پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کرسی علمی-ترویجی «ویلاسازی در خلاء نظریه» 30 مهرماه برگزار می شود

پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر کرسی علمی ترویجی با موضوع «ویلاسازی در خلاء نظریه؛ از بحران بوم تا ایده ویژن» برگزار می‌کند. به گزارش نظرآنلاین، کرسی علمی ترویجی «ویلاسازی در خلاء نظریه» برگزار می شود. ارائه‌دهندگان:دکتر بابک داریوشعضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی فرهنگشهرمدیر مؤسسه مطالعات معماری ویلا مهندس امیرعباس ابوطالبیپژوهشگر موسسه پژوهشی فرهنگشهرسردبیر مجله ویلا ناقد:دکتر علی سامانی مجدمدیر مرکز تحقیقاتی زیست‌محیطی زنده‌رود مکان:گالری نظرگاهتهران، خیابان دکتر قریب، شماره

برنامه ریزی فضایی و اکوتوریسم

برنامه ریزی فضایی و اکوتوریسم

هدف برنامه‌‌ریزی فضایی شناخت منابع سرزمین و چگونگی بهره‌‌برداری از این منابع و همچنین پیش‌بینی وضعیت آینده استقرار مطلوب انسان و عملکرد او در طبیعت است.

مرکز افتاد برون، بس که شد این دایره تنگ!

مرکز افتاد برون، بس که شد این دایره تنگ!

مرکز شهر مشهد از نظر تاریخی حرم مطهر رضوی است. در دوره معاصر، ساختار شعاعی شهر مشهد دستخوش تغییراتی شده و حرم دیگر مرکز هندسی کل شهر نیست.

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

فضای مجازی و استفاده روزافزون آن جهت برقراری انواع ارتباطهای اجتماعی و پیشرفت پلت‌فرم‌های گوناگون در این زمینه تمامی ابعاد زندگی شهری را تحت تاثیر قرار داده‌است

محله «منظر» است

محله «منظر» است

محله یک «منظر» است و واجد همۀ آن ویژگی هایی است که برای منظر در نظر گرفته می شود. یعنی هم ماهیت عینی و هم ماهیت ادراکی دارد.

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

بهره از معماری ایرانی-اسلامی در احداث غرفه یک شرکت بریتانیایی برای ارائه خود در یک نمایشگاه جهانی چه دلیلی میتواند داشته باشد؟

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

کرسی علمی-ترویجی «ویلاسازی در خلاء نظریه» 30 مهرماه برگزار می شود

پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر کرسی علمی ترویجی با موضوع «ویلاسازی در خلاء نظریه؛ از بحران بوم تا ایده ویژن» برگزار می‌کند. به گزارش نظرآنلاین، کرسی علمی ترویجی «ویلاسازی در خلاء نظریه» برگزار می شود. ارائه‌دهندگان:دکتر بابک داریوشعضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی فرهنگشهرمدیر مؤسسه مطالعات معماری ویلا مهندس امیرعباس ابوطالبیپژوهشگر موسسه پژوهشی فرهنگشهرسردبیر مجله ویلا ناقد:دکتر علی سامانی مجدمدیر مرکز تحقیقاتی زیست‌محیطی زنده‌رود مکان:گالری نظرگاهتهران، خیابان دکتر قریب، شماره 23 زمان:چهارشنبه،30 مهر 1404ساعت 15 تا 17 برای مشاهده اینستاگرام گالری نظرگاه اینجا کلیک کنید.

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

اطلاعیه افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی دروازه خورشید

به گزارش نظرآنلاین نمایشگاه گروهی دروازه خورشید زیر نظر استاد بهداد پنجه زاده، ساعت ۱۶ امروز (شنبه ۱۷ تیرماه) در گالری نظرگاه آغاز به کار می کند. در  نمایشگاه گروهی نقاشی دروازه خورشید آثار هنری ۲۱ دانشجو به نمایش گذاشته می شود. اسامی شرکت کنندگان به شرح زیر است: مریم اقدم، امیرپارسا برنجیان، سارا پاتیما، فاطمه پیلتن، هانیه حسن توکلی، نسیم حیدری، کیمیا دانشور، نرجس سخا، شهرزاد شیرزاد، مبینا صالحی، مریم طوماری، مریم عباسی طهور، گلنوش عزیز حقیقی، ریحانه کزازی، هلیا ملک محمدی، رزیتا منتظر، یکتا میرعلی، ماتینا نازپرور، هستی نسل سراجی، مریم هدایتی و محیا هور ساعات بازدید از نمایشگاه گروهی نقاشی دروازه خورشید به شرح زیر است: شنبه ۱۷ تیرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸یک شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴ الی ۱۸ نشست اختتامیه: ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه آدرس: تهران، خیابان آزادی، خیابان قریب، پلاک ۲۳ بازدید از نمایشگاه برای تمام علاقه مندان آزاد است. 

صفحه اصلی
برگی از تاریخ
میلاد شیراوند

نقش ویژه زنان در مُهرهای دوره ساسانی+ مجموعه تصاویر

با وجود آن­که در مهرها استفاده از نقش­ زن روشی متداول نبوده، نمونه ­های نسبتاً محدود اما متفاوتی از مهرهای تزیین شده با نقش زن، از ایران باستان یافت شده که نشان دهنده نقش ویژه زنان در مُهرهای دوره ساسانی است.

صفحه اصلی
شهر
میلاد شیراوند

میدان ولیعصر؛ پاتوق اجتماعی یا ویترین نمایش قدرت و ایدئولوژی؟

رویکرد سیاسی به فضا، در نمونۀ میدان ولیعصر (عج) و دیگر نمونه‌های مشابه آن مسئله‌ساز شده است؛ فضاهای عمومی که بدون توجه به خواسته‌ها و نیازهای شهر و جامعه در زمینۀ فراغت و گردشگری انتخاب شده و به‌عنوان بستری برای نمایش قدرت و کسب اعتبار حاکمیت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

تحلیل جامعه‌شناختی نمایشنامه سرگذشت یک روزنامه‌ نگار در دوران مشروطه

نمایشنامه «سرگذشت یک روزنامه‌نگار» در روزگار انقلاب مشروطه نوشته و اجرا شده و از تئاترهای موفق آن زمان بوده است. از این رو می‌توان پی برد که این نمایشنامه در نسبت با اجتماع و زمانۀ خود پدید آمده و به دنبال ارائه یک پاسخ معنادار به وضعیت روزگار خود است. مسئلۀ این پژوهش آن است که این اثر پرمخاطب چگونه به شرایط اجتماعی روزگار خود پاسخ داده و جهان‌بینی مخصوص خود را در واکنش به نظام طبقاتی دوران خود مطرح می‌سازد. با بررسی اجزای مختلف نمایشنامه در دو لایۀ توصیف و تشریح روشن می شود که این نمایشنامه کلیت یکپارچه‌ای را که افراد طبقۀ روشنفکر یا طبقۀ متوسط جدید به آن دست یافته‌اند روایت می‌کند. شخصیت‌های نمایش، خود نمایندگان طبقۀ مذکورند و در ساختارهای آگاهی خود به روزنامه می‌رسند و در این متن ساختار روزنامه کاویده می‌شود. در این بررسی روزنامه در کنار برخی از مفاهیم اصلی انقلاب مشروطه مانند آزادی قلم، مدافعۀ ظلم یا نهی از منکر قرار می‌گیرد. سپس کاستی‌های روزنامه و نقدهای آن هم به میان می‌آید اما سرانجام شخصیت‌های نمایشنامه در جهان‌نگری خود به رغم کاستی‌های روزنامه، به ویژه در جامعۀ ایران، نیکی‌های آن را بیشتر دانسته و روزنامه راه‌اندازی کرده و آن را توصیه می‌کنند.

صفحه اصلی
هنر
میلاد شیراوند

ماجرای گل انار در دستان داریوش هخامنشی چیست؟/ نگاهی به نقش نمادین گلنار پارسی در کاشیکاری ایرانی

نقوش گیاهی مانند گل انار که در دورۀ ساسانی بر روی آثار مختلف اجرا شده ­اند، بعدها اساس نقوش گیاهی دوران اسلامی از صدر اسلام تا قرون ۸ و ۹ ه. ق. را تشکیل می­دهند.