• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی سفرنامه

دین چینی ؛ دینی غیر الهی، محافظه‌کارانه و در خدمت امپراطوران

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
چهارشنبه 6 بهمن 1389
در سفرنامه
A A
0

بیشتر بخوانید

معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی

مکان‌ یابی میادین کمونیستی، از ایدئولوژی تا عمل

دین چینی ، دینی غیرالهی، محافظه‌کارانه ، در خدمت امپراتوران

بیان موضوع
شعایر گذر یعنى تولد، بلوغ، ازدواج، مراسم کفن و دفن و چرخۀ سالیانه جشن هاى تقویمى، به طور سنتى، دین چینى را تعریف مى‌کند. در چین، عضویت در گروه اجتماعى با شرکت در شعایر گذر و جشن‌هاى سالیانه به ثبوت مى‌رسد، نه با تأیید عقلانى مجموعه‌اى از کتاب مقدس وحى‌شده. بنابراین دین چینی ماهیتى فرهنگى دارد، نه کلامى. زونگ ـ جیائو، واژه‌اى که در چین براى دین به کار مى‌رود، که عموم مردان و زنان چینى، به طور سنتى، از آن سه چیز را قبول دارند: نظام اخلاق کنفوسیوسى براى زندگى عمومى؛ نظام تائویى شعایر و نگرش به طبیعت؛ و مفاهیم نجات‌گرایانۀ بودایى که با زندگى دیگر سر و کار دارند. سه تعلیم بودایى، تائویى و کنفوسیوسى، به مثابه سه خدمتگزار به ایمان و نیازهاى تودۀ مردم و تکمیل نظام اجتماعى عمل مى‌کنند. آیین کنفوسیوس شعایر گذر و خصلت‌هاى اخلاقى در زندگى عمومى را تنظیم مى‌کند؛ آیین دائو جشن‌هایى را که در جامعۀ روستایى و شهرى برپا مى‌شود، تنظیم مى‌کند و بیماران را شفا مى‌دهد؛ آیین بودا با تدارک‌دیدن آیین‌هاى سوزاندن جسد براى مردگان و پناه از مصایب جهان براى خستگان، احساس همدردى با زندگى فعلى و نجات در زندگى بعدى را عرضه مى‌کند. اما چینیان عموماً مى‌گویند که این سه دین به منشأ مشترکى (سان جیائو کویى یى) برمى‌گردند که در عصر جدید به این معناست که درحقیقت، کارگزاران یا کاهنان سه دین به نیازها و باورهاى تودۀ مردم چین وابسته‌اند، و در مقام خدمتگزاران به مردم، به معنى و معاش زندگى خویش دست مى‌یابند. بنابراین دین چینی جشنى به وسیلۀ مردم و براى مردم است.

دین چینی
فرضیه
فلسفه و دین چینی مبتنی بر نظریات و تعالیم لائوتسه و کنفسیوس است که هیچ کدام ازآنان پیامبرانی الهی نبوده‌اند و خودشان نیز چنین ادعایی نداشته‌اند . این دو تن که تقریباً هم‌عصر بوده و در حدود ۵۰۰ قبل از میلاد می‌زیسته‌اند زندگیشان با ترک زندگی و زن و همسرانشان همراه بوده است. نقطۀ مشترک نظریات این دو دعوت انسان به میانه‌روی در کارهاست و هیچ کدام از آنان غایت متعالی و شورانگیز برای بشر قایل نیستند. تعالیم تائو راهکاری به غیر از انکار برای اصلاح جامعه ندارد و نهایت تعالیم کنفسیوس نیز رعایت آداب رفتاری و اطاعت از سلسله مراتب خانوادگی و اجتماعی است. به عبارتی فلسفۀ چینی ضمن تشویق به رعایت قوانین موجود و تلاش برای تثبیت آن و یا نهایتاً انکار آن وظایف اجتماعی خاصی برای پیروان خود ندارند که این امر بهترین ابزار در دست حاکمان برای برقراری نظم اجتماعی و حکومت بر مردم بوده است.
کليدواژگان‌: فلسفۀ چین، دین چینی ، کنفسیوس، تائو
نویسنده: دانش طاهرآبادی/کارشناس ارشد معماری، [email protected]
استاد راهنما: سید امیر منصوری/ استادیار دانشگاه تهران*این مقاله برگرفته از سفر علمی پژوهشکدۀ نظر به چین، در تابستان ۱۳۸۹ است.

برچسب ها: بوداچینچین باستانفلسفه چین
نوشته قبلی

معرفی کتاب اصول معماري منظر

نوشته‌ی بعدی

معرفی کتاب جزئیات در معماری منظر معاصر

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی

معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی

یکشنبه 15 اسفند 1389
مکان‌ یابی میادین کمونیستی، از ایدئولوژی تا عمل

مکان‌ یابی میادین کمونیستی، از ایدئولوژی تا عمل

شنبه 14 اسفند 1389

تأثیر جهت‌گیری فرهنگی دولت حاکم در چین بر معماری و شهرسازی این کشور

نوشته‌ی بعدی
معرفی کتاب جزئیات در معماری منظر معاصر

معرفی کتاب جزئیات در معماری منظر معاصر

معماری و حق

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم