پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری!؟

تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری!؟

آثار و تبعات تصمیم تاسیس سازمان گردشگری به عنوان زیرشاخه شهرداری تهران، چه در شهرداری و چه در سازمان‌های مرتبط نیازمند بررسی و تحقیق است.

بازمهندسی قنات های تهران

بازمهندسی قنات های تهران

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به بحث قنات و کاریزها بر بازمهندسی قنات ها، به عنوان کاراترین و مهندسی‌ترین روش انتقال آب تأکید کرد.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

نظم خیابان
یادداشت
نظر آنلاین

نظم خیابان، عنصر اصلی در تحلیل علمی منظر خیابان

در رویکرد سیستمی، شهر همچون یک پردازندۀ بزرگ، خود از خرده‌سیستم‌هایی تشکیل شده است که کوچک‌تر و ساده‌تر هستند. خیابان از جمله این سیستم‌هاست که نقش مهمی را در شبکه راه‌های شهری بر عهده دارد. اجزای تشکیل‌دهندۀ خیابان همان عناصر سیستمی خیابان هستند که در دو گروه مؤلفه‌های کالبدی و مؤلفه‌های عملکردی ـ تاریخی طبقه‌بندی می‌شوند و چگونگی رابطۀ این اجزاء با هم نظم خیابان را تولید می‌کند. لذا این نظم رابطه‌ای چند سویه است که تنها در همگونی شکلی (خواه حوزه معماری ـ شهری، خواه اجتماعی، خواه فرهنگی و …) خلاصه نمی‌شود؛ ابعاد معنایی در ترکیب با اشکال، نظمی پیچیده‌تر را رقم می‌زنند که کشف آن به قرائت پویایی‌های جامعه منجر می‌شود. وحدت و تکثر فرم و نقش اجزا، طیفی دو سویه از نظم را برای خیابان پدید می‌آورد که از یک سو ثابت و از سوی دیگر رشد یابنده است. ترکیب‌های متنوع از نظم، منظرهای متفاوت از خیابان را رقم زده و تصویری دیگر از شهر را به نمایش می‌کشد. نظم در خیابان پدیده‌ای محصول منظر خیابان است که با در بر داشتن لایه‌های مختلف از مفهوم و معنا، قابلیت تفسیر هویت‌های مستقل پدید آورده خیابان را به مخاطب می‌دهد؛ بدین صورت که : – وحدت حداکثری صورت

صفحه اصلی
نقد
نظر آنلاین

ایجاد پیوست یا گسست؟ میدان مردمی یا توریستی؟

«آنچه امروزه به عنوان نوسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی شهر‌ها از آن یاد می شود نیازمند نگرشی دقیق و موشکافانه برای شناخت نقش فضا در گذشته و امتداد آن مطابق نیاز‌های حال و آینده است»1. این جمله بخشی از دستورالعمل‌های بیانۀ وین در سال ۲۰۰۵ است که تحت عنوان «مدیریت منظر شهری تاریخی» در بحث معماری معاصر و میراث تاریخی منتشر شد. به آن معنی که برخورد معاصر با میراث تاریخی شهری باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر توجه بر «وجه تاریخی فضا»، بتواند نیازهای «امروز و آینده» را نیز برطرف نماید. میدان امام علی(ع) یا میدان کهنه و مسجد عتیق بخش شمالی محور تاريخي اصفهان و  دارای ارزش‌های تاریخی، اقتصادي و اجتماعي فراوان است. طرحی که برای بهسازی و نوسازی این میدان داده شد اگرچه در بازنمایی کالبد تاریخی موفق بوده‌است –و شاید حتی جاذب گردشگران باشد- ولی با گذر بیش از پنج سال از افتتاح آن، همچنان فضایی متروک و فاقد سرزندگی مورد انتظار فضایی شهری با این ابعاد تاریخی، اقتصادی و اجتماعی است. اگرچه به نظر می‌رسد این طرح در پیوست «کالبدی» راسته‌های تاریخی شهری موفق عمل کرد ولی استقبال اجتماعی از آن، خبر از گسست میان این فضا و جریان‌های زندگی اجتماعی شهروندان می‌دهد. میدان

صفحه اصلی
یادداشت
بابک داریوش

ورود پدیدۀ سبک زندگی و تغییر شکل سکونت به معماری آپارتمان

نسبت میانگین اندازه آشپزخانه در آپارتمان های مسکونی، طی ۵۰ سال تغییر نکرده است؛ اما نسبت میانگین اندازه فضاهای خواب و نشیمن و پذیرایی در طول این مدت تغییرات زیادی داشته اند، اما در نهایت، به اندازه نقطه اولیه بازگشته‌اند.

جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شد
اخبار
سعید شفیعا

یادداشت خانم مهدیه جهانگیر در مورد ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

دلیل اصلی انتخاب جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی یونسکو، تنوع زیستی منحصر‌به‌فرد این جنگل‌ها در دنیا است. این جنگل‌ها تقریباً ۵۰ میلیون سال قدمت دارند و از لحاظ دست‌نخورده‌بودن نیز حائر اهمیت هستند. در اروپا هم جنگل‌های زیادی وجود دارند اما تعداد زیادی از آنها در زمان جنگ جهانی دوم از بین رفته‌اند. روایت است که جنگل‌های آلمان به دست متفقین، پس از گرفتن آلمان، تراشیده و بعدها دوباره کاشته شده‌اند. ولی جنگل‌های هیرکانی از این آسیب‌ها محفوظ مانده‌اند. این جنگل‌ها در ایران در سه استان گیلان، مازندران و گلستان قرار دارند و قسمت کوچکی هم در آذربایجان است. جنگل‌های هیرکانی به دلیل قرارگیری و قفل‌شدن بین دریا و کوه، دارای امنیت نسبی بودند و به خاطر همزیستی مسالمت‌آمیزی که در گذشته‌های دور بین انسان و طبیعت بوده، این جنگل‌ها حفظ شده‌اند. وسعت آنها در ایران تقریباً ۸۵۰ کیلومتر است و ۴۴٪ از تنوع گیاهی ایران در این جنگل‌ها قرار دارد. علاوه بر این خیلی از گونه‌های جانوری کمیاب مختص به ایران هم در این منطقه قرار دارند. به این جنگل‌ها، «جنگل‌های مختلط کاسپینی هیرکانی» هم می‌گویند. همچنین در این جنگل‌ها اکوسیستمی میان جانوران و پوشش گیاهی آن تشکیل شده است. حیواناتی که در منطقۀ کاسپین هستند، به خاطر