پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد

چکیده: با حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان ضمن اختصاص فضاهای آزاد شده به فضای‌سبز، می‌تواند سطح سلامت و رفاه بسیاری از شهروندان را به سبب کاهش آلودگی هوا، افزایش دهد.

کشف فضاهای ازدست‌رفته و بازپس‌گیری آنها به نفع شهر، مساله‌ای است که با توسعه گفتمان زندگی پیاده و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی بیش از پیش در مطالبات عمومی طرح می‌شود. یکی از این فضاها که کمتر به آن توجه می‌شود فضای بسیار قابل توجهی است که پارک خودروها در حاشیه خیابان اشغال می‌کند و با آزاد سازی آن عرصه عمل بیشتری به شهروندان داده خواهد شد و آلودگی‌های زیست محیطی کاهش خواهد یافت.
18 مارچ 2020 گزارشی از مرکز اندیشه‌ ورزی لندن(think tank centre for london)در مورد این موضوع منتشر شد که چگونه کنترل مساله پارکینگ ها می‌تواند به تشویق مردم به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی منجر شود.
بر اساس این گزارش 83% مردم لندن نگران مسئله آلودگی هوا هستند، اما موانع بسیار مهمی در راستای کاهش خودرومحوری شهر وجود دارد.
بیش از 3میلیون خودوری مجوز دار در شهر لندن وجود دارد و حدود 43% آنها در خیابان‌ها پارک می‌کنند، مساله‌ای که فضایی به اندازه 3برابر هایدپارک لندن را اشغال می‌کند. در واقع مردم به همان اندازه که احساس نیاز به رانندگی دارند، به پارکینگ هم نیاز دارند.
این گزارش اضافه می‌کند که بهترین راه استفاده از خیابان‌ها ایجاد منفعت عمومی درآنهاست و بر طبق یافته‌ها مردم ترجیح می‌دهند به جای پارکینگ‌های حاشیه‌ای، فضای سبز و درختان خیابان بیشتر شوند.

حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد

حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان ضمن فراهم‌آوردن فرصت اختصاص فضاهای آزاد شده به گسترش فضای‌سبز و درختکاری، می‌تواند سطح سلامت و رفاه بسیاری از شهروندان را به سبب کاهش آلودگی هوا، افزایش دهد.
این گزارش در ادامه اضافه می‌کند که رشد سرویس‌های دیجیتال مانند uber، Amazon وDeliveroo تاثیر منفی بر آلودگی هوا داشته‌است. چرا که به سبب افزایش این سرویس‌ها امروزه وضعیت ترافیک لندن درمیان شهرهای اروپایی بسیار وخیم و در نتیجه آلودگی هوا بسیار بیشتر از استانداردهای بین المللی است.
نویسنده تاکید می‌کند که هرچند استفاده از خودروهای الکتریکی مفید خواهد بود و این خودروها غیردودزا هستند، اما استفاده از خودروهای الکتریکی هم مسئله اشغال فضا توسط پارکینگ حاشیه‌ای را حل نمی‌کند.
این پژوهش پیشنهاد می‌دهد که می‌توان سنجش این مسئله را از یک دهکده آغاز کرد و درآن با بررسی تخصیص فضای محدود با سلسله مراتب کاربری روشن، شروع کرد.
راهبرد محدودسازی می‌تواند منجر به ارتباط موثر مدیریت پارکینگ‌ها و سیاست‌های حمل‌ونقل شود، به نحوی که به تعادل میان رقابت جهت تصاحب آن فضای محدود و کنترل شده بین شیوه‌های حمل‌ونقل، پارک خودروهای مختلف و سایر استفاده‌هایی بیانجامد که به نفع ساکنین و مشاغل خواهد بود.
این استراتژی همچنین پیشنهاد می‌دهد که می‌توان سالیانه درصد مشخصی از فضای پارکنیگ‌های حاشیه خیابان را از تصاحب پارک خودروها خارج کرد و به مسیردوچرخه، محل شارژ خودروهای الکتریکی، پارکینگ معلولان و فضای سبز اختصاص داد.
جو ویلز-محقق ارشد مرکز لندن-می‌گوید: پارکنیگ‌های مسکونی در لندن کم هزینه است و این درحالی‌است که شهروندان فضاهای سبز و پیاده‌راه‌های مناسب سازی شده را به پارکنیگ‌های حاشیه خیابان ترجیح می‌دهند.
ویلز می‌گوید:” در کوتاه مدت و میان مدت جایی برای پارک خودروهای شخصی وجودخواهد داشت، اما چیزی که امروز به آن نیاز داریم، عمل گرایی است. اکنون زمان خوبی برای بازبینی شورای شهر در مسئله پارکینگ عمومی و برنامه محدودسازی است: موضوعی لندن را شهری سبزتر، امن‌تر و سالم‌تر برای همه شهروندان می کند”.
ترجمه و افزوده: مهندسین مشاور پژوهشکده نظر
منبع: Airqualitynews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *