پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

نگاه حقوقی به اهداف سازمان میراث فرهنگی در راستای تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران

چکیده: از مهم‌ترین وظایف دبیرخانه کانون ملی هماهنگی گردشگری، ايجاد ارتباط و هماهنگی بين کليه دستگاهها و نهادهای دولتی و غيردولتی مرتبط با صنعت گردشگری است.

سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری یک نهاد دولتی و دارای سه اساسنامۀ مجزا در معاونت های مختلف میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با تعاریف، اهداف و وظایف متفاوت است. در شرح وظایف حوزه‌های مذکور اساسا توجه زیادی به شناسایی، خط‌مشی‌گذاری و نظارت شده است و این سازمان نقش کلان در سیاست‌گذاری گردشگری دارد و به عنوان یک تسهیل‌گر، ارتباط دوسویه میان بخش خصوصی و دولتی را فراهم می کند. در این میان، دبیرخانه کانون ملی هماهنگی گردشگری، زیر مجموعه معاونت گردشگری سازمان، وظایف متعددی دارد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در ايجاد ارتباط، تفاهم و برقراري هماهنگي بين کليه دستگاهها و نهادهاي دولتي و غيردولتي مرتبط با صنعت گردشگري خلاصه کرد. همچنین، ستادی به نام ستاد هماهنگی خدمات سفر مطرح است که وظیفه ی مدیریتی،ساماندهی و نظارتی در سطح کشور را دارد.

سازمان گردشگری شهرداری تهران

اما در بخش غیردولتی، شهرداری‌ها مطرح هستند. ماده ۵۵ قانون شهرداریها خصوصا بند ۲۲ آن حفظ و نگهداری بناها و آثار باستانی و تأسیس زیرساخت‌های گردشگری را برعهدۀ شهرداری دانسته. بنابراین شهرداری ها در مدیریت‌گردشگری مسئول شناخته‌ می‌شوند. همچنین در اساسنامه سازمان رفاه و خدمات شهرداری نیز برنامه‌ریزی جهت شناسایی و توسعۀ ظرفیت‌های سیاحتی، گردشگری شهر، حمایت‌های اجرایی از بهره‌برداری مطلوب و ظرفیت‌های موجود با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر عهدۀ شهرداری گذاشته‌شده. این مسئولیت در حال حاضر در قالب ستاد گردشگری فعالیت می‌کند.

با توجه به موارد ذکر شده سازمان میراث فرهنگی نقش مدیریتی و خط‌مشی گذاری کلان را بر عهده دارد. از آن جایی که مدیریت شهری در توسعه گردشگری‌شهری نقش بسزایی دارد، شهرداری می‌تواند به عنوان یک نهاد عمومی، مستقل و یکی از مسئولین اصلی گردشگری، زیرساخت ها و اقدامات مقتضی جهت احداث یا حفظ و نگهداری ابنیه و جاذبه های گردشگری در سطح خرد را فراهم کند. این موضوع در شهری پر از پتانسیل مثل تهران، یک فرصت به حساب می‌آید. موضوعی که با انسجام سازمان‌های موازی و منابع‌انسانی متخصص، قابل عملیاتی شدن است و جایگاه اجرایی و عملیاتی قدرتمندی برای بخش محلی گردشگری ایجاد خواهد کرد. نکته مهم در تشکیل این سازمان، توجه به چابک‌سازی و مقابله با فربه شدن شهرداری تهران است. برای این موضوع بایستی منتظر بود تا لایحه پیشنهادی شهرداری‎تهران به شورای‌‌شهر تقدیم شود و ابعاد و زوایای تاسیس این سازمان قبل بررسی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب