پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

اخذ عوارض راه، سیاستی منصفانه یا ظالمانه؟

اخذ عوارض راه، سیاستی منصفانه یا ظالمانه؟

یکی از ابزارهای موثر در تغییر رفتار ترافیکی و تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، دریافت عوارض در قالب طرح های محدوده ترافیک است.

آب چشمه علی خشک نشده است

آب چشمه علی خشک نشده است

دلیل قطع و نوسان آب چشمه علی پمپاژ آب از داخل چشمه است و به محض اینکه عملیات متوقف شود آب به چشمه بر می گردد.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

نوسازی
اخبار
نظر آنلاین

تخریب و نوسازی یا مقاوم‌سازی؟

در نوسازی بافت فرسوده اگر مسئلۀ اولویت‌دار، نجات‌بخشی در برابر زلزله باشد، این سؤال مطرح است که چرا تنها سیاست «تخریب و نوسازی» از سوی دولت و مدیران شهری مورد حمایت قرار گرفته؛ در حالی که سیاست «مقاوم‌سازی» به عنوان سیاست موازی «تخریب و نوسازی» به ظاهر مغفول مانده است. مقاوم‌سازی سیاستی است که به واسطۀ آن می‌توان بخش قابل توجهی از بافت فرسوده را در برابر زلزله ایمن ساخت. این سیاست بدون بالارفتن جمعیت و افزایش تراکم در بافت و با صرف هزینۀ کمتر از سوی مالکان، بخشی از مسئلۀ ایمنی در برابر زلزله را پاسخگوست. ولی حمایت‌نشدن این سیاست شاید در پی این پاسخ باشد که: مقاوم‌سازی سیاستی است که فرصت سرمایه‌گذاری را با سیستم پیمانکاری به همراه نداشته و همچنین ‌تعهد حمایتی‌ برای دولت ایجاد می‌کند، از این رو مورد قبول سیاست‌گذاران نخواهد بود. همچنین جدای از ایمن‌سازی بنا که بیشتر بر عهدۀ مالک و سرمایه‌گذار است، ایمنی بافت در برابر زلزله که بر عهدۀ دولت بوده و برای او تعهدآور است نیز جایی در تصمیمات اجرایی نوسازی ندارد. سیاستی که نیازمند اختصاص بیشتر بودجۀ شهرداری به بخش نوسازی و متعهدشدن دولت در حمایت از بافت فرسوده خواهد شد.

زیرساخت سبز_آبی
نقد
نظر آنلاین

نقدی بر عملکرد زیرساخت سبز_آبی تهران در برابر سیلاب‌های احتمالی

موقعیت جغرافیایی کلان‌شهر تهران در دامنۀ جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و به طبع آن وجود رودهای متعدد در ساختار شهر، آن را در معرض خطر سیل قرار می‌دهد. بنابراین توجه به این پدیدۀ طبیعی در طراحی شهر از جمله ضروریات است. چگونگی مواجهه با سیل در کلان‌شهری همچون تهران از منظرهای گوناگون قابل نقد و بررسی است. در ادامه، طراحی منظر و محیط زیست شهری تهران برای مهار سیلاب مورد نقد قرار گرفته است. امروزه، رویکرد زیرساخت سبز در بسیاری از شهرهای دنیا برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی مورد توجه قرار گرفته و تاب‌آوری شهرها را در برابر این پدیده افزایش می‌دهد. در رویکرد طراحی زیرساخت سبز توجه به پتانسیل چند‌عملکردی محیط زیست شهری و ترکیب نیاز ذخیره سیلاب‌های موقت با دیگر نیازهای اکولوژیک، تفریحی و عملکردی مداوم؛ آن را به راهکاری بهینه در طراحی ساختار و منظر شهری بدل کرده است. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که نقش زیرساخت سبز_آبی تهران در مهار سیلاب‌های احتمالی تا چه حد تأثیرگذار است؟ ساخت و سازهای بی‌رویه چنان به بستر طبیعی شهر حمله برده و آن را نابود کرده که فراموش می‌کنیم؛ پیش از این طبیعت و عملکردهای طبیعی آن در همین بستر وجود داشته و انسان، خود باعث بروز فجایع حاصل از

