• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نگاهی حقوقی به پدیده دستفروشی در مترو

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
دوشنبه 4 شهریور 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, یادداشت
A A
0

طبق بند 4 اصل 43 قانون اساسی، آزادی انتخاب شغل از حقوق اساسی ملت است و طبق بند 2 اصل 43 قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی ایران(که در اینجا مجموعه دولت است نه صرفا قوه مجریه) موظف است امکان کار برای همه را فراهم سازد و وسایل کار را در اختیار همگان قرار دهد. بنابراین نه فقط باید از حق شغل دستفروشی حمایت کرد که تسهیلات لازم را هم برای آن به عنوان شغل فراهم کرد.
ممکن است پرسش شود که آیا دستفروشی شغل است؟
سازمان بین المللی کار، دستفروشی را به عنوان شغل به رسمیت می شناسد، روز جهانی دستفروشان در جهان به رسمیت شناخته شده است و اتحادیه بین المللی دستفروشان و اعلامیه بلاجیو به عنوان منشور جهانی حقوق دستفروشان وجود دارد، مضاف بر اینها ماده 3 قانون نظام صنفی، واحد صنفی سیار را به رسمیت شناخته است و ماده 16 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، دستفروشان را تحت عنوان فروشندگان کم سرمایه پذیرفته است، اساسنامه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل نیز “ساماندهی دستفروشان” را جزو وظایف این سازمان برشمرده است.

محمد کریم آسایش
این سوال پیش خواهد آمد که موضوع سد معبر بر اساس تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری تکلیفش چه می شود؟
درست است که موضوع سد معبر در این قانون طرح شده است اما نخست آنکه موضوع این تبصره در خصوص دکه ها بوده است نه دستفروشان،دوم آنکه استفاده غیرمجاز از معبر ممنوع شده است و امکان تعریف استفاده مجاز از معبر توسط شورا(آن زمان انجمن شهر) لحاظ شده بود. درست است که در شورای چهارم تهران و در سال 95 در اصلاح اساسنامه و آئین نامه شرکت شهربان، موضوع مقابله با سدمعبر صنفی و شبه متکدیان ذکر شده است اما چنان که عرض شد این خلاف روح قوانین فرادست سابق است و به ویژه که توجه نماییم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارش 13906 در مهر 93 ، عنوان کرده است که دستفروشی در صورت تامین نیاز مردم و عدم تزاحم مشمول تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری نیست و موجب ضمان نحواهد بود.
علاوه بر این شورای پنجم تهران در مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون، ذکر کرده است که در دستورالعمل جامع دستفروشی در تهران، سد معبر تعریف شود و نقاط مجاز و نقاط ممنوع دستفروشی بر مبنای آن اعلام گردد.
گزارش 14609 مرکزپژوهش های مجلس در اردیبهشت 98 هم بر به رسمیت شناسی دستفروشی و اجازه بساط گستری با لحاظ ضوابط را توصیه می کند.
در مورد مترو هم ذکر این نکته لازم است که مترو معبر نیست که بتوان به ماده 55 قانون شهرداری استناد نمود.
با این حال ضرورت ساماندهی دستفروشان در مترو براساس توافق نیز به دلیل تراکم جمعیت در مترو و رعایت همه جانبه حقوق شهروندی امری ضروری است.

بیشتر بخوانید - Read More

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

برچسب ها: دستفروشدستفروشیدستفروشی در مترومترو
نوشته قبلی

نادیده گرفتن نقش زیرساخت‌های منظر در طرح‌های راهبردی – ساختاری توسعه و عمران شهری

نوشته بعدی

کارنامه تیره سازمان میراث فرهنگی در دهه های اخیر

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

چهارشنبه 13 مهر 1401

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

ارزیابی پس از اجرا در بازطراحی مسیرهای ویژه دوچرخه

عیار مدیریت سرمایه‌ های شهری بر محک هک

افزایش جمعیت و توجه به توسعه زیرساخت های شهری

نوشته بعدی
کارنامه تیره سازمان میراث فرهنگی در دهه های اخیر

کارنامه تیره سازمان میراث فرهنگی در دهه های اخیر

مفاهیم کهن‌الگوی باغ ایرانی، حلقۀ مفقودۀ فضای «باغِ به اصطلاح ایرانی» پروژۀ ایران‌مال

مفاهیم کهن‌الگوی باغ ایرانی، حلقۀ مفقودۀ فضای «باغِ به اصطلاح ایرانی» پروژۀ ایران‌مال

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم