• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نظرگاه

رونمایی کتاب سه‌گانه منظر ایرانی

نظرگاه توسط نظرگاه
سه‌شنبه 6 آذر 1397
در نظرگاه, نقد اول
A A
0

رونمایی کتاب سه‌گانه منظر ایرانی

 

سه‌گانۀ منظر ایرانی

بیشتر بخوانید

لزوم تعامل معماری با منظر

صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکننده منظر سرزمینی

«فضا»، موضوع معماری است. تولید فضا امری فرهنگی است که در هر تمدن و دوره تاریخی، بسته به ساختار اندیشه و ویژگی‌های فرهنگی عصر، صورتی مخصوص پیدا می‌کند. تمدن‌هایی که از سابقه طولانی برخوردارند، ویژگی‌های ثابتی در معماری و تولید فضا به وجود می‌آورند که در تحولات زمان و مکان، پیوستگی جوهر را در معماری آن تمدن به وجود می‌آورد. تکرار ثبات ویژگی‌های خاص یک معماری در گذر زمان موجب ایجاد صفاتی برای آن می‌شود که به آن هویت گفته می‌شود. هویت معماری، نتیجه وجود ویژگی‌های خاص نیست، بلکه محصول استمرار و تداوم صفات ممتاز در معماری است.

فرض آن است که ادراک مشترک از انواع گونه‌های معماری، نتیجه وجود هویت واحد در آنهاست که به نام‌گذاری تحت یک عنوان واحد از جمله «منظر ایرانی» می‌انجامد. منظر ایرانی محصولی از تمدن و فرهنگ انسان‌هایی است که به دلایل مختلف تاریخی و جغرافیایی با هویت ممتاز و مستقل شناخته می‌شود. دست‌یابی به راز استقلالِ هویتِ آن، موضوع این کتاب است.

نظریه ای که اساس تولید کتاب حاضر است، به کارکرد توأمان معنایی، عملکردی و زیباشناسانه فضا معتقد است. روند «صورت‌یابی» یک مفهوم مجرد، سؤالی بنیادین در مجموعه دانش بشری است : چگونه یک مفهوم مجرد در عالم ماده شکل می‌گیرد؟ فضا به مثابه نتیجه معماری، محصول «ماده‌گزینی» اندیشه انسان است. تفاوت در صورت‌های مختلف فضا که در معماری‌های گوناگون به دست می‌آید، به دلیل تفاوت در مفاهیم مجرد پشتیبان آنها یا ذهنیت پدیدآورندگان آنهاست. ذهن انسان‌ها، تحت اثر شرایط مختلف محیطی و تاریخی، تفسیر خاصی از هستی، جهان پیرامون و قانون‌مندی آنها به دست می‌دهد که براساس آن، نمودها و نمادها پدید می‌آیند؛ نمادهایی برگرفته از محیط و جهان واقع یا ذهن و خیال انسان.

از آن پس این نمادها وظیفه معنابخشی به محیط زندگی انسان‌ها را برعهده می‌گیرند. نقش‌آفرینی نمادها برحسب معنایی که به آنها نسبت داده شده، در ساخت فضا و تولید معماری هر تمدن، متفاوت و ویژۀ همان فرهنگ است. تا زمانی که نمادهای یک تمدن برای افراد آن معتبر باشد، قدرت تأثیرگذاری خود در ساخت فضا را ادامه می‌دهد؛ اگر چه اعتبار نمادها می‌تواند در طول تاریخ از معانی ساده و قطعی به مجموعه‌ای از معانی و مفاهیم زیباشناسانه جدید تحول یابد.

به گمان محققان این کتاب، منظر ایرانی به مدد وجود سه عنصر ویژه، گونه‌ای خاص از فضا را می‌آفریند که هویت و حس واحدی را به کلیت معماری – در انواع مختلف و مربوط به دوره‌های گوناگون- می‌بخشد.

حضور مستمر و دایمی این سه، در ترکیب‌های مختلف، روح فضای ایرانی را در معماری ایران رقم می زند. ادراک چیستی واحد، برای معماری ایرانی، تا آن زمان که مقید به حفظ سه‌گانه مذکور بود، محصول تداوم این ویژگی در ساخت و تولید فضاست. اگرچه منطق به کارگیری سه‌گانه منظر ایرانی در اعصار مختلف تحول پیدا کرده و از تکریم نمادها و معماری سمبلیک به نظام زیبایی‌شناسی ایرانی و تحولات منتج از آن سوق یافته، امّا تداوم حضور آنها عامل هویت‌بخش معماری ایرانی بوده است.

از این‌رو می‌توان پیش‌بینی کرد در صورت تداوم منطق زیباشناسانه فضای ایرانی در نمونه‌های امروزین، دست‌یابی به فضای ایرانی در عصر حاضر که حس تداوم هویت ایرانی را در مخاطب زنده کند، امری ممکن خواهد بود.

 

 

برچسب ها: رونمایی کتابسه گانه منظر ایرانیگالری نظرگاه
نوشته قبلی

«زبان سینما و فهم فضا»؛ نمایش مستند نسیان

نوشته‌ی بعدی

سه‌گانۀ منظر ایرانی، ادراک هویت واحد در فضای ایرانی

نظرگاه

نظرگاه

مطالب مرتبط - Related Post

لزوم تعامل معماری با منظر

لزوم تعامل معماری با منظر

یکشنبه 23 آبان 1400
صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکنندۀ منظر سرزمینی

صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکننده منظر سرزمینی

چهارشنبه 21 اسفند 1398

گردشگری مذهبی، واسطه‌ای برای رونق گردشگری داخلی و خارجی

بیانیه کارگاه “نواحی صنعتی تهدید یا فرصت برای نواحی سرزمینی”

معماری بعد از انقلاب فاقد سبک است

گزارش نشست ضدراهبرد در برنامۀ گردشگری

نوشته‌ی بعدی
سه‌گانۀ منظر ایرانی، ادراک هویت واحد در فضای ایرانی

سه‌گانۀ منظر ایرانی، ادراک هویت واحد در فضای ایرانی

نقد رویکرد مدیریتی به پروژۀ بازآفرینی محور شهری فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران_تبریز

نقد رویکرد مدیریتی پروژۀ بازآفرینی محورشهری فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران_تبریز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم