پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مسکن ملی، مسکن غیرمردمی

مسکن ملی، مسکن غیرمردمی

تجربه مسکن مهر برای بسیاری از خانواده های ایرانی گران تمام شد و تلخی آن از تکرار تجربه ای مشابه در آخرین نفسهای دولت روحانی جلوگیری می کند.

تهران، شهری برای همه نیست

تهران، شهری برای همه نیست.

شعار تهران، شهری برای همه، یک شعار واقعی و عملکردی در سطح شهرداری محسوب نمی شود و جنبه پروپاگاندای مدیریت شهری در جلب رضایت عموم دارد.

رویای آجری یا جعلِ یک رویا؟

رویای آجری یا جعلِ یک رویا؟

رویای آجری جعلِ رویایِ انقلابیِ مردم است؛ رویایی که گرچه آنرا احمقانه می دانند و تلاش کنند بدلش را به جای اصل بنشانند، هنوز منتظر تحقق است.

محله قرن بیست و یکم؛ کاربری‌ها چگونه‌اند؟

محله قرن بیست و یکم؛ کاربری ها چگونه اند؟

توسعه ساختار محله‌ای منوط به توجه به تامین نیازهای کوتاه مدت، تقید به مقیاس محله، رعایت تنوع کاربری‌ های اجتماع ‌پذیر و چندعملکردی است.

مدیریت حمل و نقل عمومی در بحران کرونا

مدیریت حمل و نقل عمومی در بحران کرونا

در شرایط اجتناب دولت مرکزی از اتخاذ محدودیت‌های حمل و نقل عمومی، بنا به شرایط، مدیریت شهری می‌توانند نسبت به تعطیلی این سیستم تصمیم بگیرد.

شهرهای پساپاندمی
مبانی شهر
پریچهر صابونچی

شهرهای پساپاندمی

پاندمی کرونا نشان داده که برای هماهنگی بین بخش ها باید چارچوبهای چندوجهی بر مبنای ابعاد سلامت و رفاه، اقتصاد، زیرساخت و محیط زیست ارائه شود.

طرح تفصیلی؛ بهتر شدن یا بدتر شدن؟
برنامه ریزی و مدیریت شهر
علی یاسر جعفری

طرح تفصیلی؛ بهتر شدن یا بدتر شدن؟

طرح تفصیلی، کمترین توجهی به وضعیت زیستی حال و آینده ساکنانی که ملک آنها در طرح بازگشایی قرار می گیرد، نمی کند.

نورپردازی در منظر شهری
منظر شهری
مهدا فروغی

نورپردازی در منظر شهری

دو عامل مهم و تاثیرگذار در نورپردازی شهری، مشارکت مردم و همچنین ارتباط نورپردازی با ارزش های ذهنی مخاطبان است.

شهروندی کنشگری است
رفتار اجتماعی
مریم مجیدی

شهروندی کنشگری است

شهروندان اگر کنشگری نداشته باشند، نباید انتظار داشته باشند که مدیران شهری برای آنها کاری کرده و یا حتی در مواردی آنها به رسمیت بشناسند.

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!
هنر شهری
پدیده عادلوند

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!

بهتر است شهر ابهر با بهره‌ مندی از سبقه تاریخی، مقلد صرف میدان حر تهران نباشد و ضمن بهره‌ گیری از پتانسیل‌ هنری خود به هویت ‌سازی نیز بیندیشد.