• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر آیینی

بین الحرمین؛ طرحی که نسبتی با منظر خیابان ندارد

محمد آتشین بار توسط محمد آتشین بار
شنبه 19 مهر 1399
در منظر آیینی, منظر
A A
0

خیابان بین الحرمین مسیری به طول ۳۷۸ متر در حدفاصل حرم امام‌حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) است و به‌عنوان بستر یادآوری رشادت‌های حماسه کربلا، سالانه طی دهه اول محرم و روز اربعین، جمعیت کثیری از شیعیان جهان را جذب می‌کند.

این محدوده در گذشته، بافت مسکونی داشته و زندگی محله‌ای در آن جاری بوده است. مراجع تقلید بسیاری برای توسعه دو حرم و خرید خانه‌های اطراف آن تلاش نمودند اما هزینه‌های بسیار مانع تحقق این امر شد. در نهایت، صدام در سال ۱۴۰۵ قمری (۱۹۸۴ میلادی) با خرید خانه‌ها و اراضی محدوده، مسیری به عرض ۴۰ متر را بین دو حرم آزاد نمود. در طرفین خیابان بین الحرمین، ساختمان‎های تجاری ساخته شد که تا سال ۱۹۹۱ نیز وجود داشت. طی درگیری‌های نظامی میان انقلابیون شیعه و ارتش بعثی، ساختمان‌های بین الحرمین صدمه دید و پس از تسلط مجدد رژیم بعثی، تصمیم بر تعریض خیابان و حذف کامل ساختمان‎ها شد.

خیابان از مؤلفه‌های منظر شهری است که در طول تاریخ، محل تبیین و تثبیت قدرت‌ حکومت‌های اقتدارگرا بوده و با شعارهای روشنفکرانه یا عامه‌پسند همراه است. این امر را می‌توان در تاریخ ایران طی حکومت پهلوی نیز مشاهده نمود که با احداث خیابان‌های نفوذی سعی در به ‌تصویر کشیدن ایران مدرن داشت. به نظر می‌رسد با توجه به قداست دو حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)، صدام نیز با هدف تثبیت قدرت و تقویت جایگاه خود میان جمعیت شیعه، این خیابان را احداث کرد.

بیشتر بخوانید

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بین الحرمین؛ طرحی که نسبتی با منظر خیابان ندارد

طرح ستاد بازسازی عتبات برای بین الحرمین

علی‌رغم بدیع بودن کانسپت اتصال بی‌واسطه دو حرم جهت ایجاد فضایی بی‌پیرایه، ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران که در حال حاضر برای تکمیل این طرح در حال برنامه‌ریزی است، دو منظر کلان آن را نادیده گرفته است:

اول؛ منظر تاریخی: اقدام صدام در تخریب محله‌های اطراف و تعریض خیابان، باعث از بین رفتن جریان زندگی در آن محدوده شده و مانند بسیاری از سایت‌های تاریخی، زندگی موزه‌ای پیدا کرده که حیات اصلی آن در ایام محرم و صفر است. این تجربه در ایران نیز طی حکومت پهلوی اول برای حرم امام‌رضا (ع) و حضرت معصومه (س) اعمال شد که موفق نبود.

دوم؛ منظر معاصر: مبارزه شیعیان عراق علیه رژیم بعثی در دوره معاصر و اقدامات صدام در این محدوده، منظری ویژه را رقم زده است که برای ساکنین، حاوی معناست اما در طرح حاضر، تنها جنبه‌های معنوی مورد توجه بوده است.

باید توجه داشت منظر خیابان بین الحرمین بیش از آنکه معنوی باشد، یک منظر اجتماعی – سیاسی است که اتفاقا با امبیانسی که شیعیان از حادثه کربلا می‌شناسند، انطباق بیشتری دارد. طرح بازسازی آن می‌بایست فراتر از انکه جنبه‌های کالبدی (طرح کاشت، مبلمان و کفسازی) و کارکردی (برنامه‌های موقت و مناسبتی) را دنبال کند، در پی کشف نمادها و نمودهای منظرین این خیابان باشد؛ لذا انتظار می‌رود ستاد بازسازی عتبات عالیات، به یک مداخله از جنس ساماندهی شهری بسنده نکرده و برنامه راهبردی منظر شهری را در قلمرو این دو حرم تعریف کند.

برچسب ها: بین الحرمینکربلامنظر خیابان
نوشته قبلی

افزایش مساحت های مسکونی و عدم تعادل بازار مسکن

نوشته‌ی بعدی

مجسمه شهری؛ نگاه جامع به پدیده ای پیچیده

محمد آتشین بار

محمد آتشین بار

مطالب مرتبط - Related Post

احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

نوشته‌ی بعدی
نگاه جامع به پدیده ای پیچیده به نام مجسمه شهری

مجسمه شهری؛ نگاه جامع به پدیده ای پیچیده

پارادوکس ساماندهی مادی‌‌های اصفهان، آسیب یا احیا؟!

پارادوکس ساماندهی مادی‌‌های اصفهان، آسیب یا احیا؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم