• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

تهران؛ نمايشگاهی به وسعت يك شهر

علی جاودانی توسط علی جاودانی
جمعه 30 خرداد 1399
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, یادداشت
A A
0

چند سالِ  پيش سازمانِ زيباسازي شهرداري تهران بيلبوردهاي تبليغاتيِ سطحِ شهر را به قابهايي  موقت براي  آثار نقاشان و هنرمندان برجسته‌ي ايران و جهان تبديل كرد. در نظر اول و البته در آن ظرفِ زماني، اين اقدام به مذاق بسياري خوش آمد: «زيبايي» هنر جاي زشتي تبليغات را گرفته بود و شهرداري تهران در نقش كيوريتور يك گالري عظيم، چهره‌ای به لطافتِ اهل هنر را از خود به نمايش مي گذاشت.
اين كمپينِ ري برنديگِ شهرداريِ تهران، حقيقتي را در خود نهفته داشت كه تنها اكنون و به ميانجيِ خبري ديگر، با درخششي تمام خودنمايي مي‌كند‌. بگذاريد اين خبر را درست همانطور كه در توييتر مي‌چرخيد بخوانيم:
«ظهر دیروز یک گروه فیلمبرداری که جهت تولید فیلم کوتاه قصد داشتند از پله‌های خیابان ولیعصر به عنوان لوکیشن استفاده کند، بدون اعلام قبلی نسبت به رنگ آمیزی استیکرهای مذکور با رنگ سبز پایه آب اقدام کردند که انتشار تصاویر آن باعث ایجاد جنجال در فضای مجازی شد که ساعاتی بعد این رنگها پاکسازی شد و پله های خیابان ولیعصر به حالت قبل برگشت»
در واقع، تغيير رنگ يك دستگاه پله در تهران، نخست به يك جنجال رسانه‌اي تبديل شد و سپس شهرداري تهران با سرعتي مثال‌زدني به فاصله‌ي چند ساعت پله‌ها را به حالتِ سابق باز گرداند.
اين اتفاق در حالي افتاد كه يكي دو هفته قبل از آن تهران زير پاي همه‌ي ما لرزيد و دانستيم تهران در آستانه‌ي فاجعه‌اي عظيم است؛ تهراني با  قريب به ده هزارهكتار بافتِ فرسوده كه هر لحظه سايه‌ي مرگِ ميليون‌ها نفر را بر افق پديدار مي‌كند و با اين همه، شهرداريِ تهران به توصيه‌هاي ايمني اكتفا كرد و نگراني‌هاي ما شهروندانِ تهران را به هيچ گرفت.

تهران؛ نمايشگاهی به وسعت يك شهر

هم‌زمانيِ اين دو شكلِ واكنشِ شهرداري، تبديلِ تهران به نمايشگاهي به وسعتِ يك شهر، براي مخاطباني خاص را مرئي مي‌كند ؛ مخاطباني كه در اقتصادِ نمايشِ تهران، اين شهر را به كاغذي تاخورده و دو بعدي تبديل مي‌كنند كه يكسره «نما» است و شكل و رنگ و تصوير، و در مقابل  شهرداريِ تهران با مخاطب قرار دادنِ اين گروه و نيز آگاهي از تسلط آنان بر فضاي رسانه‌اي، از وظايفي كه در قبال حياتِ شهروندان دارد به سهولت مي‌گريزد: تهران، نمايشگاهي است با مخاطبانِ خاص. اما سوال اينجاست كه اين قسم رابطه با فضاي تهران، اساسا بديع است يا آنكه تبارش رشته اي دراز دارد؟
آيا نمي‌توان طيف وسيعي از اقدامات دولت‌هاي مختلف پيش و پس از انقلاب را پاسخي به اين اقتصاد پرقدرت دانست؟ آيا نمي‌توان خطي ميانِ طرحِ جامع اول و «دروازه‌ي تمدن بزرگ»، تهرانِ 1376 و طرحِ نواب، تهران دهه‌ي 80 و برج ميلاد و تهرانِ دهه‌ي 90 و پل صدر كشيد؟ نكند اين اقدامِ به ظاهر خردي كه ديديم، ادامه‌ي منطقيِ همين رابطه امّا در شرايطِ اقتصادي‌اي باشد كه شهرداري از هوا كردنِ آن فيل‌ها عاجز شده است؟ نكند تاريخِ تهران را بايد اينبار بر اساسِ تاريخِ نمايشگاه شدنش، و با فهمِ مخاطبانِ خاص، صحنه‌پردازان و مجريانِ آن بفهميم؟ شايد پاسخ به اين سوالات بتواند پرده از اين گريزِ دائم شهرداريِ تهران از حل مشكلاتِ ساختاريِ اين شهر بردارد؛ پاسخي كه محتاج مطالعه‌اي تاريخي است؛ تاريخِ تبديل شدنِ تهران به يك نمايشگاهِ عظيم؛ به رسانه‌ – نمايشگاهي به وسعت يك شهر.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

برچسب ها: ظاهرسازیمسائل زیرساختینمایشگاه
نوشته قبلی

هفت خوانِ چارباغ

نوشته‌ی بعدی

مداخلات در دره های شهری، فراتر از ایجاد یک پارک

علی جاودانی

علی جاودانی

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
مداخلات در دره های شهری، فراتر از ایجاد یک پارک

مداخلات در دره های شهری، فراتر از ایجاد یک پارک

مساله شناسی بازار مسکن تهران

مساله شناسی بازار مسکن تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم