علاوه بر خنثیبودن رنگهای بهکاررفته در بدنههای شهری در ایران، زنان عموماً برای لباس یا خودرو از رنگهای تیره استفاده میکنند. بنابراین چهره شهر خنثی و با رنگهای تیره و مرده آکنده شده است و اینگونه پالت رنگی در یک شهر میتواند به حس افسردگی شهروندان منجر شود. سؤال اصلی در اینجاست که چرا زنان آغشته به این منظر متحرک رنگی مرده و خنثی شدهاند و آیا این رخداد ترجیح خود زنان است؟ در جوامع محلی کشور ما و پیشینه پوشش زنان در اقوام مختلف کشور، تنوع رنگی لباسهای بسیار شاد و سرزنده بهخوبی مشهود است؛ برای مثال میتوان از پوشش رنگارنگ زنان لر، کرد، شمالی
از خروجی مترو، چشمها و حتی بویایی، سهم 6000 متر مربع فضای سبز را احساس میکنند. نگاه عمیقی به دست آمده و به نظر میرسد اتومبیلها کمتر از قبل حکومت میکنند. نزدیک به ایستگاه مترو، چمن، یک کمربند سبز را ایجاد میکند که میدان را در بر میگیرد. در یک مربع از چمن در نزدیکی کیوسک موسیقی، ماری، بازنشسته با موهای باز، بر روی چمن لم داده، او همچنین به میدان Nation، عادت کرده است : «ما تعداد زیادی هستیم که سگهایمان را اینجا میآوریم. با دیگر اساتید محل، ما در حال تشکیل یک انجمن هستیم. ما میخواهیم یک مربع برای حیوانات ذخیره شود و ما آماده هستیم آن را حفظ کنیم». از سال 1996 هنگامی که او به منطقه نقل مکان کرد، او «به وضوح» از این تجدید سبز «که موجب کاهش آلودگی» شده است، قدردانی کرد. همیشه کمی ترافیک خودرو از قبل مشخص شده است، بازدید کننده باید آماده عبور از جاده برای کشف باغ مرکزی جدید باشد، علاوه بر این، برای سگها ممنوع است. عبور از خطوط گردشی برای رسیدن به مرکز زمین سایت، دیگر یک چالش نیست! با ظرافت کوچههای پشتی، شما میتوانید خیلی آرام عبور کنید و همه ناگهان خود را در وسط باغ، در نزدیکی مجسمه
چندگانگی مدیریتی در نوسازی، ارزیابی را پیش شرط بهبود عملکرد عمومی قرار میدهد.
معیارهای اتخاذ شده برای بافتهای فرسوده باید کل نهادهای شهری را مخاطب قرار دهد.
کتاب «منظر بومی کرمان» حاصل پژوهش ۳۵ پژوهشگر، با حضور حسین مرعشی، نمایندۀ اسبق کرمان در مجلس شورای اسلامی، سید مهران عالمزاده، شهردار شهر کرمان و سید امیر منصوری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران دوشنبه ۳۱ تیر درگالری نظرگاه رونمایی شد. سید امیر منصوری در ابتدای این نشست با اشاره به تفاوت کتاب «منظر بومی کرمان» با سایر کتابها گفت: «در این کتاب، کرمان از نگاه مورخان، باستان شناسان، جغرافی دانان، معماران، شهرسازان، جامعهشناسان، مردمشناسان و تمام آثار موجود در مرکز کرمانشناسی روایت شده است و سعی شده واژه کرمان از ابعاد مختلف تعریف شود. تقریبا تمام صنوفی که در مورد کرمان سخن گفتهاند یا راجع به عینیت و یا راجع به فیزیک این خطه گفتهاند». وی ادامه داد: «این کتاب یک نگاه جدید به کرمان دارد و آن، تعریف کتاب از منظر است. منظر به مثابه یک دانش جدید معتقد است، آنچه در بیرون و خارج از ذهن انسان وجود دارد، بهصورت مجرد قابل درک نیست و ما نمیتوانیم مستقیماً پدیدهای را در بیرون آنچنان که هست، بشناسیم. وقتی قولی از فیلتر ذهن عبور میکند، خوانشی از امور به دست میآید و زمانی که امری بیرونی خوانش میشود، دیگر آن امر صرف نیست، بلکه یک مفهوم جدید مرکب از
ریشههای افکار امروزین جهان در کجای تاریخ خوابیده است؟ عصر ما در جهان امروز چگونه شکل گرفته است؟ آیا فرم فضاهای انسان ساخت امروزی، مابه-ازایی در ژرفای اندیشههای انسانی دارند؟ چگونه این اندیشهها در هنر و معماری قابل رهگیری هستند؟ هنرها به طور عام و معماری به طور خاص فقط مجموعهای از فرمها و سبکها نیستند، بلکه نوعی حیات در کالبد آنها جریان دارد. معماری در طول تاریخ، میروید و پژمرده میشود، امکانات تازه مییابد یا آنها را به دست فراموشی میسپارد. فرمها و سبکها به دلیل همین تحولات هستند که ایجاد شده یا خاموش میشوند یا گاهی دوباره احیا میگردند. بدین معنا میتوان گفت که معماری هنر پیچیدهای است که در خلق آن هرگز نمیتوان موقعیت کاملی به دست آورد؛ چرا که معماری برآیند تفکر عمومی جامعه است. برای فهمیدن معماری یک دوره ، باید به زندگی انسانها نگاه کرد، به امکاناتشان، باورهایشان و جهان بینیشان. چنین به نظر میرسد که در هر دوره از تاریخ تمدن بشر، روحی حاکم بر فضای معرفت شناسانة فرهنگی و اجتماعی آن حکومت میکند که تمامی کنشهای علمی، هنری، عرفانی، فلسفی و دینی آن دوره را تحت تأثیر خود قرار داده است. روحی که از آن میتوان به اپیستمولوژی یک دوره تعبیر کرد.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.