پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

نقش شهرها در تقویت همکاری اقتصادی اکو

چکیده: شهرها به عنوان مراکز مدنیت در توسعه و تعمیق همکاری بین اعضا کشورها اکو موثر بوده و اهداف اکو را تحقق خواهند بخشید.

شهرها چگونه می توانند همکاری های بین اعضا کشورهای اکو را تقویت نماید؟

  • چرا سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با وجود قابلیت های فراوان تاکنون نتوانسته است به عنوان یک سازمان منطقه‌ای قدرتمند در عرصه اقتصاد جهانی عمل نماید؟
  • عناصر موثر و اثرگذار بر توسعه همکاری های اقتصا ی بین اعضا اکو چیست؟
  • نقش شهرها در تقویت همکاری بین اعضا تا چه اندازه اثر گذار است و توسعه همکاری اعضای اکو تا چه اندازه بر تقویت تعاملات بین ملت ها اثر می گذارد؟
  • شهرهای کشورمان چه فرصت هایی را در توسعه این همکاری‌ها می‌توانند ایفا نمایند؟
 نقش شهرها در تقویت همکاری اقتصادی اکو

سازمان همکاری اقتصادی همانگونه که از نام آن بر می آید یک سازمان منطقه اقتصادی به شمار می رود و بیش از سه دهه است که به نام اکو فعالیت می نماید. اکو در دوره های مختلف زمانی به ویژه در دوره کنونی مورد توجه قرار گرفته و تمرکز مهم دولت بر افزایش همکاری بین اعضا و تقویت اکو می باشد. اما این سازمان چرا با وجود قابلیت های فراوان تاکنون نتوانسته است به عنوان یک سازمان منطقه‌ای قدرتمند نظیر سازمان های نفتا و آسه آن و یا اتحادیه های دیگر در عرصه اقتصاد جهانی عمل نماید؟

در بررسی موضوع، باید این واقعیت را پذیرفت که عناصر مؤثر و اثرگذار بر توسعه همکاری بین کشورها صرفاً مباحث اقتصادی نیست. تعامل و کارکرد همزمان حداقل سه وجه اساسی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با یکدیگر است که می تواند مسیر توسعه همکاری ها را تسهیل و پایدار نماید. همچنین باید اذعان داشت که در پشت سر هر فعالیت موفق تجاری-اقتصادی یک ابتکار عمل سیاسی- اجتماعی در جریان است.

تحول و پویایی اکو به ابتکار عمل ها و هماهنگی های سیاسی- اجتماعی برای تحقق اهداف مشترک ضروری است و این موضوع ضامن بقا و پویایی اکو به شمار می رود. بنابراین کارکرد موفق اقتصادی-تجاری اکو در سایه ابتکارات سیاسی-اجتماعی اعضا بوده و نیازمند تعریف و به کارگیری سازوکار همگرایی منطقه‌ای که بتواند در این رهگذر اختلافات میان ۱۰ کشور عضو اکو با یکدیگر را حل و فصل و یا تقلیل دهد، می باشد.

در این خصوص، بهره گیری از ظرفیت شهرها به عنوان یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی قوی، نقش انکارناپذیری در همگرایی ملل مختلف با یکدیگر دارد و همگرایی واقعی میان کشورهای عضو اکو زمانی اتفاق می‌افتد که احساس تعلق خاطر کشورها به یکدیگر از دولت ها و مقامات کشوری به لایه‌های مختلف اجتماعی تعمیق یابد و مردمان هر یک از کشورها، خودشان را به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از یک اجتماع بزرگ یا اتحادیه که در اینجا عضویت در اکو می‌باشد بدانند و پس از این مرحله است که عضویت در اکو به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.

اعضای اکو، دارای اشتراکات فراوان اقتصادی فرهنگی، قومی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی هستند و عموما از چالش‌های نسبتاً یکسانی هم رنج می برند. توجه دوباره به تقویت همکاری‌ها بین اعضای اکو، اگرچه فرصت مغتنمی هست اما اینبار کانون توجه به همکاری های منطقه باید از سطح حاکمیت به مدنیت تسری یابد.

شهرها که از دیرباز، به عنوان مراکز مدنیت، هنر، علم و ادب، تجارت و بازرگانی وبه طور کلی کانون فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی-فرهنگی عمل نموده اند، در توسعه و تعمیق همکاری بین اعضا کشورها اکو موثر بوده و اهداف اکو را تحقق خواهند بخشید. به عبارت دیگر، ویژگی های مشترک تاریخی، آداب، رسوم، مذهب و زبان مشترک و قرابت جغرافیایی به عنوان عوامل مهم در تسهیل و اجرای اهداف اقتصادی بین اعضا اکو به شمار می رود.

انعقاد تفاهم نامه های خواهر خواندگی بین شهرها، حذف روادید و گردشگری سهل گرایانه بین کشورهای عضو، راه اندازی فستیوال های ورزشی، ادبی-هنری، مذهبی و برنامه های رسانه ای متنوع، آگاهی ملل از اشتراکات یکدیگر را افزایش داده و تعلق خاطر پدید آمده، همکاری های اقتصادی فی مابین را ارتقا خواهد داد. در سایه تقویت پیوندهای اجتماعی بین اعضاء، تقویت روابط بین المللی میان اعضا اکو و گسترش فعالیت اتاق های بازرگانی مشترک موثر و معنی بخش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی
میزان مطالعه مطلب