• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد

مهندسین مشاور پژوهشکده نظر توسط مهندسین مشاور پژوهشکده نظر
دوشنبه 22 اردیبهشت 1399
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

کشف فضاهای ازدست‌رفته و بازپس‌گیری آنها به نفع شهر، مساله‌ای است که با توسعه گفتمان زندگی پیاده و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی بیش از پیش در مطالبات عمومی طرح می‌شود. یکی از این فضاها که کمتر به آن توجه می‌شود فضای بسیار قابل توجهی است که پارک خودروها در حاشیه خیابان اشغال می‌کند و با آزاد سازی آن عرصه عمل بیشتری به شهروندان داده خواهد شد و آلودگی‌های زیست محیطی کاهش خواهد یافت.
18 مارچ 2020 گزارشی از مرکز اندیشه‌ ورزی لندن(think tank centre for london)در مورد این موضوع منتشر شد که چگونه کنترل مساله پارکینگ ها می‌تواند به تشویق مردم به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی منجر شود.
بر اساس این گزارش 83% مردم لندن نگران مسئله آلودگی هوا هستند، اما موانع بسیار مهمی در راستای کاهش خودرومحوری شهر وجود دارد.
بیش از 3میلیون خودوری مجوز دار در شهر لندن وجود دارد و حدود 43% آنها در خیابان‌ها پارک می‌کنند، مساله‌ای که فضایی به اندازه 3برابر هایدپارک لندن را اشغال می‌کند. در واقع مردم به همان اندازه که احساس نیاز به رانندگی دارند، به پارکینگ هم نیاز دارند.
این گزارش اضافه می‌کند که بهترین راه استفاده از خیابان‌ها ایجاد منفعت عمومی درآنهاست و بر طبق یافته‌ها مردم ترجیح می‌دهند به جای پارکینگ‌های حاشیه‌ای، فضای سبز و درختان خیابان بیشتر شوند.

حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد

حذف پارکینگ‌های حاشیه خیابان ضمن فراهم‌آوردن فرصت اختصاص فضاهای آزاد شده به گسترش فضای‌سبز و درختکاری، می‌تواند سطح سلامت و رفاه بسیاری از شهروندان را به سبب کاهش آلودگی هوا، افزایش دهد.
این گزارش در ادامه اضافه می‌کند که رشد سرویس‌های دیجیتال مانند uber، Amazon وDeliveroo تاثیر منفی بر آلودگی هوا داشته‌است. چرا که به سبب افزایش این سرویس‌ها امروزه وضعیت ترافیک لندن درمیان شهرهای اروپایی بسیار وخیم و در نتیجه آلودگی هوا بسیار بیشتر از استانداردهای بین المللی است.
نویسنده تاکید می‌کند که هرچند استفاده از خودروهای الکتریکی مفید خواهد بود و این خودروها غیردودزا هستند، اما استفاده از خودروهای الکتریکی هم مسئله اشغال فضا توسط پارکینگ حاشیه‌ای را حل نمی‌کند.
این پژوهش پیشنهاد می‌دهد که می‌توان سنجش این مسئله را از یک دهکده آغاز کرد و درآن با بررسی تخصیص فضای محدود با سلسله مراتب کاربری روشن، شروع کرد.
راهبرد محدودسازی می‌تواند منجر به ارتباط موثر مدیریت پارکینگ‌ها و سیاست‌های حمل‌ونقل شود، به نحوی که به تعادل میان رقابت جهت تصاحب آن فضای محدود و کنترل شده بین شیوه‌های حمل‌ونقل، پارک خودروهای مختلف و سایر استفاده‌هایی بیانجامد که به نفع ساکنین و مشاغل خواهد بود.
این استراتژی همچنین پیشنهاد می‌دهد که می‌توان سالیانه درصد مشخصی از فضای پارکنیگ‌های حاشیه خیابان را از تصاحب پارک خودروها خارج کرد و به مسیردوچرخه، محل شارژ خودروهای الکتریکی، پارکینگ معلولان و فضای سبز اختصاص داد.
جو ویلز-محقق ارشد مرکز لندن-می‌گوید: پارکنیگ‌های مسکونی در لندن کم هزینه است و این درحالی‌است که شهروندان فضاهای سبز و پیاده‌راه‌های مناسب سازی شده را به پارکنیگ‌های حاشیه خیابان ترجیح می‌دهند.
ویلز می‌گوید:” در کوتاه مدت و میان مدت جایی برای پارک خودروهای شخصی وجودخواهد داشت، اما چیزی که امروز به آن نیاز داریم، عمل گرایی است. اکنون زمان خوبی برای بازبینی شورای شهر در مسئله پارکینگ عمومی و برنامه محدودسازی است: موضوعی لندن را شهری سبزتر، امن‌تر و سالم‌تر برای همه شهروندان می کند”.
ترجمه و افزوده: مهندسین مشاور پژوهشکده نظر
منبع: Airqualitynews

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

برچسب ها: آلودگی هواپارکینگ‌های حاشیهفضای سبز
نوشته قبلی

جولان سرمایه در شهر

نوشته‌ی بعدی

کرونا؛ احیاگر فضای فراموش شده بامها

مهندسین مشاور پژوهشکده نظر

مهندسین مشاور پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
کرونا؛ احیاگر فضای فراموش شده بامها

کرونا؛ احیاگر فضای فراموش شده بامها

سینما ماشینی؛ نشانگان بیماریهای مزمن مدیریت شهری

سینما ماشینی؛ نشانگان بیماریهای مزمن مدیریت شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم