درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعهای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی بهعنوان نمونه آورده شده است. در این تصویر كه موضوع آن حملۀ ضحاك به قصر فریدون است و به دست سلطان محمد تصویر شده، مشاهده میشود كه بههیچ صورتی نمیتوان هم صحنۀ كارزار را مشاهده كرد
نقوش اين جام عبارت است از تصوير بهرام دوم، فرمانرواي ساساني(275-292 ميلادي) و فرزند جوان او بهرام سوم، در حاليكه حلقه وليعهدي را در دست گرفته؛ نقش اين پادشاه همراه وليعهد در سكهها و نقش برجستههاي آن دوران نيز ديده ميشود. به طور كلي يك تقسيم بندي نسبي از سير تحول نقوش آوندهاي سيمين را با مطالعات عيني و ظروف موجود ميتوان به شرح زير پيشنهاد كرد: 1. از اوايل قرن سوم تا اوايل قرن چهارم ميلادي كه در اين دوره نقش شاهان و بزرگان ساساني به عنوان تجليل فرمانروا و دودمان او بر بدنه جام و مركز بشقابها نقش شدهاست. اينها را ظروف اوليه ساساني بايد به شمار آورد، يعني دوراني كه فقط تصاوير شاهان و بزرگان به صورت رسمي تصوير شده و هنوز از صحنههاي بزم و شكار در اين دوره خبري نيست. 2. دروه دوم كه از دهههاي نخستين قرن چهارم تا اواسط قرن پنجم ميلادي يعني به تقريب از اوايل حكمراني شاهپور اول تا دوران سلطنت بهرام پنجم (بهرام گور) ادامه مييابد. در اين دوره صحنههاي شكار به اشكال مختلف در روي ظروف مجسم شده، گاهي براي نشاندادن قدرت فرمانرروا، او را پياده در حال مبارزه با حيوانات درنده ترسيم نمودهاند. بايد توجه داشت كه قبل
اولويت دولت براي سبكسازي جمعيت تهران، ميتواند از ساكنان فعلي بافتهاي فرسوده شروع شود و میتوان با ارائۀ تسهيلات ويژه، مالكان را تشويق به مهاجرت كند
روانفر : باتوجه به تاریخی بودن این محدوده تیم باستان شناسی توسط این سازمان مشخص وپس از حفاری وگمانه زنی های باستان شناسی گزارشی تهیه و پس از تایید شورای میراث فرهنگی کشور احداث زیرگذر بلامانع اعلام گردید، و تمام مستندات ومدارک آن موجود می باشد.
در پی اطلاع رسانی خبر گزاری ایسنا از کشف اثار تاریخی در این پروژه، ایکوموس ایران بیانیه هشدار امیز صادر کرد.سازمان میراث فرهنگی اصفهان تصمیم گرفت، در این منطقه پیش از هر کار اجرایی با دستگاههای سنگین، حفاری دستی انجام دهد؛
آرامگاه فرمانروایان مادی، گور دخمهها و مردم عادی، گورهائی بودند که در زمین حفر شده و روی آنها را به صورت شیروانی یا خرپشته با سنگهای بزرگ پرداخته بودند.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
مشکلات تهران معاصر دامنۀ مختلفی از معضلات کالبدی و محیطزیستی تا اجتماعی و اقتصادی را دربرمیگیرد. برای نمونه سطح وسیع بافتهای فرسوده و روند کاهشی جمعیت پذیری و مشکلات اجتماعی آنها از یک سو و از سوی دیگر کیفیت نازل ساختمانها، خطر زلزله و سختی خدماترسانی از مسائل بزرگ تهران است. همچنین کمبود فضای سبز و باز، از هم گسیختگی شبکههای اکولوژیک شهر، ضعف عرصههای زندگی اجتماعی در بسیاری مناطق، تسلط خودروهای شخصی و ترافیک و آلودگی ناشی از آن بر شهر، ضعف زندگی پیاده، کمبود حداقل سرانه خدمات عمومی و غیره قسمت دیگری از این مشکلات است. در این میان، اجرای قانون جابهجایی پادگانها که بخشهای زیادی از سطح شهر تهران را در برگرفتهاند، فرصتی استثنایی و غیرقابل بازگشت برای دستیابی به فضاهای باکیفیت و انسان محور را در اختیار مدیریت شهری قرار دادهاست. قانون جابجایی پادگانها از عرصههای شهری، قانونی است که هدف از تصویب آن، استفاده از ظرفیتهای این اراضی در توسعه خدمات شهری برای افزایش کیفیت زندگی شهرهای بزرگ بوده است. یکی از این پادگانها، «پادگان جِی» در منطقه ۹ شهرداری تهران است. این منطقه با توجه به ریزدانگی و تراکم بالای ساختمان، با مشکل کمبود شدید فضاهای سبز و باز در سطح منطقه روبرو است.
در دهۀ ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ شمسی، اگر چه شهر تهران از نظر کالبدی- فضایی به صورت یک کلانشهر در آمد، ولی به دلیل تعارضات درونی و بیرونی خود نتوانست نقش خود را به عنوان پیشتاز و کانون توسعۀ پایدار در سطح ملی ایفا کند. همراه با رشد جمعیتی و گسترش محدودۀ فضایی شهر تهران در طول این دو دهه، روند ایجاد زیرساختها و تأسیسات و تجهیزات شهری نیز نه براساس تفکر برنامهای، بلکه بیشتر به صورت مقطعی و خودبهخودی گسترش پیدا کرد. در همین دوره، وسعت تهران از حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع به حدود ۲۸۳ کیلومتر مربع (نزدیک به سه برابر) افزایش پیدا کرد. در نتیجه این تغییرات، نیاز به تأمین زیرساختهای شهری مثل آب، انرژی، شبکۀ ارتباطی، تسهیلات شهری و فضاهای خدماتی و فراغتی به یک ضرورت حیاتی بدل شد و به صور مختلف احداث آنها در برنامۀ کاری دولت و شهرداری تهران قرار گرفت.برنامهها، یا طرحهای شهری با عنوانی که هم اکنون در کشور متداول است (یعنی طرحهای جامع، هادی و تفصیلی) در ابتدای برنامۀ سوم قبل از انقلاب شکل گرفت. در دنبالۀ این تحولات قانون اصلاح پارهای از مواد و الحاق چند ماده به قانون شهرداریها در اسفند ۱۳۴۵ به تصویب رسید. در مادۀ ۹۷ این قانون
پنجمین دوره انتخابات شورایاریها قرار است پس از ماه رمضان در محلات تهران صورت گیرد. به گزارش نظرآنلاین و به نقل از علی عطا، در آیین نامه جدید انتخاباتی سختگیریهایی لحاظ شده است تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود. موارد اضافه شده به آیین نامه انتخابات شورایاریها عبارتند از: داوطلبان بایستی در محله، ساکن یا شاغل باشند و در صورتی که به هر دلیل از آن نقل مکان کنند، عضویت آنها لغو خواهدشد. هیچ کدام از کارمندان شهرداری نواحی، مرکز و یا سازمانهای ذی ربط و کارکنان شورایشهر تهران حق داوطلبی ندارند. اعضای انتخاب شده شورا یاری محلات، حق عقد قرارداد پیمانکاری با شهرداری را ندارند.
نکوداشت اساتید بنیانگذار معماری منظر در ایران؛ «احمد علی فرزین و حشمتالله متدین»، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان ها در نامه ای مدعی هستند که لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صورت تصویب منجر به مشکلات عدیده ای خواهد شد.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.