پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

نقدی بر طرح توسعه دانشگاه تهران از منظر دیپلماسی شهری

نقدی بر طرح توسعه دانشگاه تهران از منظر دیپلماسی شهری

دانشگاه تهران به قصد توسعه و ساماندهی در طی سال های اخیر اقدام به تملک زمین های اطراف دانشگاه به صورت تدریجی کرده است. طرحی که با نام شهر دانش قصد تاسیس شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی دارد. سابقه این طرح به بیش از یک دهه پیش برمی گردد اما در طی چند سال به علت کمبود منابع مالی مسکوت مانده بود و دوباره از سال 1394 با تعیین اهداف و ایده های جدید با نام طرح شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند احیا شد. در سال 1396 روابط عمومی دانشگاه در اطلاعیه ای از تصویب نهایی نقشه طرح توسط هیئت امنای این دانشگاه خبر داد.1 مسائل متعددی همچون اهمیت دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه های برجسته کشور، موقعیت قرارگیری آن در مرکز شهر تهران و نقشی که در تحول بافت شهری ایفا می کند، اجرای این طرح را با پیچیدگی هایی همراه کرده است و از جنبه های متعددی می توان به بررسی آن پرداخت. اما در این نوشتار از منظر دیپلماسی شهری به نقد آن پرداخته شده است. سوال اصلی اینجاست که از دیدگاه دیپلماسی شهری این طرح توجیه پذیر است؟ دیپلماسی شهری با اعمال سیاست هایی در نظام شهر به دنبال جهانی شدن

ساختمان‌های اداری و معلولین

ساختمان‌های اداری و معلولین

مشکلات و کاستی‌های موجود در محیط شهری و ساختمان‌های عمومی، افراد دارای معلولیت را با محدودیت‌هایی مواجه کرده که موجب اختلال در رابطۀ آن‌ها با محیط می‌شود. براساس برآورد سازمان ملل متحد، بیش از ده درصد جمعیت جهان با گونه‌ای کم‌توانی مواجهند. بنا به دلایل متفاوتی مانند جنگ، زلزله، تصادف، بیماری و شیوه تحرک غیراصولی، با سیر فزاینده آمار کم‌توانان جسمی_حرکتی در جامعه مواجه هستیم. علاوه‌براین، گروه‌های دیگری نظیر سالمندان، کودکان، مادران همراه با کالسکۀ کودک، خانم‌های باردار و سایر افرادی که دچار محدودیت حرکتی موقتی می‌شوند نیز در جامعه زندگی می‌کنند که به دلیل موانع دسترسی، امکان تردد ایمن و دستیابی راحت به فضاهای شهری را ندارند. از میان انواع ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های اداری اهمیتی خاص دارند زیرا عدم امکان مراجعۀ معلولین برای انجام امور مختلف اداری ممکن است موجب بروز اختلال و خسارات جبران‌ناپذیر در زندگی آنان و خانواده‌هایشان شود. نگاهی اجمالی به وضعیت موجود ساختمان‌های اداری نشان می‌دهد که اغلب این ساختمان‌ها پاسخگوی نیازها و محدودیت‌های معلولین نیست. بررسی موانع موجود در دسترسی به ساختمان‌های اداری به طراحان، برنامه‎ريزان و مديران شهري کمک می‌کند تا از بروز چنين مشكلاتي در طرح‎هاي آتي جلوگيري کنند و با ارائۀ راه‌حل‌ها و مناسب‌سازی ساختمان‌ها، امكان برطرف‌کردن موانع و اصلاح وضع

کیفیت معماری

تقدم فرع بر اصل؛ رویکرد مدیریتی حاکم بر مساله بافت فرسوده

بافت فرسوده یکی از انواع مختلف بافت‌های آسیب‌پذیر شهر هستند که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری از دسترسی مناسب سواره، تاسیسات خدماتی و زیرساخت‌های شهری ارزش محیطی و اقتصادی پایینی دارند. یکی از معضلات مهم در این زمینه برقراری ارتباط منطقی میان دو حوزه علمی و عملی است؛ زهرا نژاد بهرام اجرایی ساختن مبانی نظری مربوط به تشخیص بافت فرسوده را از طریق تعیین معیارها و شاخصه‌ها صحیح میسر دانسته و پرداختن به مولفه‌های صرفاً کمی و کالبدی را راه حل افزایش کیفیت زندگی در بافت فرسوده مردود می‌داند. سید امیر منصوری معضل اصلی را تعریف نادرست از هدف اصلی سازمان عمران و بهسازی در مناطق فرسوده عنوان کرد؛ در نیاز حیاتی مقاوم سازی در برابر زلزله به حاشیه کشیده شده و نیازهای ثانویه نظیر افزایش کیفیت حیات اجتماعی پررنگ‌تر شده که سپردن آن به سازمان های دیگر نظیر شهرداری منطقی تر به نظر می‌رسد. شناخت همه‌جانبه معضل در پیش رو  اولین گام برای رفع آن محسوب می‌شود. در مساله بافت فرسوده عمکرد سازمان عمران و بهسازی با مبهم بودن تعریف فرسودگی از طریق تعیین مولفه‌ها و هدف اصلی از رفع فرسودگی در بافت مورد نظر مواجه است. زهرا نژاد بهرام  با اشاره به کالبدی و فیزیکی بودن شاخص‌هایی

دوگانگی در مفهوم و مکان‌یابی مرکز شهر

دوگانگی در مفهوم و مکان‌یابی مرکز شهر

«در این سال‌ها هواداران حفاظت از محیط‌زیست و میراث فرهنگی توانسته‌اند ضرورت مرمت به جای تخریب را به‌عنوان یک مطالبۀ اصلی در سکونتگاه‌ها و نواحی با ارزش پیگیری کرده و در کانون توجه سیاست‌گذاران و طراحان شهری قرار دهند. اگرچه از سال١٩٦٠ به بعد و به‌ویژه در ١٩٨٠ میلادی از اهمیت توجه به ارزش‌های تاریخی و نگهداشت ابنیه تا اندازه‌ای کاسته شد. اما از دهه ٩٠میلادی طراحان و برنامه‌ریزان شهری در کشورهای توسعه‌یافته، به‌ویژه در اروپا و آمریکای شمالی بازگشت دوباره‌ای به سیاستی مبتنی بر بازآفرینی مرکز شهرها را از طریق ارتقای کیفی فضاها و بافت شهری داشته‌اند و مشارکت گروه‌های ذینفع و ذی‌نفوذ در پروژه بهسازی و نوسازی مرکز شهر ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این همان راهی است که به گفته کارشناسان شهری، در تهران و دیگر کلانشهرهای کشور آغاز شده، اما پراکندگی اختیارات و برنامه‌ریزی در میان سازمان‌های مختلف، سرعت پیشرفت آن را کند کرده است». نوشتۀ بالا بخشی از متنی است که روزنامۀ شهروند در راستای تأکید بر اهمیت مرکز شهر تهران منتشر کرده است. در سایت بازتاب نیز خبری دیگر با تیتر «آشتی کافه‌ها با شهر تهران»، خبر از آغاز رونق گرفتن مرکز شهر تهران را می‌دهد : «در در دو دهه گذشته،

اصل ۳۱ قانون اساسی و مصوبه ۱۰ شهریور ۹۵ هیات وزیران مورد بی مهری است

اصل 31 قانون اساسی و مصوبه 10 شهریور 95 هیات وزیران مورد بی مهری است

اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران، دولت را موظف به تأمین زمینه های خانه‌دارشدن افراد با اولویت گروه‌های کارگری و اقشار کم درآمد کرده است. این اصل را اضافه کنید به مصوبۀ ۱۰ شهریور ۹۵، هیأت وزیران که هر فرد سرپرست خانوار کم‌درآمد، برای بهره‌مندی از امکانات دولتی، نبايد از ۲۲ بهمن ۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده کرده باشد. دربارۀ این دو اصل، نظرآنلاین با علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است: نظرآنلاین: بر مبنای مصوبۀ مذکور هیأت وزیران، امکانات دولتی و غیردولتی که هر فرد یک بار فرصت استفاده از آن‌ها را دارد، چه چیزهایی را در بر می‌گیرند؟ علیرضا محجوب: این امکانات شامل این می‌شود که فرد از دولت زمین نگرفته باشد و یا بابت خرید ساختمان، وام نگرفته‌باشد. چون طبق این قانون تنها یکبار می‌توان از این تسهیلات استفاده کرد. نظرآنلاین: دولت فعلی چه برنامه‌هایی برای رعایت این اصل قانونی و تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد دارد؟ تاکنون بیش از ۱۲ بار در مجلس به دولت، هم به رئیس جمهور هم به وزیر دستگاه مربوطه تذکر داده‌ایم. مطالبی که در جواب ارائه داده‌اند هیچ‌یک گویای خدمت خاصی به روستائیان و کارگران که اولویت اصلی قانون هستند، نبوده است.

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی
اخبار
نظر آنلاین

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

صحبت از افزایش هزینه‌های حمل و تعمیر قطعات برای درخواست افزایش نرخ محصول، جوسازی برای افزایش قیمت خاکی است که رایگان به دست می‌آید و گران به فروش می‌رسد.

روستای نشلج؛ نیاسر کاشان
هنر
نظر آنلاین

روستای نشلج؛ نیاسر کاشان

اماکن مقدس ایران شامل مساجد، امامزاده‌ و باغ‌مزارها به روزگار نیایش ایزدان مهر و آناهیتا بازمی‌گردند. منظر مقدس ایرانی شامل سه‌گانه چارتاقی، درخت و آب است.

آرمانشهر اسلامی، چرا و چگونه؟
مبانی شهر
نظر آنلاین

آرمانشهر اسلامی، چرا و چگونه؟

از دوران باستان شهرسازی دارای یک پس‌زمینه فکری و بر اساس یک ایدئولوژی بوده است. آرمانشهر اسلامی هم از ابتدا بر پایه یک ایدئولوژی و مکتب شکل گرفته است.

شرط تحقق محله محوری، بازتعریف محلۀ مدرن است.
سازمان فضایی شهر
نظر آنلاین

شرط تحقق محله محوری، بازتعریف محله مدرن است.

محله تابعی از ذهنیت فرد نسبت به محیط زندگی خود است. ظرفیت ذهنی هر فرد، از لحاظ کالبدی و از حیث اجتماعی تعداد مشخصی را به عنوان محله و هم‌محله‌ای می‌شناسد.