• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

پیش بینی تاثیرات بلند مدت مجازی شدن آموزش بر شهر

الهام نهاوندی نویسنده: الهام نهاوندی
شنبه 6 دی 1399
در منظر شهری, منظر
A A
0

امروزه به سبب خطر ابتلا به ویروس عالم سوز کرونا، یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از انتشار ویروس وجود دارد، آموزش از راه دور است. آموزش الکترونیک که ترجمه واژه E-Learning است گاه با نام آموزش مجازی  Virtual Learning نیز شناخته می شود، به نوعی از آموزش اطلاق می شود که بخش اصلی آموزش به صورت الکترونیکی و با استفاده از بسترهای الکترونیکی و کامپیوتری انجام می شود و استاد و دانشجو به صورت فیزیکی و همزمان در یک کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی (همچون فایل صوتی، ویدئو، ارتباط اینترنتی و تلفنی و …) به حضور دانشجو می رسد ( http://blog.vla.ir). حال موضوع تامل بر انگیز این است که این آموزش مجازی چه تاثیری در دراز مدت بر سیمای شهر خواهد داشت؟

پیش بینی تاثیرات بلند مدت مجازی شدن آموزش بر شهر
تصویر 1: برگزاری کلاس در فضای باز (خبرگزاری ایسنا، بازبینی شده در آذر 99)

این آموزش مجازی دارای نکات مثبتی است مثلا به سبب کم شدن رفت و آمد تا حدی از آلودگی های زیست محیطی و بار ترافیک شهری کاسته خواهد شد. علاوه بر این استفاده از کاغذ و کتاب کمتر خواهد شد و اسناد و مدارک بیشتر به صورت الکترونیکی نشر خواهند یافت که این خود نیز اثر مثبتی بر محیط زیست دارد. اما تاثیرات این آموزش مجازی بر سیمای شهر فراتر از این موارد است. کمترین تاثیری که این آموزش مجازی بر سیمای شهر دارد ساخت و پرداخت شهر توسط معماران و شهرسازانی است که آموزش مناسبی ندیده اند. علاوه بر این، از بین رفتن پیوند مکانی بین استاد و دانشجو و جایگزینی آن در قالب شبکه های الکترونیکی ممکن است منجر کاهش سرانه آموزشی به نفع فضای سبز در شهر شود. احتمال دیگر این است که انسان به دنبال تعاملات اجتماعی که از نیازهای انسان است، (تعامل در فضای آموزشی نوعی از تعامل اجتماعی تلقی می شود) به «باز تولیدی از فضا در شهر تن خواهد داد که به شکل محدودتر و با افرادی که نگرانی کمتری برای آینده از جانب آنان دارد بتواند حداقل به صورت مدیریت شده تعامل برقرار سازد» (قاسمی،1399). اما مهمترین تاثیری که این آموزش مجازی بر شهر دارد کاهش سرزندگی و حیات شهری در فضاهای شهری اطراف دانشگاه است. این آموزش مجازی باعث  تضعیف اقتصاد و کاهش گردشگری و کاهش تبادلات فرهنگی و … می شود. این کم شدن حیات شهری در شهرهای نظیر رودهن و پردیس که بخش عمده حیات شهری آنها مرهون رفت و آمد دانشجویان است بیشتر مشهود است.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

با اشاراتی که شد، برگزاری کلاس ها و آموزش مجازی در چهره فرصت و تهدید برای جامعه نمود کرده است. این تهدیدها از طیف آرایش سیمای شهر توسط معماران و شهرسازان کار نیازموده تا از بین رفتن بخش زیادی از حیات شهری را در بر می گیرند. این تهدیدها می توانند تبدیل به فرصت هایی نظیر حمایت از افرایش سرانه فضای سبز توسط نهادهای مدیریتی، شوند. از سویی دیگر ضروری است چالش امروز تصمیم گیران و تصمیم سازان شهری (علاوه بر تبدیل تهدید ها به فرصت) یافتن راه نجاتی برای از بین نرفتن حیات شهری در صورت ادامه یافتن پاندمی باشد.

 منابع

  • قاسمی.ایرج، 1399، پیامدهای کرونا بر شهر و شهر نشینی آینده، ارزیابی تاثیرات اجتماعی، اردیبهشت 1399, دوره 1, شماره  2 (ویژه نامه پیامدهای شیوع ویروس کرونا-کووید 19) ; 227-253.
  • ( http://blog.vla.ir)
برچسب ها: آموزش مجازیسرزندگی شهریفرصتها و تهدیدهاکرونا ویروس
نوشته قبلی

بازاریابی هوشمندانه مقصد واژه ای نا آشنا در صنعت گردشگری ایران

نوشته بعدی

اجتماعی بودن در روزگار کرونا

الهام نهاوندی

الهام نهاوندی

دکتری شهرسازی، پژوهشگر و نویسنده

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
اجتماعی بودن در روزگار کرونا

اجتماعی بودن در روزگار کرونا

منظر و لزوم بازنگری تجارب رایج در پدیده مسکن در آستانه سده جدید

منظر و لزوم بازنگری تجارب رایج در پدیده مسکن در آستانه سده جدید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم