پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

گذر از «گذر» جلوخان/ دعوت به مراسمِ تاب بر تَن زدن

اینستالیشن «گذر» اثر محسن رافعی چیدمانی تعاملی و مکان-ویژه است. اثری که به ابعاد سه متر و نیم در ده متر است که با لوله‌های داربست، پارچه کنفی و الوار چوبی ساخته شده و بر روی حوض محوطه ورودی ساختمان خانه هنرمندان ایران از سمت خیابان موسوی نصب شده است.

دسترسی اختصاصی به نیازهای عمومی

دسترسی اختصاصی به نیازهای عمومی

اقشار کم درآمد که امکان برخورداری از تسهیلات کالبدی مطلوب خانه را ندارند؛ در مقابل از دسترسی به نیازهای عمومی نیز برخوردار نیستند.

مسکن، فراموش شده دولت روحانی

مسکن، فراموش شده دولت روحانی

از نظر سیاسی، دولت روحانی و وزرایش این منت را می گذارند که با وجود بی اعتقادی به مسکن مهر، حجم بیشتر آنرا در دوره این دولت تکمیل کرده اند.

مولوی و نقد هنری

خیال به مثابه ظرف تحقق صورت اثر هنری

کیفیت ظرف خیال هنرمند در دریافت این صور مثالی اثر دارد و در ضمن دریافت این صور در اختیار و کنترل هنرمند نیست. نوعی شهود و الهام است.

سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

مدیریت حوزه سیمای شهر، التفاتی به الزامات جامعه مدنی همچون تکثر ندارد و با نوعی از یکسان ­سازی، رفتاری اقدارگرایانه از خود نشان می ­دهد.

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر

معنا بخشی به نماد ها تنها از طریق ارتباط با شهر و طبیعت امکان پذیر است که بایستی در طراحی نماد های شهری مد نظر قرار گیرد.

صفحه اصلی
یادداشت
سحر سلخی

گذر از «گذر» جلوخان/ دعوت به مراسمِ تاب بر تَن زدن

اینستالیشن «گذر» اثر محسن رافعی چیدمانی تعاملی و مکان-ویژه است. اثری که به ابعاد سه متر و نیم در ده متر است که با لوله‌های داربست، پارچه کنفی و الوار چوبی ساخته شده و بر روی حوض محوطه ورودی ساختمان خانه هنرمندان ایران از سمت خیابان موسوی نصب شده است.

معماری روستایی ایران، میراثی در حال انقراض
مسکن
بابک داریوش

معماری روستایی ایران، میراثی در حال انقراض

روستاها یا متروکه و خالی از سکنه می شوند یا بزرگ و تبدیل به شهر می شوند و معماری روستایی محکوم به انقراض است. خروجی طرحهای هادی همین چیزی است که شاهد آن هستیم.

اهداف شعاری و اقدام تکراری در آیین ­نامه­ طراحی معابر شهری مصوب 1399
برنامه ریزی و مدیریت شهر
مریم اسماعیل‌دخت

اهداف شعاری و اقدام تکراری در آیین ­نامه­ طراحی معابر شهری مصوب 1399

اگر بخشی در آیین نامه به بررسی روشی جهت مواجهه کیفی با شهر انسان محور در طراحی معابر شهری می پرداخت؛ پذیرفته ­تر بود تا اهداف شعارگونه بی ارتباط با راهبردها.

منظر نفت و چالش­های آن در دوران پسانفتی
منظر
امین مقصودی

منظر نفت و چالش­های آن در دوران پسانفتی

منظر نفت در آینده ­ای نزدیک میراثی نمایش­ دهنده از عصر نفتی حاضر خهدند بود که بیانگر دوره ­ای از پیشرفت و شکوفایی زندگی بشر برای آیندگان است.

تهران؛ بازمانده از هویت فرهنگی گردشگری
گردشگری
مهدیه شهرابی فراهانی

تهران؛ بازمانده از هویت فرهنگی گردشگری

تهران می تواند به عنوان پایتخت، شهر چند اقلیم و فرهنگ ایرانی در نظر گرفته شود که برای گردشگران متفاوت بخشهای متنوعی از جاذبه های فرهنگی گردشگری را فراهم نماید.

بخش خصوصی درجای رانت خصوصی، عامل توسعه شهر
برنامه ریزی و مدیریت شهر
آرمان مینیاتور سجادی

بخش خصوصی درجای رانت خصوصی، عامل توسعه شهر

اگرچه بخش اعظم برنامه ‌ریزی توسط بخش خصوصی انجام می ‌شود ولی دولت باید کیفیت توسعه کلی را حفظ و بر طرح بخش خصوصی با توجه به رعایت منافع شهر نظارت کند.