
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
کتاب «منظر بومی کرمان» حاصل پژوهش ۳۵ پژوهشگر، با حضور حسین مرعشی، نمایندۀ اسبق کرمان در مجلس شورای اسلامی، سید مهران عالمزاده، شهردار شهر کرمان
ریشههای افکار امروزین جهان در کجای تاریخ خوابیده است؟ عصر ما در جهان امروز چگونه شکل گرفته است؟ آیا فرم فضاهای انسان ساخت امروزی، مابه-ازایی در ژرفای اندیشههای انسانی دارند؟ چگونه این اندیشهها در هنر و معماری قابل رهگیری هستند؟ هنرها به طور عام و معماری به طور خاص فقط مجموعهای از فرمها و سبکها نیستند، بلکه نوعی حیات در کالبد آنها جریان دارد. معماری در طول تاریخ، میروید و پژمرده میشود، امکانات تازه مییابد یا آنها را به دست فراموشی میسپارد. فرمها و سبکها به دلیل همین تحولات هستند که ایجاد شده یا خاموش میشوند یا گاهی دوباره احیا میگردند. بدین معنا میتوان گفت که معماری هنر پیچیدهای است که در خلق آن هرگز نمیتوان موقعیت کاملی به دست آورد؛ چرا که معماری برآیند تفکر عمومی جامعه است. برای فهمیدن معماری یک دوره ، باید به زندگی انسانها نگاه کرد، به امکاناتشان، باورهایشان و جهان بینیشان. چنین به نظر میرسد که در هر دوره از تاریخ تمدن بشر، روحی حاکم بر فضای معرفت شناسانة فرهنگی و اجتماعی آن حکومت میکند که تمامی کنشهای علمی، هنری، عرفانی، فلسفی و دینی آن دوره را تحت تأثیر خود قرار داده است. روحی که از آن میتوان به اپیستمولوژی یک دوره تعبیر کرد.
در شهر تهران، مشکلات متعدد از جمله محیط زیستی (آلودگی، مصرف آب و …)، اجتماعی (جرم، خشونت، گرانی و …) و عملکردی (ترافیک، غلبۀ سواره، فرسودگی بنا و …) وجود دارد. فارغ از اینکه چه کسانی غیر از متخصصان مقصر هستند –مثلاً مسئولان یا مردم- موقتاً سؤال این است که کاهش این مشکلات، از نقطۀ کنونی، امکانپذیر است یا خیر؟ و اگر بله، چگونه؟ به نظر میرسد طبق عقل رایج، شهری مدرن و کم مشکل است که متخصصانِ دارای پروانه از نظامهای تعیینصلاحیتشدۀ آن (آکادمی و اصناف)، با بررسی مسائل پیچیده و سادهسازی آنها از پشت شیشۀ عینک تخصصی خود بهصورت تدریجی و علمی مشکلات را برطرف کنند و البته بهشکلی مداوم مانند یک نیروی پلیس، ناظم تخصصی مسائل شوند تا از خطا و آشوب جلوگیری شود. در این صورت، مانند شهرهای برتر کشورهای توسعهیافته، شاخص کیفیت در زندگی شهر بالا خواهد رفت. البته چون شهر و زندگی پویاست، با وجود رفع مشکلات موجود، مشکلات جدیدتری رخ خواهند داد. ولی جای نگرانی نیست چون متخصصان کار خود را انجام میدهند و با پیشگیری و یا نهایتاً درمان، تا حد بسیار خوب و غیرقابلتصوری نسبت به گذشته، اجازۀ برهمخوردن آرامش را نخواهند داد. آنها همیشه راهحلهای از پیش معلوم و مشخصی
ادارۀ ساماندهی مشاغل بر اساس مادۀ ۵۵ قانون شهرداریها، میتواند به انبار مستقر در ساختمان دارای کاربری غیر انبار اخطار داده و در نهایت آنها را پلمپ کند.
فضاهای مترو در اقصی نقاط دنیا نمونهای از بازنمود فرهنگ جامعه به حساب میآیند. اشکال متفاوت فرهنگی و هنری نمایی از فرهنگ شهری توسط اشیا و مکانها عرضه کرده و میراثی زنده و زیسته را تشکیل میدهند. مدیران فرهنگی به این مکانها معنی داده و ارزشهای شهر را منعکس میکنند: ارزشهای هنری، معماری و حسی فضا و یا ارزشگذاری بر آثار هنری، عکاسی، صنعتی، کتابخوانی،… در این برهه، نکتهای که در متروی تهران قابل بحث است، فضای داخلی و کمبود امکانات آن است. به نظر میرسد که انسجام فضا و واگنهای قطار رکن اصلی دکوراتورها در ساخت فضای متروی تهران بوده است، تا جایی که راهروها توسط روند همانندسازی به واگنها شباهت پیدا کردهاند: خطوط موازی هرچند تشابه رنگی ندارند، اما تداوم بصری ترنها و میلهها هستند. مبحثی که جای تأمل دارد این است که چه چیزهایی به شکل ملموس و ناملموس برای مردم قابل درک هستند. هویتسازی این ایستگاهها مسئلهای است که کمتر به آن توجه شده است. به عنوان مثال، طراحی داخلی ایستگاه مصلی با مکان انسجام دارد و یا آثار هنری دیوارکوب متروی انقلاب اخیراً تخریب و با «میدان انقلاب» هماهنگی بیشتری یافتهاند. سیطرۀ قدرت و اهمیت یکی از مهمترین و قدیمیترین دانشگاههای ایران نیز نتوانسته است
کوچه مروی یکی از کوچههای تاریخی تهران با قدمتی ۲۰۰ساله در نزدیکی بازار تهران است که در دهه ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است. هدف اجرای برنامههای اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بود که بازدیدکننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیادهمداری ، سرزندگی به کوچه مروی هدیه شود. اینکه تا چه حد این برنامه موفقیتآمیز بوده است موضوعی قابل تأمل است. پروژۀ کوچه مروی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد، پیامدهای مختلفی داشت. به طور مثال با ممنوعکردن ترافیک سواره، نفوذپذیری بافت کاسته شده و بسیاری از کسبه از نبود امکان حملونقل اجناسشان در سختی هستند و گاهی با استفاده از موتورسیکلت و چرخهایدستی به حمل بار اقدام میکنند که این موضوع نه تنها زیبندۀ یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل میکند. علاوه بر این برخی از مردم برای جابهجاکردن اجناس خریداریشده با مشکل مواجه هستند. در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذپذیری و در نتیجه کاهش پاسخدهی این فضای شهری شده است. استفاده از گاری برای حملونقل در کوچه مروی از طرف دیگر در بسیاری از خیابانهای پیادهمدار
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
پنجم اسفند یا اسپندارمذ متعلق به فرشتۀ اسپندار یا آرمئیتی است و چون این روز، نام روز و ماه موافق هم قرار میگیرد ایرانیان پارینه آن را جشن میگرفتند.
شورای شهر بجای کاهش عوارض ساختوساز برای رونق تولید و کاهش قیمت، با افزایش عوارض یا اخذ عوارض در ازای تغییر شرایط ملک، به رکود مسکن دامن زده است.
مشخص نیست که طرح جامع حملونقل ریلی که به تازگی مصوب شده، از کدام سیاست توسعۀ شهری تبعیت میکند و چه معیارهایی را در تعیین و احداث خطوط در نظر میگیرد.
گردشگری مذهبی نوعی از گردشگری است که در جغرافیا و فضا رخ میدهد. نقطه ضعف ایران، عدم بهرهگیری از پتانسیلهای گردشگری مذهبی برای تولید گردشگری معنوی است.
داریوش پس از آنکه نظام مالی را قوام بخشید، دستور تاسیس ضرابخانهها را داد و با روش معینی شمشهای زر و سیم برای ضرب سکه از خزانه به ضرابخانه فرستاده شد.