علی سردارافخمی: «من هیچ‌وقت شاگرد سیحون نبوده‌ام»

سردار‌افخمی درخصوص معماری بنای تئاتر شهر می گوید: «نکتۀ مهم در ساخت این بنا این بود که از همان ابتدا مخالف کاربرد شیشه و تراورتن بودم، به‌دلیل اینکه این مصالح مناسب آب‌وهوا و فضای ایران نیست. یادم می‌آید وقتی برای بار دوم از فرانسه به ایران آمدم و می‌خواستم این بنا را اجرا کنم، دیدم بسیاری از ساختمان‌های آن زمان تهران که معمارانی چون حیدرعلی غیایی، هوشنگ سیحون و عبدالعزیز فرمانفرمائیان ساخته بودند از تراورتن و شیشه و آهن بود. این مصالح به نظر من بسیار برای ایران نامناسب هستند. این است که به‌شخصه در پروژه‌هایم همیشه به دنبال آجر رفته‌ام». وی در پاسخ به سؤالی درخصوص ارتباطش با هوشنگ سیحون و نسبتی که رسانه‌ها به وی داده‌اند، می گوید: «اینکه می‌گویند من از سیحون و هرکس دیگری اقتباس کرده‌ام، حرف درستی نیست. آن زمان من دکترا داشتم. رفتم دانشگاه تهران و به عنوان استاد شروع به کار کردم. از اول هم میانۀ من و سیحون خیلی‌خوب نبود. دریافت نسل ما از معماری ایرانی واقع‌بینانه‌تر از دریافت سیحون و هم‌دوره‌ای‌هایش بود که با معماری ارتباطی حسی برقرار کرده بودند. من تعجب کردم که در اینترنت شاگرد سیحون معرفی شده‌ام! همان‌طور که گفتم من سیحون را وقتی به پاریس برگشتم شناختم...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.