• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر سازمان فضایی شهر

جدایی شهر از بندر

یونس غربالی‌مقدم توسط یونس غربالی‌مقدم
شنبه 14 تیر 1399
در سازمان فضایی شهر, شهر, یادداشت
A A
0

در نیم قرن اخیر، با تسهیل مقررات در حوزه تجارت خارجی، توجه به مزیت نسبی کشور در تولید و صادرات کالاها بیشتر شده و شهرهای بندری به عنوان درگاه های ورود و خروج کالا از رشد زیادی برخوردار شده ‌اند.

بنادر به طور سنتی مرکز فعالیت‌ های تجاری، اجتماعی و فرهنگی شهرها بوده و رابطه مثبتی میان فعالیت‌ های بندری با شهرهای همجوار با آن برقرار بوده است (Zhang & Lam). این ارتباط تقریباً تا دهه 1960 تداوم داشت و وابستگی شهر به بندر به واسطه ایجاد اشتغال محلی، گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تأمین مالیات برای مقامات شهری بیشتر بوده است.

اما با ظهور کانتینر از سال 1958 و ورود تکنولوژی های مدرن در حمل و نقل، جابجایی کالا و تغییر کارکرد محیط صنعتی بندر از محلی به ملی و منطقه‌ای، نیاز به اشتغال محلی را کاهش داده (Cambpell, 1993) و بنادر برای پاسخگویی به تقاضای وارده از طریق کشتی متردد از سمت دریا و بازارهای بین ‌المللی فشار مضاعفی برای توسعه محدوده بنادر و عقب راندن محیط شهر از حوزه پیرامونی خود داشته ‌اند. که نتیجه آن رشد محیط صنعتی در لبه‌ های ساحلی شهر، ورود و به‌ کارگیری ماشین آلات و تجهیزات سرمایه‌‌بر در بنادر، کاهش نیروی انسانی ساده و اشتغال محلی، جذب متخصصین فراملی و بین‌ المللی در بنادر، افزایش ترافیک بندری ناشی از رشد ورود و خروج کالا از بنادر و آلودگی ‌های صوتی و هوا و در نهایت کاهش وابستگی بندر به شهر همجوار خود و «جدایی شهر از بندر» بوده است.

بیشتر بخوانید

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

شواهد موجود گویای این واقعیت است که؛ تحولاتی که در عرصه فعالیت های بندری در سطح جهان اتفاق افتاده و شهرهای همجوار خود را متأثر ساخته است در کشور ما نیز با وقفه 30 تا 40 ساله به وقوع پیوسته و این فاصله زمانی، در نیم ‌قرن اخیر در ارتباط با تحولات شهرهای بندری پیشگام جهان و ایران برقرار بوده است.

در طی چهار دهه اخیر از تحولات شهرهای بندری ایران، شهروندان به ویژه آنهایی که ارتباط مستقیمی با فعالیت ‌های بندری ندارند، سعی کرده ‌اند محیط آرام و دلنشینی برای زندگی در شهرهای بندری انتخاب نمایند و رفته رفته فاصله خود را از بندر و پیامدهای خارجی منفی آن دور سازند. متروکه و خالی از سکنه شدن لبه‌ های همجوار با محدوده‌ های بندری و تفکیک فضای بندر از شهر در شهر-بندرهای انزلی، نوشهر، بوشهر و آبادان بر این موضوع تأکید دارند که در تصاویر زیر این محدوده ‌ها به رنگ قرمز نمایش داده شده است.(تصویر 1)

بندر؛ عنصر فراموش شده در برنامه ‌ریزی شهرهای بندری
تصویر 1: خطوط قرمز نشان دهنده متروکه و خالی از سکنه شدن لبه‌های همجوار با محدوده‌های بندری و تفکیک فضای بندر از شهر

کاهش سهم فعالیت ‌های شهری از فعالیت ‌های بندری، تمرکز مقامات شهری به توسعه فعالیت ‌های مورد نیاز جمعیت شهری، تأمین اشتغال و توسعه کسب و کار، افزایش درآمد سرانه خانوارها و افزایش رفاه شهری از جمله مواردی است که با جدایی تدریجی شهر از بندر، دغدغه مدیران شهری قرار می ‌گیرد. این در حالی است که در سایه مدیریت متمرکز و بروکراتیک اداری، موارد یاد شده در چارچوب وظایف و مأموریت‌ های مدیران بندری و سایر سازمان های هم ‌عرض آن نظیر گمرکات و نیروی انتظامی و دریابانی قرار نگرفته و عمدتا در بنادر به کارکرد ملی و منطقه ‌ای توجه شده است.

بندر؛ عنصر فراموش شده در برنامه ‌ریزی شهرهای بندری
تصویر 2: این نمودار در ابتدا وابستگی کامل و سپس جدایی تدریجی شهر از بندر تا دهه 80 را که در اغلب بنادر دنیا رخ داده است نشان می ‌دهد. این فرایند در شهرهای بندری ایران نیز با وقفه زمانی قابل مشاهده است. Source: César Ducruet and Sung-Woo Lee (2006), adapted from Hoyle (1989) and Murphey (1989) & Author

بنابراین بنادر که زمانی به عنوان منبع اشتغال، پویایی، نشاط و اشتیاق در فعالیت های شهری محسوب می ‌شدند، رفته رفته با پیامدهای منفی همچون ترافیک، آلودگی هوا و صوتی، کاهش منظر و حق دسترسی مردم به آب و ساحل مواجه شده و با حداقل تعامل شهری به عامل پرقدرت اقتصادی و نامطلوب از نظر نظام سکونتی، آرامش و رفاه شهری مبدل شده‌ اند. در این دوران مدیریت شهری و بندری در حد فاصل شهر با بندر (Port-City Interface) با یکدیگر به رقابت می ‌پردازند و با تهیه برنامه‌‌ های توسعه ‌ای جداگانه، اعم از طرح ‌های جامع، تفصیلی و موضعی، جدایی شهر از بندر تشدید می ‌شود.

برچسب ها: بندرجدایی شهر از بندرشهر
نوشته قبلی

قیاس و ارزیابی خدمات محلی در ساختار محله ای و حوزه های مسکونی جدید

نوشته‌ی بعدی

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری تهران

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی

مطالب مرتبط - Related Post

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

نوشته‌ی بعدی
مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری تهران

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری تهران

شوشتر نو، یک شهر جدید شرکتی یا یک میراث فرهنگی

شوشتر نو، یک شهر جدید شرکتی یا یک میراث فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم