
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
سازمان زیباسازی تهران با همکاری اتحادیه بینالمللی سازمانهای غیردولتی مدافع فلسطین، فراخوان دیوارنگاری «یادمان قدس» را منتشر کرد.
مشکلات تهران معاصر دامنۀ مختلفی از معضلات کالبدی و محیطزیستی تا اجتماعی و اقتصادی را دربرمیگیرد. برای نمونه سطح وسیع بافتهای فرسوده و روند کاهشی جمعیت پذیری و مشکلات اجتماعی آنها از یک سو و از سوی دیگر کیفیت نازل ساختمانها، خطر زلزله و سختی خدماترسانی از مسائل بزرگ تهران است. همچنین کمبود فضای سبز و باز، از هم گسیختگی شبکههای اکولوژیک شهر، ضعف عرصههای زندگی اجتماعی در بسیاری مناطق، تسلط خودروهای شخصی و ترافیک و آلودگی ناشی از آن بر شهر، ضعف زندگی پیاده، کمبود حداقل سرانه خدمات عمومی و غیره قسمت دیگری از این مشکلات است. در این میان، اجرای قانون جابهجایی پادگانها که بخشهای زیادی از سطح شهر تهران را در برگرفتهاند، فرصتی استثنایی و غیرقابل بازگشت برای دستیابی به فضاهای باکیفیت و انسان محور را در اختیار مدیریت شهری قرار دادهاست. قانون جابجایی پادگانها از عرصههای شهری، قانونی است که هدف از تصویب آن، استفاده از ظرفیتهای این اراضی در توسعه خدمات شهری برای افزایش کیفیت زندگی شهرهای بزرگ بوده است. یکی از این پادگانها، «پادگان جِی» در منطقه ۹ شهرداری تهران است. این منطقه با توجه به ریزدانگی و تراکم بالای ساختمان، با مشکل کمبود شدید فضاهای سبز و باز در سطح منطقه روبرو است.
در دهۀ ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ شمسی، اگر چه شهر تهران از نظر کالبدی- فضایی به صورت یک کلانشهر در آمد، ولی به دلیل تعارضات درونی و بیرونی خود نتوانست نقش خود را به عنوان پیشتاز و کانون توسعۀ پایدار در سطح ملی ایفا کند. همراه با رشد جمعیتی و گسترش محدودۀ فضایی شهر تهران در طول این دو دهه، روند ایجاد زیرساختها و تأسیسات و تجهیزات شهری نیز نه براساس تفکر برنامهای، بلکه بیشتر به صورت مقطعی و خودبهخودی گسترش پیدا کرد. در همین دوره، وسعت تهران از حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع به حدود ۲۸۳ کیلومتر مربع (نزدیک به سه برابر) افزایش پیدا کرد. در نتیجه این تغییرات، نیاز به تأمین زیرساختهای شهری مثل آب، انرژی، شبکۀ ارتباطی، تسهیلات شهری و فضاهای خدماتی و فراغتی به یک ضرورت حیاتی بدل شد و به صور مختلف احداث آنها در برنامۀ کاری دولت و شهرداری تهران قرار گرفت.برنامهها، یا طرحهای شهری با عنوانی که هم اکنون در کشور متداول است (یعنی طرحهای جامع، هادی و تفصیلی) در ابتدای برنامۀ سوم قبل از انقلاب شکل گرفت. در دنبالۀ این تحولات قانون اصلاح پارهای از مواد و الحاق چند ماده به قانون شهرداریها در اسفند ۱۳۴۵ به تصویب رسید. در مادۀ ۹۷ این قانون
پنجمین دوره انتخابات شورایاریها قرار است پس از ماه رمضان در محلات تهران صورت گیرد. به گزارش نظرآنلاین و به نقل از علی عطا، در آیین نامه جدید انتخاباتی سختگیریهایی لحاظ شده است تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود. موارد اضافه شده به آیین نامه انتخابات شورایاریها عبارتند از: داوطلبان بایستی در محله، ساکن یا شاغل باشند و در صورتی که به هر دلیل از آن نقل مکان کنند، عضویت آنها لغو خواهدشد. هیچ کدام از کارمندان شهرداری نواحی، مرکز و یا سازمانهای ذی ربط و کارکنان شورایشهر تهران حق داوطلبی ندارند. اعضای انتخاب شده شورا یاری محلات، حق عقد قرارداد پیمانکاری با شهرداری را ندارند.
نکوداشت اساتید بنیانگذار معماری منظر در ایران؛ «احمد علی فرزین و حشمتالله متدین»، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان ها در نامه ای مدعی هستند که لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صورت تصویب منجر به مشکلات عدیده ای خواهد شد.
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
شهر تهران، رفیقِ پولداران و دشمنِ کسانی است که اندکی سهم از فضای تهران را میخواهند؛ ساکنانِ ماشینهای پلاک شهرستان.
در برنامه نوسازی وظیفه ما اجرای برنامه نجاتبخشی و حفظ جان انسانها است. شاید بتوان با یک روش تلفیقی هم تاریخ را حفظ کرد و هم تابآوری و پایداری را بالا برد.
پهنهبندی فرهنگی یک موضوع تفسیرپذیر است که ممکن است به یک صنف یا گروه اجتماعی تقلیل یابد و تنوع فرهنگی که لازمۀ پهنه است مراعات نشود.
مسئولیت یک وزارتخانه به نهاد دیگری مرتبط شده است. این اقدام به نظر به بینبخشیترشدن و پیچیدگی مدیریت میراث فرهنگی میافزاید.
لازم است تا مسئولان در اظهارات رسمی خود دقت بیشتری داشته باشند تا با انتشار اخبار کذب سیاه نمایی نکرده و فضای جامعه بیش از این مبهم و غیرقابل اعتماد نشود.