پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

مصائب مبارزه با فساد شهری

مصائب مبارزه با فساد شهری

یافته‌های رئیس کمیته شفافیت شورای شهر در مبارزه با فساد از سه سوءبرداشت یا خطای تشخیص در برخی مدیران نسبت به مسائل شهر و چگونگی اصلاحات شهری حکایت دارد.

موزه‌ برای فقرا

موزه‌ برای فقرا

موزه چیمی در تایوان که یکی از غنی‌ترین کلکسیون‌های ویولن جهان را در اختیار دارد، توسط ون لانگ شی، یکی از ثروتمندترین بازرگانان تایوان تاسیس شده است.

صداهای عجیب از برج میلاد

صداهای عجیب از برج میلاد

برج میلاد تهران به وسیله سیستم‌های هوشمند پیشرفته پایشی، مانیتور می‌شود و در صورت مشاهده هر مشکلی در کوتاهترین زمان برطرف می‌شود.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

رودخانۀ سن
اخبار
نظر آنلاین

دادگستری با پیاده‌راه‌سازی حاشیۀ رودخانۀ سن موافقت کرد

بعد از دو سال مشاوره و رأی شورای شهر پاریس، آن ایدالگو (شهردار پاریس) در سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفت اتوبان شهری که در حاشیۀ شمالی رودخانۀ سن قرار دارد را به پارکی به مساحت ۸ هکتار تبدیل کند تا بتواند برای پاریسی‌ها، فرانسوی‌ها و تمام عاشقان پاریس، مفید باشد. دادگاه تجدید نظر اداری در روز ۲۱ ژوئن به قانونی بودن پیاده‌راه‌سازی لبۀ شمالی رودخانۀ سن (بخش شمالی رودخانۀ سن منطقه بورژوازی پاریس محسوب می شود) رأی مثبت داد. جلسات قضایی پیاپی بالاخره در روز جمعه پایان یافت. دادگاه تجدید نظر اداری پاریس با قانونی‌بودن این تصمیم که توسط شهردار پاریس اتخاذ شده بود و نیز به گفته او تضمینی برای پایداری و دوام بلندمدت پارک حاشیه‌ای رودخانۀ سن است،  موافقت کرد. بعد از دو سال مشاوره و رأی شورای شهر پاریس، آن ایدالگو (شهردار پاریس) در سپتامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفت اتوبان شهری که در حاشیۀ شمالی رودخانۀ سن قرار دارد را به پارکی به مساحت ۸ هکتار تبدیل کند تا بتواند برای پاریسی ها، فرانسوی‌ها و تمام عاشقان پاریس، مفید باشد. این ،یک تصمیم مهم انتقال و تبدیل اکولوژیکی و بهبود محیط زیستی است که با حمایتی قوی روبرو شده است. بر اساس بررسی و نظرسنجی های “انجمن مطالعات و

حجت امانی
اخبار
نظر آنلاین

نقد یک پروژه شهری، مصاحبه با حجت امانی در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، طرحی بود که توسط سازمان زیباسازی شهر تهرن در دو دوره اجرا شد و منتقدین و مشوقینی داشت. اخیراً بحث اجرای دوبارۀ نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر مطرح شد. در همین باره نظرآنلاین با حجت امانی ، نقاش و پژوهشگر هنر در این باره گفتگو کرده است:   نظرآنلاین: در مورد پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» که در دو دوره اجرا شد، به نظر شما آیا این اقدام از نظر زیبایی‌شناسی و تأثیرات ذهنی روی ساکنان شهر، کار مطلوبی بود؟ اجرای این پروژه در دو دوره، چه بازخوردهایی از طرف مردم و مسئولین داشته است؟ حجت امانی: بله قطعاً اجرای این پروژه، بر زیبایی‌شناسی و فرهنگ تصویری و دیداری مردم تأثیر مثبت داشته است، اما به نظر من کافی نیست. این اقدام شهرداری باعث شد که چهرۀ شهر کمابیش متفاوت شود و چشم عموم مردم با دیدن آثار فاخر هنرمندان ایرانی و گنجینه‌های ارزشمند هنر ایرانی آشنا شود. اما کارهایی از این دست به صورت دوره‌ای و کوتاه‌مدت اثرگذار نیستند و برای اثرگذاری باید به صورت یک فرهنگ درآیند. چنین اقداماتی لازم است که به صورت یک برنامۀ مدون درآیند، مرتب انجام شوند و در شاخه‌های مختلف دسته‌بندی شوند. ما در ایران هنرهای متفاوتی

صفحه اصلی
نقد
سعید شفیعا

تعطیلات عید درد بی‌درمان گردشگری ایران

نوروز، ریشه در هر کجای تاریخ ایران باستان داشته باشد، برای همۀ ما خاطرۀ تعطیلی، دورهمی، سفر و اضافه‌وزن دارد. دامنۀ نفوذ این اوقات فراغت به احساسات ما به حدی زیاد است که برخی برای آن تداعی‌های حسی مثل بوی عید، هوای عید، مزۀ عید و … ساخته‌اند. بوی اسکناس تانخوردۀ لای کتاب، خیلی بی‌حساب و کتاب، کنار سفرۀ هفت‌سین و مهمانی‌های تمام‌نشدنی، چرخیدن و چرخیدن، چیزهایی است که نوروز ما ایرانیان را پر کرده است. اما انباشتگی روزهای تعطیل در روز‌های اول سال نه صرفاً سبک زندگی، خواب‌و‌بیداری، خوردوخوراک و رفت‌وآمد ما را تحت تأثیر قرار داده، بلکه تقاضا برای گردشگری را هم افزایش داده است. حداقل دو موج سفرهای نوروزی از دل این زمان آزاد شکل می‌گیرد. موج‌هایی که غیرقابل پیش‌بینی‌ به جای برنامه‌پذیر، تند و عجولانه به جای آرام و آهسته، ناپایدار به جای پایدار و قابل اتکا هستند. مسافران نوروزی در ایران، می‌روند که رفته باشند و گشته باشند. گشتن مانند تیک‌زدن مقاصد بیشتر، در مدت زمان کوتاه‌تر است؛ بیشترین شهر دیده‌شده، بیشترین کیلومتر طی‌شده و بیشترین دید و بازدید، نشانۀ عید پربار بسیاری از ما ایرانیان است. بیشترین‌ها، سریع‌ترین‌ها، بزرگترین‌ها ما را به سمت سطحی‌دیدن و عمیق‌نشدن سوق داده است. فلسفۀ طراحی و تعریف مفهوم

بابک نوروززاده
اخبار
سعید شفیعا

بابک نوروززاده: «مسافران امروز، آگاه و مطلع هستند؛ برای آن‌ها باید آماده بود!»

گفتگوی نظرآنلاین را می‌خوانید با بابک نوروززاده ، راهنمای طبیعت و فرهنگی: نظرآنلاین: آیا دوره‌های آموزشی راهنمای تورلیدر توانسته نیاز بخش گردشگری را در این زمینه تأمین کند؟ بابک نوروززاده : قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید در ابتدا ببینیم که تورلیدر چه کسی است. تورلیدر نمایندۀ مجموعۀ تورگردان عمده‌فروش است که ناظر بر صحت اجرای تعهدات فروخته‌شده به تورگردان خرده‌فروش است. یکی از وظایف تورلیدر، انتخاب Tour Guide است. اما Tour Guide کیست؟ Tour Guide در واقع سرپرست مسافران است. شخصی است که آژانس به عنوان نمایندۀ خود انتخاب کرده تا آن تعهداتی را که نسبت به مسافران دارد،‌ انجام دهند. Tour Guide زبان گروه است و قرار است که مسافران را با توجه به برنامه سفری که آژانس در اختیار آن قرار داده، به مقصد ببرد و تور را اجرا کند و برگرداند. منتها ما امروزه به جای آنکه از واژۀ صحیح Tour Guide استفاده کنیم،‌ از Tour Leader استفاده می‌کنیم. و ما هم سعی می‌کنیم در ادامه از همین واژۀ Tour Leader استفاده کنیم چون بیشتر جا افتاده است. نظرآنلاین: پس آیا مؤسسات آموزشی توانسته‌اند Tour Guideهای خوبی تربیت کنند؟ بابک نوروززاده: باید به این نکته اشاره کرد که مؤسسات سعی می‌کنند که مهارت‌های

محمدرضا طالبی‌نژاد
اخبار
نظر آنلاین

محمدرضا طالبی‌نژاد: «ما فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و در فکر قبولی شب امتحانی هستیم!»

در حاشیۀ برگزاری پنجمین دورۀ انتخابات شورایاری‌ها، نظرآنلاین با محمدرضا طالبی‌نژاد در این باره گفتگو کرده است: نظرآنلاین : قبل از ورود به موضوع لطفاً دربارۀ فلسفۀ شورایاری‌ها توضیحاتی بدهید. محمدرضا طالبی‌نژاد: بخشی از فلسفۀ شورایاری‌ها به فلسفۀ خود شوراها برمی‌گردد. باید دید که فلسفۀ شوراها اساساٌ چه بوده و چه هست و چه باید باشد. یک بخشی از فلسفۀ شوراها تبدیل می‌شود به قانون شوراها و یک بخشی هم که هست که از ظاهر قانون شاید برداشت نشود ولی به صورت مستتر در خودِ قانون هست و به علاوۀ انتظارات جامعه. من اگر بخواهم فلسفۀ خود شوراها را بگویم با یک سوال مطرح می‌کنم که آیا ما هدفمان از راه‌اندازی شوراها در کشور، اضافه‌کردن یکسری دفتر و دستک بوروکراتیک روی دفتردستک‌های موجود است؟ در کشور ما متأسفانه خیلی زود ساختار می‌سازیم: اداره، تشکیلات، چارت و … . آیا می‌خواستیم به این دستگاه عریض و طویل اداری و اجرایی کشور، یک چیز دیگر به نام شورا اضافه کنیم، یا می‌خواستیم یک حلقۀ گمشده را به نوعی پیدا کنیم و آن را محقق کنیم. به نظر من آن حلقۀ گمشده و مفقوده (هم با نگاه جامعه‌شناسانه هم تئوریک هم از دید اجرایی) مشارکت است. بنابراین در واقع شکل‌گیری و سازماندهی و