• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری تک‌نگاری

مونوگرافی: مسجد جامع شیان

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
دوشنبه 11 بهمن 1389
در تک‌نگاری
A A
0

با توجه به نوشته‌های حک‌شده بر روی سنگ‌های یادبودی که در مسجد شیان نگهداری می‌شوند این مسجد در سال ۷۴۲میلادی در زمان سلسلۀ تانگ ساخته شده است. تاریخ این مسجد (۱۲۵۰سال) به قدمت تاریخ اسلام است. این مسجد در زمان سلسله‌های سانگ، یوان، مینگ و کینگ تعمیر و گسترش یافته است. به‌خصوص بعد از اینکه آزادی‌هایی برای اقلیت‌های مذهبی در چین به‌وجود آمد هر ساله دولت برای تعمیرات ساختمان مسجد پول پرداخت می‌کند و تا به امروز به‌صورت یک مجموعه بزرگ و شگفت‌انگیز درآمده است. مساحت کل مسجد در حدود ۱۳۰۰۰متر مربع است و ساختمان‌های آن دارای مساحتی در حدود ۶۰۰۰متر مربع هستند. پلان این مسجد مستطیل‌شکل به سمت شرقی- غربی ساخته شده و به چهار حیاط تقسیم شده است.
در داخل حیاط اول یک گذرگاه طاق‌دار قرار دارد که روبه‌روی یک دیوار بزرگ تزئین شده با کنده‌کاری‌های زیبا با پیش‌آمدگی‌های جالب است. گذرگاه طاق‌دار در ابتدای قرن ۱۷میلادی ساخته شده است. در دو طرف گذرگاه، اتاق‌هایی قرار گرفته‌اند که در آن‌ها تعدادی اشیاء از سلسله‌های مینگ و کینگ به نمایش گذاشته شده‌اند.

مونوگرافی: مسجد جامع شیان

بیشتر بخوانید - Read More

توقف موقتی ساخت، راهکاری مناسب برای حل معضلات پا برجای یک بلند مرتبه پرهیاهو در تهران

بادگیر، عنصری دارای ارزش­ یا ضدارزش­؟!

تصویر یک: گذرگاه ورودی در راستای محور شرقی-غربی مسجد

از درون دالان پنج اتاق، در وسط حیاط دوم، به دروازۀ یادبود سنگی می‌رسیم که با چهار ستون نگهداری می‌شود. در بالای دروازۀ اصلی به زبان چینی نوشته شده است: «بارگاه بهشت». در اطراف دروازه نرده‌های سنگی تراش‌خورده وجود دارند با دو مسیر که در کنار آن‌ها قرار گرفته‌اند. این مجموعۀ سنگی در دورۀ سلسلۀ مینگ ساخته شده است. در پشت این مجموعه دو سنگ یادبود بنا شده‌اند که روی آن‌ها با طرح اژدها تزئین شده است. روی هر دوی آن‌ها دربارۀ تعمیرات مسجد در سلسله‌های مختلف به ترتیب زمانی نوشته‌هایی حک شده است.
دالان سلطنتی در حیاط سوم قدیمی‌ترین ساختمان مسجد است. یک قطعه سنگ به نام «سنگ یادبود ماه» در آن قرار گرفته است که روی آن به زبان عربی توسط یک امام معروف در مورد چگونگی محاسبۀ تقویم اسلامی نوشته شده است.
در مرکز حیاط سوم  «برج درون‌گرایی» به عنوان مناره عمل می‌کند که بلندترین ساختمان مسجد است و برای فراخواندن مردم به انجام مناسک مذهبی استفاده می‌شود. این مناره ۲ طبقه با سقف هشت‌وجهی‌اش استوار و بلند در مرکز حیاط ایستاده است. در قسمت شمالی مناره تالار کنفرانس واقع شده است که در آن کپی دست‌نوشته‌هایی از قرآن و نقشۀ مکه در زمان سلسلۀ مینگ کینگ نگهداری می‌شود.
در حیاط پایانی چیزی که در ابتدا دیده می‌شود «عمارت کلاه‌فرنگی خدای واحد» است که بنای ویژه‌ای است با ترکیبی از گذرگاه طاق‌دار و عمارت کلاه‌فرنگی چینی. عمارت کلاه‌فرنگی به عنوان قسمت اصلی بنا به شکل شش‌ضلعی ساخته شده است.در کل معماری بنا به‌صورت یک ققنوس است که بال‌هایش را باز کرده و آمادۀ پرواز است. به همین دلیل به «عمارت ققنوس» معروف شده است

مونوگرافی: مسجد جامع شیان
تصویر دو : آیات قرانی برروی دروازۀ سنگی حیاط پایانی

وقتی که جلوتر حرکت می‌کنید و از پله‌ها بالا می‌روید به محوطۀ بزرگی که در انتهای آن تالار بزرگ و زیبایی است که در آن نماز برگزار می‌شود. این بنا دارای پیش‌آمدگی ها و طاقچه‌های بزرگ و پشت‌بام‌های پوشیده از سفال‌های آبی‌رنگ است و بر روی سقف نوشته‌های مذهبی زیادی کنده‌کاری شده است. در داخل تالار، دیوارها از آیه‌های قرآن پوشیده شده است که بر روی تکه‌های بزرگ چوب کنده‌کاری شده‌اند. از این تکه‌های چوب ۶۰۰ عدد به زبان عربی و ۳۰ عدد به زبان چینی هستند.

مونوگرافی: مسجد جامع شیان
تصویر سه : فضای داخلی تالار ستون‌دار مسجد از فضایی صمیمانه و گرم حکایت می‌کند. از زمان بازشدن درهای کشور چین بر روی مردم دنیا در سال ۱۹۷۸، بیش از یک میلیون نفر از این مسجد زیبا بازدید کرده‌اند.

این مسجد در کنار بازار قرار گرفته است که دقیقاًً ساختار یک محلۀ اسلامی را نشان می‌دهد اما نقاشی‌ها و فرم‌های به‌کار رفته در مسجد به سبک چینی هستند. از نکات متفاوتی که در این مسجد دیده می‌شود استفاده از رنگ‌های آبی و سبز و طاق‌های قوسی‌شکل است که در سایر بناهای چینی دیده نشده است و مشخصاً از معماری اسلامی گرفته شده‌اند.

نویسنده: مینا براتی
سردبیر: گوران عرفانی
*برگرفته از سفر علمی پژوهشکدۀ نظر به چین در سال ۱۳۸۹.

نوشته قبلی

معماری و حق

نوشته بعدی

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت ششم

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

توقف موقتی ساخت، راهکاری مناسب برای حل معضلات پا برجای یک بلند مرتبه پرهیاهو در تهران

توقف موقتی ساخت، راهکاری مناسب برای حل معضلات پا برجای یک بلند مرتبه پرهیاهو در تهران

پنج‌شنبه 20 آذر 1399
بادگیر، عنصری دارای ارزش­ یا ضدارزش­؟!

بادگیر، عنصری دارای ارزش­ یا ضدارزش­؟!

چهارشنبه 22 مرداد 1399

نماسازی در منظر شهری

مسجد حضرت ولیعصر؛ نبرد قدرت در مرکز

مسائل توقف موقت ساخت‌وساز محدود به نقشه‌ها نمی‌شود.

مونوگرافی: ناحیۀ باند شانگهای

نوشته بعدی
مفهوم زمان در نگارگری

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت ششم

تأثیر جهت‌گیری فرهنگی دولت حاکم در چین بر معماری و شهرسازی این کشور

تأثیر جهت‌گیری فرهنگی دولت حاکم در چین بر معماری و شهرسازی این کشور

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم