درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
شهردار تهران باید با اتکا به قانون و حمایت شهروندان، انضباط و نظم را بر جریان اداره شهر حاکم سازد و بالاترین اولویت برای او حقوق عمومی مردم باشد.
ملبورن طی دهه اخیر چندین بار از سوی مجله اکونومیست و مرکز مرسر به عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی معرفی شده است.
حدود 80 درصد تهرانیها آپارتماننشین هستند. ویلایی نشینها معمولا افراد ساکن خانههای کلنگی و بافت فرسوده هستند که توان مالی نوسازی خانه خود را ندارند.
بررسی اولیه نشان می دهد قدمت تاریخی این دو خمره که از آنها به عنوان محلی برای انباشت و ذخیره مواد غذایی استفاده می شده است، به دوره سلجوقیان باز می گردد.
شهرداری تهران موظف شد با عقد تفاهمنامه با دانشگاه های برتر در چارچوب نظام نامه جذب نخبگان، زمینه جذب دانشجویان نخبه را فراهم آورد .
مدیریت شهری می تواند بجای تصدی گری در حوزه فعالیت فرهنگی و اجتماعی، تسهیلگر و حمایت و هدایت کننده فعالیتهای مردمی، داوطلبانه در امور خیریه عمومی شهر باشد.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
میدان امام علی واقع در شهر اصفهان با نامهای میدان کهنه و میدان عتیق نیز شناخته میشود که فضایی بسیار پر اهمیت و دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است. برای احیای میدان امام علی (ع) در اصفهان «چشم انداز ۱۴۰۴ محدوده ویژه طرح احیای میدان امام علی (ع)» تعریف شده که اهداف کلان این پروژه قويت نقش تاريخي، فرهنگي و گردشگري محدوده در شهر اصفهان،اعتلاي کيفيت زندگي اجتماعي و افزايش کارايي و بهره وري از زمين است (درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان). اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق اهداف کلان شامل نوسازي و بهسازي، اقدامات فرهنگي، اقدامات ترافیکی، اقدامات زیبا سازی و اقدامات مربوط به فضای سبز است. از آنجا که کلمۀ احیا در زبان فارسی به معنی حیاتبخشی است این کلمه مفهومی متقارب با سرزندگی دارد. با توجه به اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴میدان امام علی (ع) مشاهده میشود که این اقدامات همهجانبه و کلینگر هستند طراحي گذرهاي پیرامون میدان، مرمت و ساماندهی بازارها ، نظارت اجتماعی، توجه به نفوذ پذیری، نورپردازی ، حتی آب نمای موزیکال از ابعاد این طرح هستند. این به بدان معناست که گامهای موثری جهت سرزنده سازی این میدان برداشته شده است. اما سرزندهسازی یک فضای شهری دارای بعد
خیابان نجاتاللهی به تازگی، عنوان گذر صنایع دستی را به خود گرفته است. این گذر بنا بود، عنوان گذری در محلۀ عودلاجان تهران باشد. در این باره نظرآنلاین پای صحبت سید محسن امامی نشسته است: نظرآنلاین: به تازگی خیابان استاد نجاتاللهی به نام «گذر صنایع دستی» تهران نامگذاری شد. شما هم در این جلسه حاضر بودید. گویا قرار بر این بوده که بازار عودلاجان هم چنین عنوانی را بگیرد. آیا انتخاب این نام برای خیابان استاد نجاتاللهی مناسبت دارد؟ آیا بازار عودلاجان هم میتواند این نام را دریافت کند؟ آیا دادن یک هویت به چند راسته و خیابان صحیح است و عملاً به ساخت برندهای رقیب میانجامد؟ نظر شما در این باره چیست؟ سید محسن امامی : دادن عنوان «گذر صنایع دستی» به معنای تغییر نام خیابان نجاتاللهی نیست. هر محلهای میتواند گذری داشته باشد با عنوانی شبیه به این عنوان؛ یعنی هر محله میتواند برای خود یک گذر صنایعدستی داشته باشد یا گذر فرهنگ یا موسیقی یا غذا یا عناوینی از این دست که بیشتر به کارکردها و عملکردهای آن منطقه وابسته است. بنابراین اینکه در این قسمت از این عنوان استفاده شود و تبدیل به یک برند شود، هیچ ممانعت و منافاتی با استفادۀ این برند یا عنوان