گرافیتی
یادداشت
سیده شیرین حجازی

گرافیتی در ایران، تجربه‌ای محدود

گرافيتی یکی از شاخه‌هاي نقاشی دیواري است که عبارت است از به تصویر کشيدن نقش­‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها روي دیوارها یا هر مکان عمومی‌اي که بتوان از آن به‌عنوان مکانی براي نوشتن، نقاشی، کنده‌کاري و خط‌کشی کردن استفاده کرد. دیوار نگاشته‌ها، به هرگونه علامت‌گذاري گفته می‌شوند که می‌توانند در شکل‌هاي نوشتن ساده حروف‌ها تا نقاشی‌هاي استادانه ظاهر شوند (کوثري، ۱۳۸۹). گرافیتی ، که مفرد آن گرافيتو است، واژه‌اي برگرفته از زبان ایتاليایی است. نقاشی دیواري به تصاویر یا حروف به کار برده شده در اماکن عمومی بر روي سطوحی نظير دیوارها یا پل‌ها که براي عموم قابل رؤیت باشند، گفته می‌شود. درواقع، گرافیتی در گذر زمان تغييرات زیادي یافته و به خراب کردن و از ریخت انداختن شناخته می‌شود. به مفهوم پوشاندن سطح یا دیوار با اسپري، ماژیک‌هاي رنگی غير قابل پاك کردن،» دیوارنگاري نوین «و یا با سایر مواد است. وقتی نقاشی دیوارنگاري بدون رضایت مالک صورت می‌گيرد، نوعی ونداليسم (خرابکاري/ خراب‌کردن اموال عمومی) تلقی می‌شود که در بسياري از کشورهاي جهان جرم تلقی می‌شود و تنبيهاتی قانونی براي آن وجود دارد (کوثري، ۱۳۸۹). از نقاشی دیواري به منزله شيوه‌اي براي ارسال پيام‌هاي اجتماعی، سياسی و شکلی از تبليغات استفاده می‌شود. این دیدگاه‌هاي متفاوت و

دانشگاه
یادداشت
بابک داریوش

دانشگاه و کالبد آن، عنصری نادیده در توسعۀ مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان

توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان به دورۀ اصلاحات بازمی‌گردد. در سال ۱۳۷۶ معاونت فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقل در وزارت علوم ایران شکل گرفت. اهداف و وظایف این معاونت نشان از تأکید بر مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دارد، ولی مسأله قابل تأمل، عدم توجه به فضاهای کالبدی است که قرار بوده بسیاری از این اهداف در آن‌ها محقق شوند. این در حالی است که اهمیت این مسأله در«سند دانشگاه اسلامی» به عنوان یک طرح فرادست ملی و سند فرهنگی کشور دیده شده است. دانشجویان با ورود به محیط دانشگاه با تجارب جدیدی روبرو می‌شوند. شکل‌گیری هویت اجتماعی سیاسی و تغییرات در هویت فردی، این مقطع تحصیلی را به مرحلۀ گذار ویژه‌ای بدل نموده که نیازمند توجه خاص است. محیط دانشگاه تجارب گوناگونی را فراهم می‌کند که توجه دانشجویان را به موضوع هویت جلب کرده و موجب می‌شود که آن‌ها به راه حلهای جایگزین مربوط به هویت بیاندیشند. از آنجایی که در این شرایط فرد، دانش جدیدی را جذب دانش موجود خود می‌نماید، پدیده «درون‌سازی» روی می‌دهد. درون سازی عبارت است از «تلاش فرد در جهت سازگار‌شدن با ساختارهای محیطی از طریق همسان‌سازی آن با ساخت‌های خود». ویژگی‌های خاص شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی و هویتی قشر دانشجو

کنترل ادراکی
نقد
نظر آنلاین

توجه به کنترل ادراکی شهروندان بر محیط

فضاهای شهری قلب تپندۀ شهرها هستند که تعاملات اجتماعی شهروندان عامل سرزندگی آن‌ها به حساب می‌آیند. راحتی و آسایش یکی از عوامل کلیدی مؤثر در میزان و نوع حضور افراد در یک فضای عمومی شهری هستند؛ اما یکی از تفاوت‌های بارز ادراک آسایش در فضاهای درونی با بیرونی به میزان سازگاری افراد در فضای بیرونی نسبت به فضاهای داخل ساختمان باز می‌گردد که یک عامل ذهنی و روانی متأثر از عوامل عینی است. از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سازگاری روانی نیز عامل کنترل ادراکی بر محیط است که شهرسازان با دانستن این عامل می‌توانند میزان سازگاری روانی و بالتبع حضور شهروندان در محیط را در شرایط عدم آسایش ارتقا بخشند و متأسفانه این عامل تاکنون تقریباً در پژوهش‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای مرتبط مغفول مانده است و یکی از اهداف اصلی این نقد متمرکزکردن اقدامات مربوط به ارتقای آسایش محیط بر این جنبه عینی و ذهنی است.  کنترل ادراکی چیست و چگونه بدست می آید؟ اصولاً کنترل درک‌شده و اینکه افراد بفهمند که راهکارهای معینی برای تغییر در محیط و بهبود شرایط آسایش محیطی در دسترس‌شان هست و دانش استفاده از این راهکارها را نیز داشته باشند، به‌طور ویژه¬ای بر رضایت آنان تأثیر می‌گذارد. این محیط شامل محیط داخلی ساختمان و