• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری گردشگری شهری

چرا ما کارناوال نداریم؟!

مهرنوش بسته‌نگار نویسنده: مهرنوش بسته‌نگار
جمعه 30 اردیبهشت 1401
در گردشگری شهری, گردشگری
A A
0

کارناوال، نمایشی فرهنگی

در حالی که در بیشتر شهرهای دنیا کارناوال1 به معنای «کاروان شادی» یا «شادپیمایی» رواج دارد و در مناسبت‏ های مختلف سال برگزار می‏گردد، در کشور ما و فرهنگ ما، گویا هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. البته در مورد برپایی کاروان‏های عزاداری، این موضوع صدق نمی کند و شاید از گذشته، بیشتر هم شده باشد.

کارناوال، جشن یا نمایش خیابانی است که مجال و محملی برای ظهور و بروز فرهنگ عامه و خرده فرهنگ هاست. فلسفه کارناوال بر هم زدن ساختارهای رسمی و به خنده و تمسخر گرفتن جزمیت زندگی جدی است. میخائیل باختین2، منتقد بزرگ قرن بیستم، نخستین کسی است که نظریه کارناوال گرایی را در زیر مجموعه فرهنگ عامه و طنز مطرح نمود.

بیشتر بخوانید - Read More

شهرهای خلاق ایران

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

او کارناوال را ابزاری می داند برای شکستن فضای تک صدایی فرهنگ رسمی و بروز و جلوه  چندصدایی در شهر. در کارنوال‏ ها طبقات اجتماعی واژگونه می شوند احمق ها خردمند و دلقک ها پادشاه می گردند و به این ترتیب و با زبان طنز صدای خفته و خاموش و سرکوب شده توده و طبقات فرودست، به گوش ها می رسد. به این ترتیب کارنوال بستری است برای تجدید حیات فرهنگی یک ملت.

خنده و شادی کارناوال، زندگی و همه باورهای تحمیل شده و مسلط را مخاطب خود می داند. در کارناوال ها معمولا بازیگران، شخصیتی بهلول وار دارند و در نقابی از دیوانگی، هنجارهای متعارف را به چالش می کشند. گویی در چنین مراسمی آزادی و رهایی موقت از چنگ نظم حاکم، جشن گرفته می شود و ارتباطاتی اصیل میان طبقات مختلف جامعه فارغ از سلسله مراتب و ممنوعیت های همیشگی شکل می گیرد.

گروتسگ3 مهم ترین ویژگی کارناوال است. گروتسک سبکی از هنر است که زشتی را همراه با آراستگی عرضه می کند و به این ترتیب چیزی عجیب و غریب، ترسناک، خنده‌دار و غیر واقعی خلق می کند. گروتسک طنز تلخ است؛ مخاطب را به ریشخند وا می دارد اما هدفش ایجاد انزجار است. گروتسک حقیقتی عریان است و همین آن را قدرتمند می کند.

از وجهی دیگر، برگزاری کارناوال ها به شهرها فرصت جلوه گری می دهد. عرصه ها و فضاهای عمومی شهر، مجالی می شوند برای نمایش، بیان و اظهار وجود شهروندان. در موارد متعددی مسیر حرکت کارناوال ها حتی بر شکل دهی و جهت دهی توسعه فضاهای شهری نقش مؤثری داشته اند. عبور کارناوال ها، سبب انباشت خاطرات جمعی شهروندان و به تبع هویت بخشی به آن مسیر می شود. به تدریج ابنیه های مهم و گره های مهم شهر در طول مسیر کارناوال ها شکل می گیرد و این مسیر  به ستون فقرات و استخوان بندی اصلی شهر بدل می شود.

کارناوال ها در ایران و اروپا از سابقه دیرینه برخوردارند. در ایران نمایش های حاجی فیروز و سیاه بازی ها با پوشش قرمز و صورتی سیاه با ویژگی هایی چون صراحت، هوشمندی و سرکشی که خود را به بلاهت می زند و با آزادی ناشی از آن پرده از خلاف کاری ها و دغل بازی های ارباب بر می دارد.

با وجود این سابقه های تاریخی، امروز اما در شرایط افول برگزاری کارناوال ها هستیم. فضاهای کارناوالی بر خنده های پر معنا و شکستن فاصله ها استوار است و به جزمیت ها و مفاهیم مطلق شده در اذهان مردم ضربه می زند. بی تردید کارناوال ها از جاذبه های مهم گردشگری شهری هستند و می توانند هزاران توریست از سراسر دنیا را برای دیدن این مراسم فراخوانند. باشد تا با تأمل بیشتر بر نقش کارناوال ها در توسعه فردی و اجتماعی جوامع  و حتی توسعه اقتصادی بدلیل جذب گردشگر، بتوان این نماد فرهنگی را باز آفرینی کرد.

پی‌نوشت

  1. Carnival
  2. Mikhail Mikhailovich Bakhtin، ۱۸۹۵- ۱۹۷۵: فیلسوف شهیر روسی
  3. Grotesque
چرا ما کارناوال نداریم؟!
تصویر 1. چرا ما کارناوال نداریم؟!
برچسب ها: شادپیماییکارناوالگردشگری شهریگروتسک
نوشته قبلی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

نوشته بعدی

احیای تکنوکرات قنوات

مهرنوش بسته‌نگار

مهرنوش بسته‌نگار

استادیار پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط - Related Post

شهرهای خلاق ایران

شهرهای خلاق ایران

یکشنبه 17 مهر 1401
احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

شنبه 2 مهر 1401

برنامه ریزی فضایی و اکوتوریسم

گرانی سفر و شوک به سلامت جامعه

مکتب استثنا‌گرایی و اکوتوریسم

«بازی» در گردشگری خلاق

نوشته بعدی
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم