پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

بیانیه کارگاه “مجسمه موفق در شهر؛ با معیار سلیقه یا نظر کارشناسی؟”

چکیده: برقراری توافق و هماهنگی میان مجسمه شهری با هدف پدید آمدن آن در کل فرآیند شکل‌گیری و حضور در فضای شهری، می تواند ملاک ارزیابی مجسمه موفق شهری باشد.

سوال نشست:

  1. چه معیارهایی را برای موفقیت مجسمه می‌توان در نظر گرفت؟

 مساله

در تعیین موفقیت مجسمه شهری به عنوان محصول خلاقیت هنرمند در نسبت با فضای شهری، این سوال مطرح است که معیارهای تعیین موفقیت مجسمه ذاتی و برخاسته از ویژگی‌های کالبدی و هنری مجسمه است یا ویژگی‌های زمینه‌ای در آن نقش دارد؟ همچنین آیا موفقیت در گروی سلیقه متولیان بوده یا نظر کارشناسی؟
موفقیت که به معنای وفق داشتن یک پدیده با هدف تعیین شده برای آن است در مورد مجسمه شهری می‌تواند اشاره به وفاق و هماهنگی مجسمه شهری با هدف ساخت آن در فضای شهری داشته باشد. به نظر می‌رسد در ساخت مجسمه‌ شهری نه متولیان و نه مجسمه سازان هیچ یک روشنگری نمی‌کنند که مجسمه در نهایت برای کدام هدف سفارش و ساخته می‌شود و از ابتدا توافق مجسمه با آن هدف بیان نمی‌شود. از اینرو مجسمه شهری به عنصری کالبدی در شهر تبدیل می‌شود که هر شخص با هر سلیقه و پشتوانه علمی آن را قضاوت می‌کند و ملاک رأی و عمل قرار می‌گیرد.

بیانیه کارگاه "مجسمه موفق در شهر؛ با معیار سلیقه یا نظر کارشناسی؟"

نتیجه راهبردی

برقراری توافق و هماهنگی میان مجسمه شهری با هدف پدید آمدن آن در کل فرآیند شکل‌گیری و حضور در فضای شهری، دلیل از موفقیت مجسمه شهری است. درنتیجه این توافق می‌تواند هم ویژگی‌های زیباشناسانه اثر را در برگیرد و هم توافق با زمینه و محیط شهری. از اینرو معیارهای ارزیابی برای تعیین موفقیت مجسمه شهری باید برمبنای میزان توافق مجسمه شهری با اهداف تولید آن باشد. با علم بر آنکه حوزه مجسمه شهری حوزه‌ای است که تخصص و مطالعات بین رشته ای را می‌طلبد، لذا بهره‌مندی از متخصصان مرتبط با مجسمه‌سازی در فرآیند مدیریتی و ساخت مجسمه شهری می‌تواند میزان توافق اثر هنری با اهداف تعیین شده را بالا می‌برد. چنین رویکردی برخوردهای سلیقه‌ای و غیر کارشناسی را به نحو بارزی تقلیل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *