• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری جاذبه های گردشگری

گردشگری ‏تراپی را دریابیم!

مهرنوش بسته‌نگار توسط مهرنوش بسته‌نگار
پنج‌شنبه 3 تیر 1400
در جاذبه های گردشگری, گردشگری
A A
0

با وجود تعاریف ارائه شده در حوزه گردشگری سلامت، چرا روان ‏درمانی (Psychotherapy) مورد غفلت جدی واقع شده است؟ این در حالی است که گردشگری دارای پتانسیل بالا برای از بین بردن اضطراب ‏های اساسی زندگی است.

به نظر می رسد جایگاه و شأن گردشگری آن طور که بایسته آن است هنوز شناخته و بکارگرفته نمی شود. برای گردشگری سلامت تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، آن را چنین تعریف می‌ کند: “استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی جسمی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب ‌های معدنی، آب و هوا، لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی یا مداخلات پزشکی) منجر می ‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت به طول می‌ انجامد، روی می‏ دهد.”

اما نقش توریسم در درمان مهم‏ترین بیماری های قرن و عصر مدرن که از آن جمله می توان «تنهایی» را نام برد، نادیده گرفته شده و بیشتر بر سلامت تن تأکید می شود.

بیشتر بخوانید

چرا ما کارناوال نداریم؟!

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

«اروین د. یالوم» (Irvin D. Yalom) (متولد1931) از بنیان گذاران روان درمانی اگزیستانسیال (وجودگرا) و برنده جایزه انجمن روان ‌پزشکی آمریکا در سال 2002 بر این باور است که چهار موقعیت وجودی، آدمی را دچار اضطراب ‏های بنیادین می‏کند: مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی. رویارویی فرد با هریک از این حقایق اجتناب ‏ناپذیر و هولناک هستی، آدمی را از درون فرو ‏می‏ پاشد. تنشی میان ناگزیری مرگ و آرزوی بقا، وقوف به این که هر فرد بطور کامل مسئول و مؤلف زندگی خویش است، تنشی ناشی از درک تنهایی مطلق خویش و تمنای محافظت شدن و بخشی از یک کل بودن در هستی و این که آیا واقعا به جهانی خالی از معنا پرتاب شده ‏ایم.

رهایی از تشویش های بنیادین آدمی فقط برای کسی میسر است که به قول هایدگر زندگی اصیلی دارد. او زندگی غیر اصیل را مرتبه فراموشی هستی و سرگرم افت و خیز زندگی بودن می داند. کسی که نمی داند خود سازنده جهان خود است، در مواجهه با اضطراب های اساسی زندگی کم می آورد و از هم می پاشد. در مقابل آن که به مرحله اندیشیدن به هستی بالا آمده و در مرتبه آگاهی دائمی به هستی است، در اندیشه آفرینندگی هستی است و  خود هم دایما در آن شریک است. چنین زندگی اصیلی فرد را رویین تن کرده و بر دشواری های ریشه ای زندگی فائق می کند.

گردشگری ‏تراپی را دریابیم!
 تصویر 1: گردشگری تراپی، قله توچال، تابستان 1399

گردشگری نظام معرفت ‏افزایی و معنا بخشی است. می تواند اضطراب های بنیادین بشر را تحت درمان در آورده و زمینه ساز بهبود آن باشد. انواع متفاوت گردشگری از کوه پیمایی و  چشم به افق دریا دوختن در ساحل و رها کردن تن و جان در جنگل ها و دشت های بکر گرفته تا گردشگری فرهنگ، گردشگری کم شتاب و گردشگری خلاق و مشارکت در فرهنگ جامعه مورد بازدید از رقص و موسیقی گرفته تا غذا و مراسم‏ های آیینی مردمان، از هم صحبتی با همنوعی در آن سر دنیا گرفته تا بازبینی سرنوشت گذشتگان، چنان زندگی را در زمان حال پر و پر شور می کند که زمان و مرگ در آن ناپدید می شود.

گردشگری ذاتاً درمانگر است؛ آنجا که فرد را از روزمره خود بالا می کشد، آنجا که فرد را با  تقدیر و مسئولیت خود و دیگران مواجه می کند و گستره آزادی انسان را نمایش می ‏دهد؛ آنجا که هستی و طبیعت را هم سرشت و خانه و خویشاوند آدمی می نمایاند و فرد را با طبیعت آشتی می دهد و بالاخره آنجا که گردشگر با آفرینش لحظات یکتا از تجربه های ناب، زندگی را به تمامه می زید تا زمینی سوخته برای مرگ به جا بگذارد.

اینها همه و همه ظرفیت بسیار بالای درمانگری اگزیستانسیال گردشگری را به رخ می کشد که حوزه ای آشناست اما به شدت از دیدرس پژوهشگران حوزه های روان درمانی و گردشگری و مطالعات بین رشته ‏ای دور مانده است؛ چه رسد به اینکه در حوزه ‏های مدیریت و سیاستگذاری سلامت و گردشگری مطرح گردد.

برچسب ها: روان درمانی اگزیستانسیالگردشگری تراپیگردشگری سلامت
نوشته قبلی

شکل گیری سلیقه در سیمای شهر

نوشته‌ی بعدی

مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت چهارم: سامانه شفافیت شهرداری

مهرنوش بسته‌نگار

مهرنوش بسته‌نگار

استادیار پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط - Related Post

چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

پنج‌شنبه 22 اردیبهشت 1401

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

اکوتوریسم و نظریه امکان گرایی

نوشته‌ی بعدی
مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت چهارم: سامانه شفاف سازی شهرداری

مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت چهارم: سامانه شفافیت شهرداری

تعارض اخلاق عمومی و اخلاق علمی یکی از عوامل نابسامانی نهاد علمی کشور

تعارض اخلاق عمومی و اخلاق علمی یکی از عوامل نابسامانی نهاد علمی کشور

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم