• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری جاذبه های گردشگری

حلقه مفقوده سودآوری رویدادها در گردشگری ایران

مهدیه بد توسط مهدیه بد
شنبه 29 شهریور 1399
در جاذبه های گردشگری, گردشگری
A A
0

منش اجتماعی و طبع اجتماعی انسان‌ در طول تاریخ حیات بشری همواره او را نیازمند برقراری مناسبات اجتماعی و ایجاد حیات مشترک با دیگر هم ‌نوعان کرده است. برمبنای چنین خصلتی است که اجتماعات و انبوهه‌ های انسانی مختلفی در تاریخ حیات اجتماعی بشر شکل گرفته و از حیث اجتماعی تمدن انسان رو به تکثر و پیچیده‌گی نهاده است.

اما اگر نگاهی گذرا بر فعالیت های گردشگری در ایران داشته باشیم این پرسش در ذهن ایجاد می شود که به چه دلیل تلاش چندانی برای خلق رویدادهای گردشگری در مقیاس کلان انجام نگرفته است؟ با توجه به این که ایران کشوریست با تمدن کهن و دارای آیین های غنی، چرا رویدادها در ایران برند گردشگری ما نیستند؟ چرا مخاطب خارجی زیادی ندارند؟ چرا سودآوری ندارند؟

پاسخ اصلی به پرسش های فوق همانا به عدم وجود «مدیریت علمی» در گردشگری علی الخصوص بحث رویدادها که سودآوری بسیار بالای آنها غیر قابل انکار است می باشد.

بیشتر بخوانید

چرا ما کارناوال نداریم؟!

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

در بسیاری از فرهنگ ‌ها شاهد برگزاری رویدادهایی هستیم که بسیاری از آنان نمایاننده و معرف شاخصه‌ های فرهنگی آن جامعه به شمار می ‌روند. این خصیصه به ویژه در مواجهه با رویدادهای خاص مصداق می ‌یابد. از این ره‌گذر، رویدادها روند اشاعه فرهنگی و تبادلات بینافرهنگی را شتاب می ‌بخشند چرا که در بسیاری از رویدادها، جمعیتی کثیر از سایر فرهنگ ‌ها در رویداد حضور می ‌یابند و بستری فراهم می‌ شود که در آن، اقوامی از فرهنگ‌ های گوناگون با یکدیگر در تعامل قرار می ‌گرند. این‌که جامعه ‌ای بتواند یک محل تلاقی و نقطه‌ مراوده در سطح بین‌ المللی ایجاد کند خود کیفیتی برجسته و تأثیر متفاوتی است که رویدادها بر هویت ملی و وجهه‌ مطلوب جامعه‌ میزبان در سطح بین ‌المللی بر جای می‌ گذارند. با توجه به فزونی شمار گردشگران در هنگام برگزاری رویدادها، آنچه مبرهن است، همانا اهمیت ویژه‌ رویدادها نزد گردشگران است.

حلقه مفقوده سودآوری رویدادها در گردشگری ایران

به نظر می رسد در ایران تقویمی جهت ثبت و برنامه ریزی و زمانبندی رویدادهای سالانه علی الخصوص فستیوالها فرهنگی موجود نیست. چه بسا وجود و انتشار این برنامه زمانبندی و اطلاع رسانی آن به مخاطبان موجب برنامه ریزی بهتر و بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و  انتخاب هر کدام از آنها با توجه به علایقشان می باشد.

نکته دیگر عدم استفاده از کارآفرینان و بازاریابان مکان می باشد. رویدادهای برنامه ریزی شده با اهداف خاصی برپا می‌ شوند و در گذشته در قلمرو ابتکارات فردی و اجتماعی بوده اند ولی در حال حاضر به قلمرو متخصصان و کارآفرینان در جهان کشیده شده است و البته دلیل این امر نیز بسیار آشکار است؛ این‌که رویدادها اهداف استراتژیک و بسیار مهمی هستند و تا حدی که اگر به دست افراد تازه کار سپرده شوند، ریسک بسیار بالایی به همراه دارند. اما در برنامه ریزی گردشگری در ایران این نکته بسیار کمرنگ می باشد. در گام اول بهتر است از نمونه های موفق خارجی الگو برداری شود و جهت سازماندهی و ایجاد رویدادهای جدید چک لیست هایی تهیه شود.

یکی دیگر از مهم ‌ترین فاکتورهای مغفول مانده در گردشگری رویداد در ایران بحث عرضه و تقاضا در رویداد است؛ این‌که رویدادها چه چیزهایی را عرضه می ‌کنند و تقضای افراد در مواجهه با رویدادها چیست که آنان را به سمت رویداد سوق می ‌دهد. اینکه چه کسی فقط برای رویداد سفر می کند و چرا؟ و چه کسانی در خلال سفرشان بخشی از وقتشان را به در رویدادها اختصاص می ‌دهند؟ گردشگران رویداد در هنگام مشارکت در رویداد چه می کنند؟ و چه طور پول خرج می کنند. هم چنین در قسمت تقاضا بایستی ارزش ها و الزامات  شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گیرد.

کلام آخر این که رویدادهای موجود، بایستی به عنوان منابعی برای بهره برداری و استفاده تلقی می شوند. تاکید بیشتر روی خلق رویدادهای جدید و جذب آنها از طریق مزایده رقابتی می تواند پیشنهادی راهگشا باشد.

برچسب ها: ایرانسودآوریگردشگری
نوشته قبلی

نقدی بر ادعای مطلوبیت بی ‌ریختی در آثار هنر و معماری معاصر

نوشته‌ی بعدی

شهرداری تمام شیشه ای، ولی با شیشه دودی

مهدیه بد

مهدیه بد

مطالب مرتبط - Related Post

چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

پنج‌شنبه 22 اردیبهشت 1401

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

اکوتوریسم و نظریه امکان گرایی

نوشته‌ی بعدی
شهرداری تمام شیشه ای، ولی با شیشه دودی

شهرداری تمام شیشه ای، ولی با شیشه دودی

پیرایش منظر شهر تهران نه آرایش آن

پیرایش منظر شهر تهران نه آرایش آن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم