اسطورهشناسی شاهنامه
اسطورهشناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستانهای نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستانهای شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
اسطورهشناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستانهای نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستانهای شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به
نگارگر همواره نسبت زمان مشاهدۀ هر اثر نگارگری را كنترل كرده و آن را طبق خواستۀ خود تنظيم میكند. در اين حالت زمان به واسطۀ
پس از حمله فریدون به کاخ ضحاک و آزاد کردن دو دختر یا خواهر جمشید از کاخ و کشتن یا بند کردن ضحاک به دست
زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها میتواند
در نگارگری برای فراهم شدن شرایط پلان بندی عمومی از شگرد افق رفیع استفاده میشد كه سبب حجمدار شدن فضا در محدودۀ حركت اصلی میشود.
اگر دید خاص نگارگر نسبت به جهان هستی كه نشأت گرفته از مذهب او بود، وجود نداشت، هیچگاه آثار نگارگری این چنینی خلق نمیشد. به
تصویر قصر ضحاك در نیمهشب ، علیرغم زمانی كه داستان در آن مطرح شده، و حتی وجود نشانههای آن یعنی ماه و ستارگان ، آسمان
در رابطه با ارتباط میان نگارگری و عالم مثال عدهای بر این عقیدهاند كه «فضا در مینیاتور ایرانی در واقع نمودار این فضای ملكوتی [عالم
بزرگترین مشكل در هنر نقاشی، چگونگی نمایش عالمی سه بعدی روی قطعهای دو بعدی است. در اینجا تصویری از شاهنامۀ طهماسبی بهعنوان نمونه آورده شده
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.