برنامه آتی نظرگاه
نشست "قدرت در معماری پس از انقلاب | چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 18 January , 2020
امروز : شنبه, ۲۸ دی , ۱۳۹۸ - 23 جماد أول 1441
شناسه خبر : 3935
  پرینتخانه » اخبار, مسکن تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷ | 164 بازدید
رکود بازار در پی رکود مسکن مهر

سه دوره‌ برنامه‌ریزی مسکن؛ عرضه، عرضه و هدایت متقاضی، خروج متقاضی

در جامعه‌ ای كه از يك اقتصاد مسكن كاملا متعادل برخوردار است وقتی كه بازار مسكن راكد می شود قيمت هم راكد می گردد.

ایجاد رکود بدون برنامه‌ریزی برای دوران پس‌ از رکود
توجه به کارکرد تبلیغاتی رکود

در دولت‌های ما همواره این اتفاق افتاده است که بخش نخست (از مرحله‌ی دوم برنامه‌ریزی یعنی کاهش تقاضای موثر را اجرا کرده‌اند، فارغ از اینکه برنامه‌ای برای سال آینده داشته باشند. هر دولتی تنها در قالب دست نوشته‌هایی برنامه‌ی ۵/۱ سال آینده‌ی خود را بیان می‌کند، اما آن برنامه‌ها‌ به هیچ وجه راهکار مناسبی نیست و تولید را به حد کافی نخواهد رساند.

خبرنگار:
یعنی اصلا برنامه‌ای نداشتند؟

دکتر ستاریان:

به تعبیری می‌توان گفت برنامه‌ای وجود نداشته است؛ چرا که پیش فرض‌های برنامه و خود آن غلط بوده است؛ در نتیجه برنامه‌ای متناسب با نیاز واقعی وجود نداشته است و دولت‌ها تنها به این دلیل که یک دوره‌ی تبلیغاتی خاصی را بگذرانند قیمت مسکن را ثابت نگه داشته‌اند. افزایش قیمت مسکن از سویی مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند و از طرف دیگر دارای مواهبی است. از جمله مشکلات آن ناتوانی مردم برای تهیه‌ی مسکن است. هم چنین مشکل تورم و مسائل پیآمد آن است، اما از سوی دیگر باعث افزایش تولید نیز خواهد شد و در واقع سرمایه‌ی بیشتری جذب تولید مسکن خواهد بود.

سه دوره‌ی برنامه‌ریزی مسکن:عرضه،عرضه و هدایت متقاضی،خروج متقاضی
خبرنگار:
آیا واقعاً در دوران رکود قیمت مسکن راکد می‌ماند یا تنها خرید و فروش صورت نمی‌گیرد؟

دکتر ستاریان:

در جامعه‌ای که از یک اقتصاد مسکن کاملا متعادل برخوردار است وقتی که بازار مسکن راکد می‌شود قیمت هم راکد می‌گردد. حتی برخی اوقات قیمت کاهش می‌یابد. اما این روند در ایران به دو دلیل متفاوت است. اول اینکه ما از تفاضای بالقوه بسیار بالایی برخوردار هستیم و دوم اینکه مسکن برای ما جزء کالاهای زیستی و حیاتی و بسیار مهم و در عین حال سرمایه‌ای ست. به طور مثال مانند ماشین نیست که اگر نداشته باشیم مهم نباشد. یعنی در این مورد، حاضر به فروش کالاهای دیگر خود برای خریداری مسکن هستیم. به همین دلیل گاه مشاهده می‌شود که در دوره‌ی رکود هم قیمت افزایش می‌یابد، اما حتی در این صورت، افزایش قیمت کمتر از افزایش دوران رونق است.
برای مثال اگر کالاهای دیگر در دوران رکود قرار بگیرند ۰، ۱، ۲ و حداکثر تا ۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت، که این مقادیر عادی است. اما در بخش مسکن و در دوران رکود تا ۳۰ درصد افزایش قیمت نیز وجود داشته است. در صورتی که بازار راکد نباشد و رونق داشته باشد، این افزایش ممکن است به ۸۰ ، ۹۰ و یا حتی ۱۰۰ درصد برسد. یک علت مهم این پدیده حیاتی بودن مسکن است. دلیل دیگر این است که در پشت این قضیه، تراکم زیادی به عنوان متقاضی وجود دارد.
دکتر بیت الله ستاریان
نقل از ایسنا- سرویس : مسائل راهبردی ایران – ۱۳۸۷/۵/۲۲
۰/۵ ( ۰ نظر )
| منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.