برای عدهای، «خانۀ مادربزرگ» بودهاست؛ خانهای سراسر خاطره و کوچههایی پر معنا! اکنون اما آن محله و کوچههایش، در سایۀ فراموشی ما، زنگار گرفته و کهنه شدهاست. محلههایی که با وجود همۀ آن آدمها و قصههایشان، سنگینی وصلهای ناجور، با عنوان «بافت فرسوده» را به دوش میکشند. بافت فرسوده، اصطلاحی بیمسما برای توصیف محلات و مناطقی از شهر است که روزی دارای حیات شهری بودهاند اما اکنون به دلیل بیتوجهی در گذر زمان، آسیبپذیر و کهنه شدهاند. تجربههای گذشته نشان داده است که ساکنان این محلات، با این اصطلاح همدل نشدهاند و رویکردهایی هم که منجر به طرح چنین عنوانی شدهاست، شکست خورده یا به سختی پیشرفتهاند. در واقع، مشکل این رویکردها فقط مربوط به طرح این عنوان نیست؛ بلکه به فرآیند شناسایی و اقدام در برابر آن نیز مربوط میشود. تا سال ۱۳۹۶، شناسایی محدودههای بافت فرسوده، براساس معیارهای ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی انجام میشد؛ تردیدی نیست که اتکای مطلق بر این معیارها، رویکردی سطحی و حتی خطرناک است؛ زیرا این معیارها مطلقاً کالبدی هستند و انبوه متغیرها و عوامل اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و … در آنها لحاظ نشدهاست. از سوی دیگر، در درستی همین معیارها نیاز توافقی وجود ندارد؛ زیرا خانههای کوچک یا کوچههای باریک، الزاماً نمیتواند به معنای
لویی آلتوسر، اندیشمند فرانسوی، بحثی دارد تحت این عنوان که برای خوانش متن، باید سکوتهای آن را خواند، یعنی آنچه متن از آن نمیگوید. با واژۀ «بافت فرسوده» نیز باید چنین رفتار کرد، یعنی از آنچه این مفهوم پنهان میکند پرسش کنیم. بافت فرسوده چهار مقوله را پنهان میکند: نخست آنکه این بافت نیست که فرسوده است، بلکه این کژکارکردی اقتصادی و روند فقیرسازی و طرد اجتماعی است که حاصلش فرسودگی کالبدی است. دوم اینکه فرسودگی در بافت نیست بلکه فرایندی شهری است و در واقع اطلاق بافتفرسوده مانند نظریۀ فرهنگ فقر است که گریبان ساختار را از مسئولیت در فقر رها میکند و تقصیر را متوجه قربانیان آن یعنی فقرا میسازد، مقولۀ سوم تحمیل استانداردهای طبقۀ متوسط بر تهیدستان است که در واقع میخواهد الگوی زیست آپارتمانی طبقۀ متوسط را بر فقرای شهری مسلط کند در نهایت اصطلاح بافت فرسوده، الگویی از انباشت از طریق سلب مالکیت را در خود نهفته دارد؛ برچسب بافت فرسوده زده میشود تا با کاهش ارزش املاک، فرصتهای سوداگری فراهم شود، فرصتهایی که به مدد سازوکارهای نوسازی از جمله تراکم تشویقی، بیشتر تقویت میشود. الگوی انباشت از طریق سلب مالکیت شیوهای است در شهرهای سردستی که سرمایه به صورت مستمر تمایل دارد که فرایند
پنجشنبه ششم ژوئن، شهر پاریس، قوانین جدیدی را برای استفاده از اسکوترها، به دلیل مواجهه با هرج و مرج در پایتخت اعلام کرد این قوانین شامل ممنوعیت پارک در گذرپیاده خیابان، محدودیت سرعت، تثبیت تعداد اسکوترها و تقویت روحیه شهروندی در استفاده از کلاه ایمنی و ازدیاد کمپین های جلوگیری از تصادفات جاده ای بود. این قوانین از ابتدای ماه ژوئیه اجرا خواهند شد. از یک سال پیش، سرویس اسکوترهای برقی در پاریس، به طور بی نظم و در نبود چهارچوب قانونی واضح، چند برابر شده است. امروز پاریس، ۱۲اپراتور و ۲۰۰۰۰اسکوتر برقی در حال حرکت را داراست. پیش بینی ها میگوید که اگر این روند بدون قاعده ادامه یابد تا سال ۲۰۲۰باید شاهد ۴۰۰۰۰اسکوتر برقی در پاریس باشیم. واضح است که اسکوترهای برقی بخشی از وسایل نقلیه جدید هستند که به کاهش آلودگی حاصل از استفاده اتومبیل، کمک کرده اند. اما پاریس در نظر دارد که نظم و سامان بیشتری به استفاده از این وسیله نقلیه در جهت امن کردن و آرامش بخشیدن به خیابانها دهد. از تابستان ۲۰۱۸، آن ایدالگو (شهردار پاریس) به دولت برای ضرورت ساماندهی در استفاده از اسکوترهای برقی در قالب یک قانون، هشدار داد؛ زیرا که قدرت شهرداری در حال حاضر محدود است. قانون
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.