• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

ضعف نگاه یک بعدی به پایانه ­های تاکسیرانی شهری

امیر هاشمی‌زادگان نویسنده: امیر هاشمی‌زادگان
چهارشنبه 24 آذر 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

پایانه های تاکسیرانی، زیرساخت محل پناه

توجه و ارتقا «زندگی پیاده» در شهر فراتر از کف سازی و سد کردن حرکت سواره به نفع پیاده برای گردشگری و تفرج، شکل های دیگری نیز می تواند داشته باشد؟

پایانه های تاکسیرانی در شهرهای بزرگ از جمله تهران از ساعات ابتدایی روز تا پایان شب جمع کننده و پخش کننده های بسیار مهم افرادی هستند که در بخشی از سفر خود از تاکسی استفاده می کنند. در نتیجه افراد بسیار زیاد و متنوعی در این نقاط عمدتاً به صورت روزانه یا چند روز در هفته حضور پیدا می کنند. از این رو وضعیت و حالی که این نقاط می توانند از تجربه زندگی پیاده در افراد ایجاد کنند مانند قلب می تواند انتشار دهنده حال خوب یا حال بد در سراسر رگ ها و بخش ها باشد.

همچنین باید در نظر داشت خلاف ایستگاه های مترو تهران که در زیرزمین هستند این پایانه ها در سطح و فضای باز بوده و ضمن آنکه سطح زیادی از شهر را به خود اختصاص می دهند به لحاظ کیفی و تعامل با شهر ظرفیت بسیار بیشتری دارند.

این درحالی است که در وضعیت کنونی علی‌ رغم تغییراتی که طی سال ها در جهت ساماندهی این ترمینال ها انجام شده ولی همچنان حتی در پایانه تاکسیرانی مانند ونک به عنوان یکی از نقاط مهم شهر تهران حداقل در دو سطح اصلی می توان ضعف در مدیریت و طراحی را به وضوح شاهد بود. ضعف اول، ناقص و بد اجرا کردن همان اصولی که خود شهرداری در برنامه خود به صورت یک بعدی دارد -نگاهی صنعتی، عمرانی و ترافیکی- است. ضعف دوم، بنیان نگاه یک بعدی به چنین فضاهایی است.

ضعف نگاه یک بعدی به پایانه های تاکسیرانی شهری
تصویر 1: فضای یک بعدی پایانه تاکسیرانی میدان ونک

درباره ضعف اول، توضیح آشنا است و قاعدتاً هرچند به غلط ولی نبود بودجه معمولاً بهانه است. مثلاً در میدان ونک بیش از یک سال است که کندی ساماندهی ترتیب توقف تاکسی ها و نصب سایه بان و صندلی انتظار برای آن ها عملاً پایانه را به یک کارگاه ساختمانی تبدیل کرده است.

ستون ها نیمه نصب شده، روشنایی در شب وجود ندارد و زهشکی درکار نیست. ساختمان و تأسیسات زشت، کثیف و خراب در کنار نبود تاکسی در ساعت های شلوغی یا شرایط جوی خاص مانند بارندگی و نظایر آن رانندگان و مسافر را به یک به «حساب نیامده» تبدیل می کنند و به درونی کردن یا عادی پنداشتن این «به دیده نیامدن» دامن میزند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

درباره ضعف دوم، توضیح ناآشناتر است و البته این بار قاعدتاً مقصر آن گروه ‌هایی -از جمله معماران منظر- هستند که فکر می کنند نگاه و دانشی برای عرضه دارند. مثلاً هرچند در خیابان ولیعصر پیاده راه با نظم و ترتیب و طراحی مهندسی انجام شده ولی به ترمینال که می‌رسد تا لب به لب درختان نیز آسفالت شده. چند درخت وجود ندارد. نرده ها، پایه ها و سایه بان های فلزی بی داد می کنند. امکانات گرمایش و سرمایش مانند یک رستوران بخش خصوصی حداقل وجود ندارد.

در صورتی که پایانه باید مثل یک زیرساخت محل پناه باشد و بیابان های شهری را خنثی کند. همه توان نباید برای پارک سازی در زمین های دور از جنب و جوش شهری به منظور تفرج و مراسم های برنامه ریزی شده برای آخر هفته و درمان فشارهای تحمیلی در طی هفته باشد. ضمن آنکه آن فضاهای پارک موزه ای نیز چنین توانی ندارند؛ نشان آن نیز خروج سیل مانند افراد با خودرو به سمت شمال، لواسان، کردان و غیره در پایان هفته هاست.

بنابراین چه کسی می تواند پایانه های تاکسیرانی را متحول کند؟ شاید معماران منظر در سایه نگاهی دگرگونی خواه و خارج از قافیه سازی (قافیه ‌اندیشم و دلدار من/گویدم مندیش جز دیدار من). چگونه؟ شاید با ترک انتظار اصلاح از بالا به پایین به صورت خود به خود. شاید وظیفه معماران منظر فاش کردن ضعف های نگاه یک بعدی و نشان دادن امکان پذیری و توان جور دیگر بودن باشد. نشان دادن اینکه مفهوم زندگی پیاده محدود به کف سازی و ضدیت با سواره نیست.

برچسب ها: زندگی روزانهطراحی پایانهعابر پیادهمنظر شهری
نوشته قبلی

کرگدن نقاشی می کشد

نوشته بعدی

نقد نظام مدیریت ساخت ‌و ساز شهری تهران(2)؛ تا «سازنده» از «بساز و بفروش»

امیر هاشمی‌زادگان

امیر هاشمی‌زادگان

دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
نقد نظام مدیریت ساخت ‌و ساز شهری تهران(2)؛ تا «سازنده» از «بساز و بفروش»

نقد نظام مدیریت ساخت ‌و ساز شهری تهران(2)؛ تا «سازنده» از «بساز و بفروش»

شهر اسلامی؛ اصالت شکل یا محتوا؟

شهر اسلامی؛ اصالت شکل یا محتوا؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم