پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: نقد هنر

میلاد شیراوند

رموز لباس زنان کرمانج

لباس زنان کرمانج حاوی عناصر و مفاهیم بسیار خاص است. به گزارش نظرآنلاین، منطقۀ شمال استان خراسان، شامل استان خراسان­ شمالی و بخش­های شمالی استان

فاطمه خلیلی

شکستی که معترف ندارد!/ افت 60 میلیون نفری مخاطب سینماهای ایران از دهه شصت تا کنون

تبلیغات گسترده، بازیگران سوپراستار، پردیس‌های سینمایی بزرگ و مجهز، ساخت سالن‌های سینمایی در شهرهای مختلف و دیگر موارد دهان پر کن، هیچ کدام برای نجات صنعت سینماهای ایران در مسیر جذب مخاطب کارآمد و کارساز نبودند؛ شکستی که معترفی نداشته و پشت ارقام بزرگ فروش‌های سالانه پنهان شده است، اما به شهادت اطلاعات آماری، انکارناپذیر است.

فاطمه خلیلی

نگاهی به تصویر زن در سینمای 3 دهه اخیر ایران/ آمار جالب از واکنش شخصیت فیلم های سینمایی به خشونت

نمایش زن در سینما از آنجایی حائز اهمیت است که شخصیت­پردازی از زنان و بازنمایی هویت اجتماعی و شخصی آنها در فیلم‌های سینمایی ایرانی و به‌ویژه واکنش آنها به موضوعات و چالش‌های مهم زندگی همچون خیانت، اعتماد، استقلال فردی و اجتماعی، ظلم‌پذیری و داشتن قدرت اعتراض و … به نوعی در نگرش مخاطب نسبت به زنان در جامعه تاثیرگذار است.

مولوی و نقد هنری
مینا جلالیان

خیال به مثابه ظرف تحقق صورت اثر هنری

کیفیت ظرف خیال هنرمند در دریافت این صور مثالی اثر دارد و در ضمن دریافت این صور در اختیار و کنترل هنرمند نیست. نوعی شهود و الهام است.

یک نما، یک نظر
حامد سلیمان زاده

یک نما، یک نظر

مسئله انتظار به عنوان مضمون اساسی و نهایی فیلم در این نما به قدرتمندترین وجه استعلایی خود بیان می‌شود. رقابتی سخت میان سوزن و نخ و چشمانی چروک و تار.

مولوی و نقد هنری
مینا جلالیان

استقلال اثر هنری

قصد و نیت مؤلف اثر هنری همواره با همۀ نتایج و کارکردهای اثر مطابقت ندارد و به این ترتیب اثر، استقلال خود از هنرمند هستی را دارد و کارکرد خود را داراست.

یک نما، یک نظر
حامد سلیمان زاده

یک نما، یک نظر

این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

مولوی و نقد هنری
مینا جلالیان

هرمنوتیک مولانا

هرمنوتیک مولانا مبتنی بر وحی دل و یقین است. اگر حقیقتی که در اثر هنری است، نتیجه تجلی حقیقت بر دل و خیال هنرمند باشد، نباید دیگران را به تناقض رهنمون شود.