
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
شهر، یک ابر سیستم باز و پویاست و رابطه افقی و عمودی مردم و مدیران بصورت شبکه ای، متصل، و مستمر برای هم افزایی و ارتقای کارآیی و کاهش تنش واجب است.
شاید در نگاه اول نورپردازی ساختمان نوساز در یک محله علاوه بر زیبایی، کمی نور هم به فضا اضافه کند اما چه میزان انرژی باید صرف روشنایی عمودی بنا شود؟
از مهمترین وظایف دبیرخانه کانون ملی هماهنگی گردشگری، ايجاد ارتباط و هماهنگی بين کليه دستگاهها و نهادهای دولتی و غيردولتی مرتبط با صنعت گردشگری است.
در دنیای امروز شهری بدون حضور آثار هنری را نمیتوان متصور بود، اما از هر فضای شهری و با هر رویکردی نمیتوان انتظار کارکرد درست هنر شهری داشت.
در شهرهای ایران به طور کلی سه گروه سیستم آبی وجود داشته است: یکی بر مبنای آبهای زیرزمینی، یکی بر مبنای آبهای جاری و دیگری بر مبنای آبهای سطحی. در این میان اما شبکۀ آبی شهر بخارا نمونۀ قابل توجهی است. این شبکۀ آبی که سابقهای از دوران پیش از اسلام دارد، در طول اعصار مختلف از ساسانیان تا تیموریها و دوران خانهای ازبک، دستورالعمل سیر توسعهای را همگام با توسعۀ شهر بخارا طی کرده تا اینکه در اوایل قرن ۲۰ بخشهای عظیمی از آن نابود شد و از میان رفت. اما در بازسازی مرکز تاریخی شهر در ۱۹۷۰-۱۹۹۰ میلادی به گونهای حداقلی نقش منظرین خود را در درک گردشگران از بخارا بازیافت. در تعریف ساختار شهر بخارا میتوان چنین گفت که بخارا مجموعهای از مراکز و خردهمراکز شهری است که مراکز اکثر آنها به جز آنها که درون شارستان قرار گرفتهاند، با حوض مشخص بوده است. ساختار شهری بخارا در درجۀ اول به مسیرها و در درجۀ دوم به مراکز شهری بزرگ و کوچک متکی است. سیستم آبی شهر بخارا نیز شامل رود، نهر و حوضها، در گام نخست محدود به ربض شهر و دیههای آن بوده و باغات، مزارع، کوی و کوشکهای ربض را مشروب میکرده است. از
هر شبکۀ اجتماعی نیازمند «هدفی مشترک» برای تشکیل است. برخی از این اهداف برآمده از احساسات فطری و درونی انسانها برای پذیرش در یک «جمع» است که قدمتی تاریخی و اشارهای مستقیم به آفرینش انسان به شکل «جمعی» دارد. انسانها در طول تاریخ، زندگی فردی نداشتهاند و همواره در تشکیل اجتماعات به پیروی از فطرت خود پیشقدم بودهاند. مهمترین نیازهای درونی و فطری که موجب میشود افراد جذب هیئتهای مذهبی شوند را میتوان در نیاز به «پرستش» و «گروهگرایی» خلاصه کرد. بدیهیترین شکل یک هیئت مذهبی برآمده از گروه دوستان، همسالان یا مجموعهای از افراد نسبتاً بیربط محلی است که در یک هدف با یکدیگر«اشتراک مبنایی» دارند و آن برپا داشتن «شعایر اسلامی» است. پس یک هیئت مذهبی دستکم بهواسطۀ یک هدف هم که شده گروههای متنوع مردمی را بدون علقهای بیرونی به یکدیگر گره میزند. «هیئت مذهبی» ذاتاً جذاب است و به سلامت روحی و اجتماعی افراد کمکی شایان توجه میرساند. حال تصور کنید در چنین اجتماع شبکهای سایر نیازهای افراد جامعه نیز برآورده شود. قطعاً لذت و شیرینی چنین گردهمآیی مهمی چندین برابر میشود و هدف اصلی از گروهگرایی یعنی برآوردهشدن نیازهای فردی در جمع نیز حاصل خواهد شد. سادهترین شکل مشارکت اجتماعی مادی در هیئت مذهبی، در
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
جداسازی عامل ناپایداری به عنوان اصلیترین معیار از سایر معیارها، یک اقدام استراتژیک برای پیشبرد برنامه نوسازی است.
به منظور ارتقای کیفیت هنر شهری در بخش مجسمههای شهری لازم است سیاستهای هدایتکننده توسط افراد متخصص در مسائل شهری تعیین و در دستور کار قرار گیرد.
رویکرد مهندسی اغلب سختافزارانه، جزءنگر و کمیتگرا است و نمیتواند راهحلی برای مباحث فضایی بیابد. برای حل این معضلات باید فضایی دید، فکر کرد و تصمیم گرفت.
در اکوتوریسم انسان مسئول حفاظت از طبیعت است، ضمن اینکه میخواهد تفریح هم بکند اما طبیعتگرد فقط میخواهد در طبیعت حضور داشته باشد. فرق عمده در مسئولیت است.
گاهی مفهوم بازآفرینی در لالهزار بازگشت به گذشته تاریخی است و گاهی منظور آفرینش یعنی بازگشت حیات به جایی که حیاتش را از دست داده است.