پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

اصول معماري منظر

معرفی کتاب اصول معماري منظر

کتاب مباني معماري منظر، طراحي شهري؛ نگاه جامعي از طراحي شهري را از ديدگاه معماري منظر فراهم ميکند. اين کتاب، تاريخي مختصر و تعريفي کوتاه از طراحي شهري و نقش حرفه هاي مختلف آن در بر دارد…..

صفحه اصلی

تأثیر متقابل آیین بودا و معماری معابد آن

فرضیه اندیشه و نگاه آیینی در مذهب بودایی موجب وابستگی این مذهب به عناصر مادی از قبیل بو، صدا، تزیینات و فرم خاص معماری شده. معماری فضاهای آن براساس سمبل‌ها و نمادین است و در نتیجه میان اولین معابد آن (جوخونگ در لهاسا ـ‌7ق م) و معابد اخیر آن در پکن پیشرفت چندانی ملاحضه نمی‌کنیم. از طرف دیگر، فرم ایجاد شده‌ی معابد اندیشه‌ی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در ساخت بینش آنها نسبت به دین بودا نقش مهمی را بازی می‌کند. ضرورت موضوع:بابررسی اجمالی تعالیم بودا و در نظر داشتن فاصله زمانی که بین ساخت اولین معابد و زمان ظهور بودا وجود دارد، متوجه می‌شویم که اولین معابد براساس الگویی ساخته شده‌اند که برآمده از تفسیر اندیشه‌ی بودا در چند قرن بعد از او شکل گرفته. یعنی در این فاصله زمانی تصویری از بودا ایجاد شده که در این معماری تبلور می‌شود و این معماری تفسیر از دین را برای مردم بعدی ایجاد می‌کند. که این تفسیر لزوماً با تمامی تعالیم بودا هماهنگی ندارد. از تأثیرات آیین بر معماری معابد می‌توان به پیچیدگی، داشتن خود فضاها، تزیینات زیاد، تاریکی و در نهایت عدم شفافیت فضاها اشاره کرد که این‌ها شاید ناشی از این باشد که بودا اساساً دین

تسهیلات گردشگری در کشور فرانسه

گردشگری و تسهیلات آن در کشور فرانسه

در این نوشته، برخی از سیاست‌های کشور فرانسه در مدیریت تسهیلات و خدمات گردشگری در سه حوزۀ طبیعی، روستایی و شهری ارائه می‌شود.

صفحه اصلی

مونوگرافی: شهر جیاتسه

ساختار کلی شهر جیاتسه از تقاطع دو خیابان عریض که در محل تقاطع آنها میدان اصلی شهر قرار دارد ساخته شده است. میدان مذکور رو به قلعه‌ای که انگلیس‌ها ساخته‌اند قرار دارد.

منظر شهری ، روایت جامع شهر

نخستین تلقی از منظر شهری نزد مدیران و حرفه‌مندان، سامان‌دهی نمای ساختمان‌ها و یکسانی سبک معماری آن‌ها بود.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

مدیریت دولتی خط قرمز مدیریت رویدادهای مذهبی ایرانی
نقد
نظر آنلاین

مدیریت دولتی خط قرمز مدیریت رویدادهای مذهبی ایرانی

هر شبکۀ اجتماعی نیازمند «هدفی مشترک» برای تشکیل است. برخی از این اهداف برآمده از احساسات فطری و درونی انسان‌ها برای پذیرش در یک «جمع» است که قدمتی تاریخی و اشاره‌ای مستقیم به آفرینش انسان به شکل «جمعی» دارد. انسان‌ها در طول تاریخ، زندگی فردی نداشته‌اند و همواره در تشکیل اجتماعات به پیروی از فطرت خود پیش‌قدم بوده‌اند. مهم‌ترین نیازهای درونی و فطری که موجب می‌شود افراد جذب هیئت‌های مذهبی شوند را می‌توان در نیاز به «پرستش» و «گروه‌گرایی» خلاصه کرد. بدیهی‌ترین شکل یک هیئت مذهبی برآمده از گروه دوستان، همسالان یا مجموعه‌ای از افراد نسبتاً بی‌ربط محلی است که در یک هدف با یکدیگر«اشتراک مبنایی» دارند و آن برپا داشتن «شعایر اسلامی» است. پس یک هیئت مذهبی دست‌کم به‌واسطۀ یک هدف هم که شده گروه‌های متنوع مردمی را بدون علقه‌ای بیرونی به یکدیگر گره می‌زند. «هیئت مذهبی» ذاتاً جذاب است و به سلامت روحی و اجتماعی افراد کمکی شایان توجه می‌رساند. حال تصور کنید در چنین اجتماع شبکه‌ای سایر نیازهای افراد جامعه نیز برآورده شود. قطعاً لذت و شیرینی چنین گردهم‌آیی مهمی چندین برابر می‌شود و هدف اصلی از گروه‌گرایی یعنی برآورده‌شدن نیازهای فردی در جمع نیز حاصل خواهد شد. ساده‌ترین شکل مشارکت اجتماعی مادی در هیئت مذهبی، در

