پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • چهارشنبه 5 مهر 1402 03:07
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نرده های شهری (جداکننده ها) به عنوان مبلمان کنترل کننده یا هدایت کننده

فرزانه آزادی نویسنده: فرزانه آزادی
یکشنبه 1 فروردین 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
2

مبلمان شهری یکی از عناصر محیط شهری برای ارتقا کیفت فضا بوده که دارای عملکرد زیباسازی و خدمت رسانی برای شهروندان می ­باشد. امروزه در شهر تهران جدا­کننده ­ها به عنوان یکی از مهمترین عناصر مبلمان ایفای نقش می ­نمایند. اگرچه این مبلمان شهری به طور کلی منظر مناسبی را در شهر ایجاد نمی­ کنند، اصلی ­ترین دلیل اصرار بر وجود آن­ها در شهر­ها را می ­توان ایمنی شهروندان دانست. عملکرد خدمت رسانی این مبلمان بر اساس محل قرارگیری، نوع متریال استفاده شده و اصول ایمنی به کار رفته در طراحی و عملکرد زیبا سازی آن بر اساس نوع طراحی، مکان گزینی و حتی میزان استفاده از آن در خیابان قابل بررسی می ­باشد.

از طرفی نصب بی رویه این جدا کننده در امتداد مسیر حرکت اتوبوس­ های تندرو احساس محدودیت ناخوشایندی را برای شهروندان در شهر بر جای می ­گذارد. خیابان آزادی، انقلاب و در امتداد آنها خیابان دماوند مثال خوبی است برای این حضور، که در تمام طول مسیر با رنگ و فرم یکنواخت در دو لاین در میانه خیابان دیده می ­شوند. عملکرد این نرده­ ها، با توجه به عرض خیابان، تعداد نرده­ ها و امتداد آن در تمامی طول خیابان، دیگر نه به عنوان عنصر هدایت کننده که به عنوان عنصر کنترل ­کننده در شهر خود نمایی می کند.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

نرده های شهری (جداکننده ها) به عنوان مبلمان کنترل کننده یا هدایت کننده
تصویر 1: نرده های خیابان انقلاب

 از مصادیق حضور این نرده­ ها در خیابان می توان به احساس خفقان با تکرار حجم زیاد جدا کننده ها، تحت تاثیر قرار دادن منظر شهری با تکرار یک مبلمان ثابت، القا احساس تحمیل به جای هدایت به شهروندان و عدم همانگی سایر مبلمان موجود در خیابان با نرده ­ها، اشاره نمود. چرا که شهروندان نیاز دارند تا احساس کنند، این مردم و خیابان هستند که دارای اولویت می باشند نه مقدار عناصر موجود برای کنترل آنها. لازم به ذکر است علاوه بر اهمیت طراحی، مکان گزینی این جدا کننده ها در خیابان از اهمیت زیادی بر خوردار است. چرا که مکان­گزینی نادرست جدا کننده­ ها نه تنها افزایش ایمنی را برای شهروندان در بر نخواهد داشت بلکه منظر خیابان را تحت سلطه قرار داده و شهروندان را به صعود از نرده­ ها ترغیب می ­نماید. بنابر­این لازم است تا طراحان شهری به میزان استفاده از این نوع مبلمان شهری و مکان­ یابی آن با توجه به منظر خیابان و نوع و حجم ترافیکی موجود در آن توجه نمایند تا حضور آن در شهر مصداق هدایت شهروندان باشد، نه ابزاری برای کنترل آنها.

برچسب ها: جداکننده‌هاعناصر کنترل‌کننده شهرینرده‌های شهری
نوشته قبلی

عدم استفاده از مزیت های طبیعی و اکتسابی کیش در صنعت گردشگری

نوشته بعدی

ایجاد تنوع اقتصادی از طریق گردشگری

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
ایجاد تنوع اقتصادی از طریق گردشگری

ایجاد تنوع اقتصادی از طریق گردشگری

چرا نقد مساجد معاصر ضرورت دارد؟

چرا نقد مساجد معاصر ضرورت دارد؟

پربحث ترین 2

  1. reza says:
    2 سال پیش

    چقدر رنگ سبز برای جداول کنار خیابان و نرده ها رنگ بد سلیقه ای هست ، رنگ نرده باید زیبایی داشته باشه مثل رنگ مشکی ، مثل نرده های دریاچه عمارت ائل گلی

    پاسخ
    • فرزانه آزادی says:
      2 سال پیش

      بله انتخاب رنگ و فرم جدا کننده ها در زیبایی خیلی تاثیرگذاره که معمولا بهش توجهی نمیشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *