درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
برآوردهنشدن انتظارات مدافعان زندگی پیاده از طرحهای شهرداری تهران حتی در حد متوسط، در نشست « پیاده راه در بیراهه » که ۲۷ آذر در گالری نظرگاه مورد بحث قرار گرفت.
نشست رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان معاصر ایران» نوشته دکتر فاطمه هنریمهر، استاد دانشگاه الزهرا، دوشنبه 26 آذرماه ۱۳۹۷ در محل گالری نظرگاه پژوهشکدۀ نظر برگزار شد.
مایانی قدرت محله در رویارویی اهالی دهونک با دانشگاه الزهرا به عنوان تصرفکنندۀ محله، موضوع نشستی بود که ۲۰ آذر ۱۳۹۷ با موضوع «محله، آخرین پشتیبان» در گالری نظرگاه برگزار شد
چندی است که شورای شهر تهران، بارها در آزمون انتخاب شهردار تهران قرار گرفته و سه گزینه و تخصص متفاوت را بر کرسی شهرداری نشانده است
هدف اصلی تعریف مسابقۀ «بازآفرینی محور شهری_ طراحی فضای فوقانی تونل راهآهن تهران_تبریز » بیان تمرکز مدیریت شهری بر نوسازی قلمروی عمومی است.
کتاب سهگانۀ منظر ایرانی تألیف سیدامیر منصوری، شهره جوادی است که با همکاری فرنوش مخلص و سمانه رحمدل، ۶ آذر ۹۷ در گالری نظرگاه رونمایی شد.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
نظریه پردازان عرصه هنر و معماری غالباً سعی در دستهبندی، سبکشناسی، تفکیک و آنالیز آثار مورد بررسی دارند تا از این طریق شناخت صحیح تری از آنها ارائه دهند. در این راستا «نسبت»هایی به شاخه یا روشهایی از هنر، معماری و شهرسازی داده میشود که معمولا در قالب عبارتی ترکیبی به صورت «مضاف و مضاف الیه» به کار گرفته میشوند. دادن نسبت به یک شاخه هنری و یا پدیدهای اجتماعی-فرهنگی همچون «معماری» و یا «شهرسازی» نیازمند تعریفی مشخص از آن «نسبت» در جهتدهی به پدیده یا هنر مورد نظر است به نحوی که آن تعریفِ ارائهشده قابلیت تمییز و تشخیص آن پدیده یا هنر را به بیننده یا مخاطب ارائه دهد. عبارت «معماری اسلامی» که ریشه در نوشتارهای محققین غربی دارد به نوعی از معماری گفته میشود که در «ممالک اسلامی» و توسط «معماران مسلمان» برای استفاده «مسلمانان» ارائه شده است. شاید مهمترین دلیل برای شکل گیری این عبارت قابل تشخیص بودن آنها بوده است به نحوی که آثار شناخته شده معماری در محدوده کشورهای اسلامی در غالب موارد حتی برای غیر متخصصین به راحتی قابل تشخیص هستند. محققین معماری اسلامی به ویژه در کشورهای اسلامی به دنبال ارائه تعاریف علمی و مشخص برای این نوع معماری بوده اند و
آنچه مجسمه را قابل تبدیل به یک مصداق هنر شهری میکند، توجه به شاخصها و وجوه بسترساز اثر، مقیاس و ابعاد آن، موضوع، سبک و ارزشهای ایدئولوژیک اثر است.
واژۀ «چهارباغ» از دورۀ صفویه بیشتر شده است. به عبارت دیگر تا پیش از این دوره بهکارگیری واژۀ «چارباغ» معمول بوده که به معنی «بخشی از جهان» بوده است.
جنگ با روسها در دورۀ قاجار، جنگ جهانی دوم در دورۀ پهلوی و جنگ هشتساله با عراق؛ موضوع جنگ، مجسمههای شهری تهران معاصر را تحتتأثیر قرار داده است.
ما در شهرسازی بر یک مدار غلط قرار گرفتهایم که اصالت ندارد و در ذات خود انحرافی و مخرب است. طرحهای جامع رویکردی تکبعدی و سادهانگارانه داشته است.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.