موانع تحقق‌پذیری طرح جامع پس از انقلاب
اخبار
نظر آنلاین

موانع تحقق‌پذیری طرح جامع پس از انقلاب

در سال‌های اول انقلاب، به دلیل از‌هم‌پاشیدگیِ دستگاه دولت، نظام اقتصادی و سازمان مدیریت شهری کشور، توسعۀ تهران به صورت هرج‌ومرج‌طلبانه درآمد و نوعی ساخت‌وساز بی‌رویه زیر لوای «مسکن‌سازی انقلابی» رواج یافت و در نتیجه عوارض توسعۀ بی‌رویه مثل حاشیه‌نشینی، استقرار غیرمجاز صنایع و خدمات و تخریب محیط‌زیست تشدید شد. در دهۀ اول، یکی از سیاست‌های دولت، تأمین مسکن اقشار فرودست شهری بود. طبیعتاً در چنین وضعیتی که پراکنده‌رویی نقاط شهری در اطراف تهران به رغم تمهید موانع قانونی برای آن مشاهده‌شد، نمی‌توان انتظار تنظیم یک طرح جامع و تفصیلی شهر را بدون توجه به تحولات اقتصادی و اجتماعی داشت. البته بخشی از مشکلات ادارۀ شهر پس از انقلاب نیز از سر احساسات بود و به ماهیت پرشور انقلاب برمی‌گشت که نفی گذشته را طلب می‌کرد و تصویر روشن و برنامه‌ای معلوم برای آینده نداشت. به دنبال این نابه‌سامانی‌ها در سال ۱۳۵۸، قسمتی از محدودۀ ۲۵ ساله در غرب تهران از مرز محدودۀ ۵ ساله تا مسیل رودخانۀ کن به نام محدودۀ آزاد اعلام شد و زیر اشغال ساخت‌وسازهای جدید قرار گرفت. اما حتی حدود این اراضی آزادشده تا سال ۱۳۶۰ از مسیل رودخانۀ کن نیز تجاوز کرد و تا اراضی لتمال کن ادامه یافت و کل منطقۀ شمال غربی

تغییر در مصوبات انجمن علمی معماری منظر ایران
اخبار
نظر آنلاین

 تغییر در مصوبات انجمن علمی معماری منظر ایران

در جلسه مجمع انجمن علمی معماری منظر ایران اصلاحاتی در اساسنامه داده شد. اصلاحات اعمال‌شده نشان از سخت‌تر شدن فرایند و غربالگری علاقمندان به عضویت دارد.

غفلت از روددره‌ها و تبدیل آن‌ها به یک معضل برای تهران
اخبار
نظرگاه

غفلت از روددره‌ها و تبدیل آن‌ها به یک معضل برای تهران

نشست «رفتار مدیریت شهر با دره‌های تهران» با سخنرانی زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، محمد درویش، فعال محیط زیست و سید امیر منصوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به منظور بررسی برخورد طرح‌های توسعۀ شهری و مدیریت شهری با دره‌های تهران، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. سید امیر منصوری در ابتدای این نشست با اشاره به این موضوع که باغات همیشه مورد توجه هستند اما دره‌ها مغفول واقع شده‌اند،گفت:«تهران دارای دره‌هایی است که به قدر کافی در روند توسعۀ شهر مورد توجه قرار نگرفته‌اند و حتی در طرح‌های جامع و تفصیلی و طرح‌های موضعی و موضوعی مانند طرح بوستان نهج‌البلاغه به آن‌ها اهمیتی داده نشده است و امروز می‌خواهیم یک دیدگاه و نظریه‌ای را مطرح کنیم تا براساس آن،مدیریت شهری و تهیه‌کنندگان طرح‌های آتی نوع نگاه به رود‌دره‌ها را تغییر دهد». عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در طرح مسألۀ جلسه اظهارداشت: «در ادبیات امروز، دره جایی تهی و خطرناک و البته دارای حریم است که به لحاظ قانونی قابل تصرف نیست و به لحاظ ذهنی جایی دور انداختنی و یک نوع زائدۀ شهری است». وی ادامه داد: «تا زمانی، دره‌های تهران تفرجگاه مردم محسوب می‌شد اما از دوره‌ای با اجرای

شرح اصلاحات در آیین‌نامه اجرایی جدید انتخابات شورایاری ها
اخبار
نظر آنلاین

شرح اصلاحات در آیین‌نامه اجرایی جدید انتخابات شورایاری ها

به گزارش نظرآنلاین، جلسۀ امروز شورای‌شهر برای تصویب آيين‌نامۀ جدید انتخابات شورایاری ها برگزار‌ شد و موضوعات اصلاحی توسط اعضا مورد بررسی قرارگرفت. در این جلسه تصمیم‌های زیر با رأی اعضا اتخاذ شد: افزایش سن رای دهندگان از ۱۵ سال به ۱۸ سال. حداقل سن ۲۲ سال و حداکثر ۷۵ سال برای انتخاب شوندگان. اضافه شدن اشتغال به اصل سکونت با داشتن جواز کسب معتبر پنج ساله برای داوطلبان عضویت در شورایاری ها . داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای عضویت آقایان در انتخابات شورایاری ها. پیشنهادهای نداشتن سوء شهرت برای داوطلبان عضویت در شورایاری‌ها و حذف تبصره ۱ ماده ۵ مبنی بر امکان شرکت اعضای شوراياری در ادوار گذشته با شرط سواد خواندن و نوشتن رد شدند. لازم به ذکر است در پیشنهاد جدید، حداقل مدرک تحصیلی دیپلم لحاظ شده بود. اعضای دوره‌های قبلی نمایندگی شورایاری‌ها محدودیت مدرک تحصیلی نداشتند.