پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مطالب دسته بندی: منتخب

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر
مریم محسنی مقدم

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

شکل‌گیری فعالیت‌های اجتماعی در کنار ذخایر زیست محیطی، سبب افزایش کیفیت زندگی می شود. اصلاح منظر طبیعی شهر معاصر نیازمند برنامه‌ریزی ساختارهای طبیعی آن است.

زیبایی در باغ معاصر ایرانی
امیر میراحمدی

زیبایی در باغ معاصر ایرانی

با تبدیل باغ به پارک، شاهد گونه جدیدی از فضای سبز شهری هستیم که در عین نوآوری‌هایی همچون عمومی شدن باغ معاصر، حس مکان و ادراک را از مخاطب سلب کرد.

واژه‌شناسی خیابان با روش نحو فضا
صبا سلطان‌قرائی

واژه‌شناسی خیابان با روش نحو فضا

نحوه خیابان‌کشی و ساختار پیکره‌بندی آن تأثیر مستقیم، در نحوه حرکت و شناخت افراد از شهر دارد. بنابراین خیابان الگویی برای نحوه رفتار و زندگانی افراد هست.

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!
مهدی فاطمی

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

رویکرد کالبدی کمیته نما منجر به نگاه سلیقه ای بر اساس نظر شهروندان و خبرگان خواهد شد اما رویکرد هویتی می تواند کالبدی متناسب با ذهنیت ساکنین را سامان دهد.

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته
شهریار خونساری

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

مجسمه فردوسی به عنوان نمونه ای از یک اثر هویت بخش، فارغ از بستر مفهومی آن و به جهت نقش اجتماعی خود، عامل تعلق خاطر و همبستگی ادرکی در میان جامعه مخاطبش است.

از منظر شهر تا منظر مدیریت شهر
یاسمین راشدی‌اسکویی

از منظر شهر تا منظر مدیریت شهر

منظر شهر ایرانی که مطابق با بستر فرهنگی و اجتماعی مردم هر منطقه شکل می‌گرفت، اکنون با تصمیم‌گیری کلان و سیاست‌گذاری‌های یکسان برای تمام شهرها ادراک می‌شود.

تعریف «مردم» در طرح‌های شهری
مریم مجیدی

تعریف «مردم» در طرح‌های شهری

آنچه باعث افزایش نارضایتی و اعتراضات مردم از پروژه‌ها و طرح‌های شهری می‌شود، در وهلۀ اول نبود یک تعریف دقیق از مفهوم «مردم» است.

مولوی و نقد هنری
مینا جلالیان

مولوی و نقد هنری

احیای یک حکمت اصیل و فلسفه هنری در لباسی از زبان معاصر امری ضروری است. آثار و اندیشه‌های مولوی امکان استخراج و استنباط نظریه‌های هنر و نقد هنری را داراست.

سیمای شهری تهران معاصر
رضا کسروی

سیمای شهری تهران معاصر

رویکرد به نما و سیمای شهری در تهران مانند رویکرد مدرنیستی دوران پهلوی اول، بنا محور است و دخالت در حد خیابان­های معین رضاخانی به تمام معابر تسری یافته ­است.