
درباره ما

نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
جدیدترین سفر پژوهشی تیم تحقیقاتی پژوهشکده نظر به شهرستان ماهشهر در استان خوزستان صورت گرفت.
گزارش نشست «تکمیل دموکراسی، کدام روش برای تقویت نظارت بر قدرت ؟» مسأله صلاح هر قدرتی در این است که بتواند مشارکت هرچه بیشتر مردم
مبانی نظری طرح بازآفرینی شهری بر مبنای اهدافی متعالی و قابلتوجیه شکل گرفته است اما شیوۀ اجرائیشدن آن بر مبنای تفاوت آشکار میان اهداف اجتماعی و اقدامات کالبدی و رویکرد اقتصادی به طرح تنها به نیات اقتصادی توسعهگران و در بهترین حالت ایمنسازی به نفع ساکنان احتمالی پاسخ خواهد داد
در سالهای اخیر طرح شعایری مانند «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایۀ ایرانی» و «حمایت از کالای ایرانی»، توجه مردم و مسئولین را به این مسأله جلب کرده است. شعارهای تبلیغاتی کالای ایرانی به موازات کاهش تبلیغ کالاهای خارجی، افزایش یافتهاند. اما این شعارها به چه میزان تأثیرگذار هستند؟ به نظر میرسد به دلیل، وجودنداشتن برنامه و سیاستی دقیق در این باره، این مهم در سطح شعار باقی مانده است و تبلیغات کالا، خدمات و فرهنگ گاهی چنان غیرتخصصی طراحی میشوند که نتیجۀ عکس میدهند.
وقت آن رسیده که تولیدات تبلیغی یا به آژانسهای تخصصی سپرده شوند و یا سازمان تبلیغات اسلامی و زیباسازی شهر تهران به عنوان متولیان تبلیغات فرهنگی، به تکنولوژی و نیروهای کارآمد مجهز شوند و بازخورد این قبیل تبلیغات را در فضای شهری و در واقعیت اجتماع بسنجند.
مسکن روستایی در عین سادگی از پیچیدگیهای زیادی تحت مؤلفههای اقتصادی_معیشتی، اجتماعی- فرهنگی و جغرافیایی- اقلیمی شکل میگیرد، لذا میطلبد که در نوسازی و یا بهسازی آنها به این مؤلفهها توجه شود.
چندسالی است که در ایام نوروز و تحت عنوان «رویداد بهارستان» فعالیتهای هنری از طرف هنرمندان و به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح این شهر مشاهده میشود.در نوروز ۹۷ جهت رفع این نقیصه کارگاهی جهت تولید آثاری خوشنویسی در غالب نهایی اثر گرافیکی راهاندازی شد. به این ترتیب در بخشی از رویداد بهارستان متنها و اشعار ادبی دربارۀ نوروز و بهار با هنر خوشنویسی مزین، طراحی و در معرض دید شهروندان قرار گرفت. در نخستین سال توجه خاص به خوشنویسی در رویداد بهارستان، با خط و خوشنویسی همچنان به صورت سنتی و به عنوان فونتی برای انتقال معنا برخورد شد و رویکرد صرفاً زیباییشناسانه کمتر مورد توجه بود. این درحالی است که در هنر معاصر امروز کشور شاهد رویکردهای حروفمحور خلاقانه و مبدعانۀ فراوانی در هنرهای تجسمی هستیم که هم ارتباط با فرهنگ ایرانی در آنها حفظ میشود و هم با رویکردهای هنری معاصر هماهنگی بیشتری دارد. در حقیقت روش برگزاری کارگاه و رویکرد آن بود که امکان آزادی عمل را از هنرمندان گرافیست صلب کرد و لازم است در سالهای آینده بر همکاری همزمان هنرمندان خوشنویسی و گرافیست تأکید شود.
افشین خضرلو، مشاور TOD شورای شهر تهران در تأثیر جهتگیری بودجه سال ۹۸ به اختصاص ۵۰ درصد از بودجه شهر لندن به حمل و نقل عمومی اشاره داشته (نشست دوم TOD شورای شهر تهران، ۱۱ اسفند ۱۳۹۷) و از آن به مثابه ستون فقرات شهر در برنامهریزی یاد کرده است. این در حالی است که تهران با ۱۴۰۰۰ هکتار بافت ناپایدار در برابر زلزله، با مطالبه خاموشی مواجه است که ایمنی شهروندان را در بر میگیرد در حالی که شهر لندن با این مسأله مواجه نیست!
جدیدترین سفر پژوهشی تیم تحقیقاتی پژوهشکده نظر به شهرستان ماهشهر در استان خوزستان صورت گرفت.
اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران، دولت را موظف به تأمین زمینه های خانهدارشدن افراد با اولویت گروههای کارگری و اقشار کم درآمد کرده است. این اصل را اضافه کنید به مصوبۀ ۱۰ شهریور ۹۵، هیأت وزیران که هر فرد سرپرست خانوار کمدرآمد، برای بهرهمندی از امکانات دولتی، نبايد از ۲۲ بهمن ۵۷ از هیچیک از امکانات نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده کرده باشد. دربارۀ این دو اصل، نظرآنلاین با علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است: نظرآنلاین: بر مبنای مصوبۀ مذکور هیأت وزیران، امکانات دولتی و غیردولتی که هر فرد یک بار فرصت استفاده از آنها را دارد، چه چیزهایی را در بر میگیرند؟ علیرضا محجوب: این امکانات شامل این میشود که فرد از دولت زمین نگرفته باشد و یا بابت خرید ساختمان، وام نگرفتهباشد. چون طبق این قانون تنها یکبار میتوان از این تسهیلات استفاده کرد. نظرآنلاین: دولت فعلی چه برنامههایی برای رعایت این اصل قانونی و تأمین مسکن اقشار کمدرآمد دارد؟ تاکنون بیش از ۱۲ بار در مجلس به دولت، هم به رئیس جمهور هم به وزیر دستگاه مربوطه تذکر دادهایم. مطالبی که در جواب ارائه دادهاند هیچیک گویای خدمت خاصی به روستائیان و کارگران که اولویت اصلی قانون هستند، نبوده است.
در سراسر فرانسه سوال ارتفاع مورد بحث است. رن به هیچ وجه به این روند نرسیده است و علیرغم مشورتهای فراوان در مورد طرح جامع شهری PLU، در چندین پروژه با برخی از ساکنان مشکل دارند. پروژه بلند پروازانه گروه Samsic و Bâti Armor به EuroRennes، از آن خواهد بود؟ از یک طرف، این محله جدید که در اطراف ایستگاه رن در حال توسعه است، به نظر میرسد به عنوان یک استثنا در نظر گرفته میشود، ناحیهای جدا از رن، حتی اگر نه تنها یک منطقه تجاری و آنرا یک ترکیب واقعی نشان دهد. از زمان ایجاد ZAC، جزیره Féval در میان سایتهایی که میتواند یک ساختمان بلند داشته باشد، شناسایی شده است. از سوی دیگر، پروژه انتخاب شده، بخشی از یک سنت معماری است، تفسیر مجددی از برج مسکونی اسپور، اثر معمارLouis Arretche، و همچنین کار وGeorges Maillols در هندسه، الگوهای آن و کار ظریف با بتن. پس از همه اینها، در رن است که اولین IGH (ساختمان بلند) برای استفاده مسکونی در فرانسه ساخته شده است. تقریبا 50 سال از زمان ساخت برج Horizons (1970) توسط Georges Maillols و celle de l’Éperon (1975) گذشته است. همچنین، روز سه شنبه، 9 ژوئیه [2019]، در تاریخ معماری رن، با اعلام
مهدی فاطمی در ابتدای این نشست با اشاره به معیارهای بافت فرسوده که توسط شرکت شاران تهیهشده است، گفت: «این معیارها ابتدا با در نظر گرفتن کمبود منابع مالی و انسانی با هدف محلات در معرض خطر، تهیه و بعدها تبدیل به معیار تشخیص بافت فرسوده شد و بافتهای ناپایدار در دسته دوم قرار گرفتند. در سال ۹۳ شورای عالی شهرسازی و معماری دستور بازنگری این معیارها را صادر کرد با این توجیه که محلات بافت فرسوده علاوه بر نوسازی بنا نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فضای خدماتی نیز دارند که باید در شاخصها مد نظر قرار بگیرند. پس از تهیه، تصویب و ابلاغ معیارهای جدید به سازمانهای نوسازی، بافتهای فرسوده باید مجددا شناسایی میشدند». وی ادامه داد: «اکنون ما میخواهیم بدانیم که تعریف ناکارآمدی چیست؟ این معیارها چگونه به وجود آمده و چه کمکی به نوسازی بافت فرسوده خواهند کرد؟». سپیده شفایی به عنوان یکی از دستاندرکاران تهیۀ شاخصهای بافت فرسوده و ناکارآمد در پاسخ به سؤالات مطرحشده گفت: «تعیین معیارهای بافت فرسوده از سال ۷۶ آغاز و در سال 84 وارد مقطع دیگری شد و در سال ۹۳ هم متعاقب آن مجدداً بازنگری شد، اما این بار موضوع بازآفرینی شهری مطرح شد. ما یک دستور کار مشخص داشتیم
ژوئیه 1968در 31 ژوئیه 1968، این تصویر کمیک استریپ، انقلابی در آمریکا برپا کرد. اولین حضور فرانکلین آرمسترانگ، کودک سیاه پوست که با شخصیت اصلی داستان دست میدهد. اتفاقی که در دنیای واقع به هیچ وجه تصور نمیشد. فرانکلین امسال ۵۱ ساله شد. خلق این شخصیت به واسطه درخواست یک معلم مدرسه از آقای چارلز م. شولتس حاصل شد. در آن دوران دکتر مارتین لوتر کینگ، در خارج از اتاق هتل ممفیس به ضرب گلوله کشته شده بود و گیلمن میدانست بچههای سیاه پوست و سفید پوست هرگز با یکدیگر ارتباطی دوستانه نداشتند. این معلم مدرسته (گلیکمن) از شولز پرسید که آیا می تواند شخصیت سیاه را به طنز محبوب خود اضافه کند. این درخواست از دیگر هنرمندان عرصه داستان های مصور نیز شده بود اما ایشان از ترس پر هزینه بودن این کار برای زندگی حرفهای ایشان از این عمل سر باز زدند. چارلز شولز میتوانست این درخواست را نادیده بگیرد اما او شیفته این ایده شده بود و ریسک این کار را پذیرفت. گلیکمن ارتباط خود را با شولتز حفظ کرد، و از کودکان سیاهپوست خواست برای شولتس بنویسند و برای او توضیح دهند كه این کار برای آنها چه معنایی دارد. در داستان چارلی براون با شخصیت
دانش طاهرآبادی به عنوان دبیر این جلسه با اشاره به طرح توسعۀ دانشگاه تهران گفت: «این طرح که با فرض کمبود فضای آموزشی شکل گرفته ، حدود 20 سال است که مرکز شهر تهران را درگیر کرده است. بعد از تصویب محدودۀ مطالعه و ساماندهی این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری، مسئولین دانشگاه، طرح را به خواستۀ خود تفسیر کردند. به این ترتیب فریز املاک مردم و تخریب این محله به عنوان مهمترین مرکز اجتماعی و سیاسی شهر آغاز شد». وی ادامه داد: «خوشبختانه اخیراً به مدد فضای مجازی و مطالبات مردمی و همچنین پیگیریهای کارشناسان، شورای عالی شهرسازی و معماری در یک اقدام نادر، یک مصوبه از بالا به پایین را به خواستۀ مردم لغو کرد و املاک از فریز خارج شد. اما در این مدت دانشگاه تهران، نیمی از املاک را خریداری کرده و اکنون در مصوبۀ جدید شورای عالی شهرسازی و معماری، 6 ماه به دانشگاه تهران مهلت داده شده تا طرح را بازنگری کند. ما در این جلسه میخواهیم به این موضوع بپردازیم که اکنون در مرکز تهران چه باید کرد؟ ارزشهای میراثی و فرهنگی مرکز تهران و طرح توسعه چیست؟ و طرح جدید به چه مسائلی باید توجه کند؟». احمد محیط طباطبایی، عضو
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.